A ket. Alkalmazásának tapasztalatairól 2006/2

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Ket.

A ket. Alkalmazásának tapasztalatairól 2006/2

VIII. évfolyam, 1. lapszám
Szerző(k):
Dr. Balázs István főcsoportfőnök Dr. Sárosi Magdolna főosztályvezető-helyettes



Amikor a Kormány 2005. szeptember 15-én eldöntötte, hogy számos felvetés ellenére sem halasztja el a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (Ket.)  hatálybalépését, a belügyi vezetésnek olyan szervezési intézkedéseket kellett hozni, mely alkalmas az új eljárásjogi rendszerre történő zökkenőmentes áttérés elősegítésére.

 


A feladat végrehajtása érdekében döntés született egy olyan szakértői bizottság és munkacsoport létrehozásáról, mely ─ az érintett tárcák bevonásával – már a hatálybalépés előtt, 2005 októberében elkezdte tudatosan szervezett munkáját az esetlegesen felmerülő jogalkalmazási, jogalkotási, informatikai és ügyvitel szervezési, finanszírozási stb. problémák kezelésére, kialakította továbbá az új jogintézménnyel kapcsolatos sajtó és kommunikációs tevékenység tartalmát.
A rendszer központi eleme a megyei (fővárosi) közigazgatási hivatalok tevékenysége, ahol a megye közigazgatási szervei számára jogértelmezési kérdések tisztázására „forródrótot” működtetnek, és amely közigazgatási hivatalok a Megyei Államigazgatási Kollégiumok üléseinek állandó napirendi pontjaként szerepeltetik a Ket. hatályosulása területi vizsgálatának kérdését. A közigazgatási hivatalokra, mint kormányhivatalokra épül az a monitoring rendszer is, mely a helyben felmerülő jogalkalmazási és más problémákat azonnal közvetíti a BM Ket. munkacsoportja felé. A munkacsoport adott munkamegosztás szerint heti rendszerességgel tartott ülésein feldolgozza a problémát és gyors gyakorlati megoldásokat próbál adni. A leggyakoribb jogértelmezési kérdésekre adható válaszokat pedig a monitoring rendszeren keresztül megválaszolja és a válaszokat mindenki számára hozzáférhetővé teszi a BM és a közigazgatási hivatalok honlapján is. A nagy elvi jelentőségű jogértelmezési kérdésekben a Ket. kodifikációjában is részt vett legjobb szakértőkből álló bizottság alakít ki állásfoglalásokat (már a 14.-nél tart) és hozza nyilvánosságra a jogalkalmazó szervek felé.
A vázolt monitoring rendszert egészíti ki a tárcák felelőseiből álló tárcaközi Ket. bizottság.
A vázolt rendszer lehetővé teszi azt is, hogy ne csak segítsük az alkalmazást, hanem napi információkkal rendelkezzünk az új rendszer érvényesülésének összes aspektusáról. Előre kell azonban bocsátani, hogy a Ket. hatálybalépésével még nem szűnt meg a régi Áe. alkalmazhatósága, mivel az akkor folyamatban volt ügyekre az Áe.-t kell alkalmazni az eljárás lezárásáig. Másfelől pedig a hatálybalépést követően indult ügyekben bár a Ket.-et kell alkalmazni, de ott még nem zárulhatott még le minden eljárási szakasz (jogorvoslat, végrehajtás), tehát nincs átfogó tapasztalat. Vegyes rendszer működött tehát a hatálybalépést követő első három hónapban, e kezdeti tapasztalatokat is ennek megfelelően kell kezelni.
Általános tapasztalatok
 Általános tapasztalat, hogy bár a Ket. hatálybalépését követő néhány héten belül a monitoring rendszeren keresztül mintegy négyszáz jogértelmezési kérdés és jogszabályi koherenciát hiányoló felvetés érkezett, ezek közül egyik sem bizonyult olyannak, melyet a munkacsoport ne tudott volna úgy feldolgozni, hogy az a Ket. hatályosulását megnehezítette volna, így különösen valamilyen új, az ügyfelek szempontjából meghatározó jelentőségű jogintézményt nem lehetne alkalmazni.
 A Ket. alkalmazásához szükséges végrehajtási jogszabályok rendelkezésre állnak, de a Ket. valamint ezek alkalmazási tapasztalatai jogszabály módosítási igényeket már most felvetnek. Az IM-el egyeztetett álláspontunk szerint azonban a Ket.-hez nem szabad ötletszerűen hozzányúlni, hanem a jogalkalmazás első évének tapasztalatait folyamatosan feldolgozva, egy módosító csomaggal kell a problémákat kezelni. A megalapozott javaslat ez év őszénél hamarabb nem terjeszthető elő.
 Az elektronikus ügyintézés feltételeit, ahogyan ezt előre láttuk, csak fokozatosan lehet teljes körűen biztosítani, ezért az elsőfokú ügyintézést végző önkormányzatok közül jelenleg főként a nagyobbak, mintegy 17% vállalt fel ilyen szolgáltatást. Az EU által ajánlott 20 elektronikus közszolgáltatás közül azonban 13-at így is tudunk teljesíteni, amivel a tagországok középmezőnyének elején vagyunk.
 A köztisztviselők felkészítése bár a hatálybalépést megelőzően teljes körűen megtörtént, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy nagy igény van a folyamatos, ágazati szabályozást feldolgozó jogalkalmazói továbbképzésre, amit változatlanul támogatni kell.
 Jelentős kérdés volt az új eljárási rendszer alkalmazásának finanszírozása. Külön költségvetési forrást erre csak az önkormányzatok kaptak, az államigazgatási szerveknek ezt ki kellett gazdálkodniuk. A monitoring rendszer tapasztalatai azt mutatják, hogy a Ket. bevezetése megnövelte a munkaterhet és a költségeket is, e növekedésnek pedig csak egy része fedhető le hatékonyságnövelő munkaszervezési intézkedésekkel. A BM a Ket. költségtakarékos alkalmazását azzal is próbálja elősegíteni, hogy arra külön irányelvet adott ki a jogalkalmazók számára, az önkormányzatok terheit csökkentő törvénymódosítással pedig mérsékelte az adminisztratív (posta) költségek egy részét.
Az önkormányzatok számára három hónapra biztosított költségvetési többlettámogatás felhasználásáról hat megyére és a fővárosra kiterjedő és minden önkormányzattípust magába foglaló reprezentatív felmérést végzett a tárca. Ebből az látszik, hogy a kisebb települési önkormányzatoknál a támogatás és felhasználás egyensúlyban van, de a nagyobbaknál, főként a megyei jogú városoknál és a fővárosi kerületeknél – zömében az elektronikus ügyintézés és tájékoztatás kiépítése miatt – a támogatást jelentősen meghaladják a többletköltségek.
Hatásvizsgálat
Célszerű ismét emlékeztetni arra, hogy a vázolt első tapasztalatok még egy vegyes rendszer alkalmazásából adódnak. A Ket. bevezetésének teljes körű és átfogó hatásvizsgálatát az IM a BM-el közösen végzi, mely kiterjed az ügyfelekre, a hivatalok munkájára, a köztisztviselőkre, a költségek alakulására stb. A hatásvizsgálat végrehajtása 2006. február 15. és május 15. közt történik. Ennek eredményéről szívesen adunk tájékoztatást a lap számára.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu