Hogyan tovább közigazgatás? 2006/3

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Közigazgatási reform

Hogyan tovább közigazgatás? 2006/3

VIII. évfolyam, 3. lapszám
Szerző(k):
Dr. Schutzbach Ferenc címzetes főjegyző



Az új parlamenti ciklus és a kormányprogram alakulása apropóján a médiákban több publikáció jelent meg a javasolt, illetve (el)várható reformintézkedésekről. Ezek szolgáltak gondolatébresztőként az írásomhoz, amelyben – a terjedelmi korlátok miatt, csak a felvetés szintjén – néhány lehetséges megoldást hozok szóba.

A szakma, de ami még ennél is fontosabb: a politikai döntéshozók előtt is évek óta ismert a kényszer, hogy a közigazgatás szervezetrendszeréhez hozzá kell nyúlni. Az említett kényszer legalább kettős: ti. a jelenlegi rendszer túl drága és ráadásul nem elég hatékony. Persze ez nem azt jelenti, hogy létezik olcsó és jó közigazgatás (amelyek gyakorlatilag egymást kizáró fogalmak!), de jobbító szándékkal megcélozható egy, a mostaninál kevésbé pazarló és az európai normák szerint is jobban teljesítő rendszer kialakítása. Ezt a célt persze nem lehet a „fűnyíró-módszerrel” elérni, a feladatellátás ésszerűbb telepítéséhez kell(ene) a struktúrát alakítani. Hogy ez csak leírva tűnik ilyen egyszerűnek, arra jó példa az eltelt másfél évtized, amely idő alatt nem sikerült érdemi változást elérni ezen a területen!
Szerintem még politikai alapon sem cáfolható az a megállapítás, hogy a jelenlegi magyar igazgatási rendszer „fejnehéz”, ami elsősorban a minisztériumok túlsúlyát jelenti. Az alapvető gond a hatáskör-telepítéssel van, hiszen túl sok olyan feladat- és hatáskört tart magánál a minisztérium, ami decentralizálható lenne, továbbá károsan túlburjánzott a miniszteriális háttérintézmények rendszere. (A korábbi miniszteriális feladatok jelentős részét korábban „kiszervezték”, így mára a minisztériumi létszám többszöröse dolgozik „káhátékban” és más szervezeti formákban, ráadásul nem is a közszféra bérrendszere, hanem az ennél magasabb versenyszektor illetményei alapján fizetve.)
Nem „jobb” a helyzet a területi igazgatási szerveknél sem, hiszen most húsz és harminc közötti dekoncentrált szerv (dekó) van megyénként, ráadásul eltérő illetékességi területtel, így állampolgár legyen a talpán, aki kiismeri magát ebben a dzsungelben. Véleményem szerint nem kéne feltalálni a „csőben a lyukat” ahhoz, hogy pl. ezek a dekók kevesebb (esetleg egy) szervezetbe (mondjuk a közigazgatási hivatalba!) integrálhatók legyenek, és például regionális (több megyei) illetékességgel.
Kérdés, hogy van-e jogosultsága ebben a rendszerben a – gyakorlatilag csak intézményfenntartó szerepet ellátó – megyei önkormányzatnak? A nemleges válasz helyett szerintem itt is csak politikai megfontolásból lehet más mondani! (A félreértés elkerülése végett nem a megye, mint az alkotmány 42.§ (1) bekezdése szerinti területi egység megszüntetéséről beszélek!)
Ha a válasz a megyei önkormányzatra nem, akkor a választott regionális önkormányzatra csak igen lehet. Miután a területfejlesztés (és a hozzá kapcsolódó pénzelosztás) lényegében erre a szintre tevődött át, így ésszerű elvárás ezen a szinten egy választott testület létrehozása.
Az sem igazán vitatható, hogy egy magyarországnyi területen nem kell majd 3200 önkormányzat, de legalábbis ennyi közigazgatási egység biztos, hogy nem!
Politikai akarat kérdése, hogy hol húzzák meg az önálló önkormányzatiság alsó határát. Több példa van erre a most etalonnak tartott EU-ban, de ami ennél is fontosabb, szakmai megfontolásból szabad-e egyáltalán a kistérség-központok „alá” számottevő igazgatási hatáskört telepíteni, amikor nem biztosíthatók ehhez a szükséges (személyi és tárgyi) feltételek? (Az idősebbeknek nyilván rögtön a járás, mint területi-igazgatási egység ugrik be!)
Ha sikerülne egy ésszerűbb, célszerűbb és olcsóbb rendszert létrehozni, akkor rögtön tisztességesebbé tehető lenne az önkormányzatok által elláttatott állami feladatok finanszírozása is, ami véget vethetne a jelenlegi jövőfelélő önkormányzati kényszergazdálkodásnak!
Természetesen nem vélem úgy, hogy a zsebemben hordom a „bölcsek kövét”, csak az általam felvázolt az egyedül üdvözítő rendszer, pusztán azt akartam – én is – érzékeltetni, hogy valamit tenni kell. Hogy azután ezt reformnak, kiigazításnak vagy más kutyafülének nevezik-e, azon majd – utólag! – lehet tudományosan elmélkedni.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu