Új villamos Budapesten 2006/2

A közigazgatás szakmai fóruma

Budapest / Cikkek

Új villamos Budapesten 2006/2

VIII. évfolyam, 2. lapszám
Szerző(k):
Adminisztrátor



Márciusban megérkezik az első két új, alacsonypadlós villamos Budapestre. Még közel száz napig nem fognak utasokat szállítani, de áprilistól azonban már nap, mint nap látni lehet majd a prototípus járműveket, ahogy a budapesti vágányhálózaton futják az előírt kilométereket – összesen, járművenként 6-6 ezret – hiszen minden szempontból bizonyítaniuk kell alkalmasságukat.

 


Az előírt kötelező próbafutás teljesítésének eredményeként a közlekedési hatóságoktól kapnak engedélyt arra, hogy feladatuknak megfelelően – magas komfortot nyújtva – a 4-es és 6-os vonalon akár 30 éven keresztül kiszolgálják a Budapesten lakó és az ide látogató, utazni szándékozó embereket.
A jármű
A Budapesti Közlekedési Részvénytársaság részére összesen 40 darab korszerű jármű készül. Ezek mindegyike 2,40 méter széles, egyenként 6 modulból áll, és 54 méter hosszú. Az akár 350 utas kényelmes szállítására is képes járművek a világ leghosszabb villamosai közé tartoznak. Oldalanként 8 db, egyenként 1,3 m széles ajtó biztosítja a gyors, lépcsők nélküli ki- és beszállást. A babakocsival utazók a jármű összes ajtajánál nehézség nélkül vehetik igénybe az utasteret. Az ajtók közül kettőnél (a második és a hetedik ajtónál) olyan a kialakítás, hogy az ajtó környezetében kerekesszékkel rögzített módon lehessen mozgásukban korlátozott utasainknak elhelyezkedni.
A teljes hosszban alacsony padlószintű – tehát lépcső nélküli – jármű beszállási küszöbmagassága rendkívül kényelmes be- és kiszállást biztosít az utasoknak. Az új villamos jármű külső megjelenését a Budapesten megszokott sárga szín határozza meg sötétített ablakokkal. Az egyes járműmodulok masszív hegesztett kocsiszekrényét rozsdamentes acélból készítik. A legkorszerűbb színvonalon alkalmazott technológia több évtizede bizonyítja megbízhatóságát a helyi tömegközlekedésben.
A jármű hat futóművel rendelkezik, amiből négy úgynevezett hajtott forgószár. Egy forgószáron belül két-két váltakozó áramú motor hajtja meg a kerekeket. Minden kerék fékezhető. Az elektromos üzemű fék mellett hidraulikus fékek és sínfékek is működtethetők. A jármű gyorsításakor és lassításakor rángatás- és zajmentes, valamint jó futású.
A járműmodulok mozgó csuklókkal és harmonikákkal kapcsolódnak egymáshoz, így a villamos jármű képes bármilyen ív bejárására, az utasok pedig szabadon mozoghatnak az utastér teljes hosszában. Az utastér kialakításához világos és barátságos színű, könnyű alumínium kompozit anyagokat használunk. Az ülések és kapaszkodók a BKV Rt., valamint utasaink kedvelt színvilágába illeszkednek.
A padló burkolata csúszásmentes és egyszerűen tisztítható. Az utasokat korszerű kommunikációs rendszerek tájékoztatják vizuálisan és hangbemondással a következő megállóhelyről és a végállomásról. Az ajtóknál az utasok beszédkapcsolatot tudnak kezdeményezni a járművezetővel. A téli időszakban az utastérben légfűtés, a járműperonokon csúszásmentesítést célzó padlófűtés szolgálja az utasok kényelmét. Nyáron 25-szörös légcsere és elhúzható oldalablakok adnak kellemes hőérzetet. A vezetőállás az ergonómiai követelményeknek megfelelő kialakítású, igényesen felszerelt.
A villamos járművek beszerzését jelentő projekt 36 milliárd forint költséget jelent, mely a járműveken kívül fedezetet nyújt a karbantartó gépek, tartalék alkatrészek szállítására és a személyzet képzésére. 2006. decemberében összesen 20 db villamos szállít majd utasokat. Az utolsó, 40. szerelvény várhatóan 2007. májusában érkezik a fővárosba és áll teljes mértékben az utasok rendelkezésére.
Az infrastruktúra

Növeljük a rendelkezésre álló infrastruktúra biztonságát, csökkentjük a forgalmi zavarokat, még komfortosabbá tesszük a peronokat, minden tekintetben magas színvonalú forgalmi szolgáltatásokat adunk.
A nagykörúton lévő sínek nagy biztonsággal elbírják az új járművek terheit. Az új Combino villamosok számított tömege terhelés nélkül 66 tonna, a teljes utas terheléssel 90,5 tonna. A nagykörúti villamospálya 12 tonna tengelyterhelésre van méretezve. Az új villamos 12 tengelyes. Egyenletes tengelyterhelést feltételezve egy tengelyre 7,54 tonna terhelés jut. Az új villamosok 70 km/h sebességgel képesek haladni, de a megengedett maximális utazási sebesség 50 km/h.
Ha most helyeznénk el egy Budapestnek gyártott Combino-t a nagykörúton, akkor gyakorlatilag akadálytalanul haladhatna a 4-es és 6-os villamosok pályáján. Egyedül a Margit hídi (pesti és budai) le és felhajtónál szükséges a vágányzatot felújítani, mivel ezen a két szakaszon a korábbi világbanki pályarekonstrukció annak idején elmaradt.
További vágányzatot érintő feladat a Hungária kocsiszín kiálló útvonalául szolgáló Sport utcai vágányrendszer átépítése is. Ez, illetve a kiálló útvonalakat érintő további vágányfelújítások 2006. II. negyedévében történnek meg.
Jelentős feladat még a Hungária kocsiszín átalakítása, hogy az, az új villamosok tárolására és karbantartására alkalmas legyen. Ide telepítjük azokat az új műhelyberendezéseket, amelyeket a villamost gyártó szállít a járművekkel együtt számunkra. A programhoz kapcsolódóan szándékunkban áll a nagykörúti villamos peronok attraktív – a járművek színvonalához igazodó – átalakítása, korszerűsítése, utasbarát berendezésekkel való ellátása, mely megteremti a peronoknál a mozgásukban korlátozottak akadálymentes közlekedését is.
Az új, korszerű villamos zavarmentes közlekedéséhez szükséges vonali feltételek között kiemelkedő fontosságú a nagykörúti áramellátás fejlesztése, a felsővezeték-hálózat átalakítása, üzembiztonságának növelése.  Ez magába foglalja az áramátalakító felújítását, a kétirányú szakaszbetáplálás kiépítését és az elavult kábelek cseréjét. Az új villamos energiafogyasztása szempontjából fontos tényező, hogy fékezéskor elektromos energia kerül vissza a hálózatba, mely a korszerűsített rendszer révén felhasználhatóvá válik akár a követő villamosok számára.
Ez a beruházás oly mértékben energiatakarékos és környezetbarát, hogy a megvalósításhoz az EU Strukturális Alapok keretén belül vissza nem térítendő támogatást is nyújt a BKV Rt. számára. A támogatás összege a maximálisan adható 300 millió Ft.
A fent részletezett munkálatokat előreláthatóan 2006 nyarán elvégezzük. Azért, hogy a kapcsolódó infrastrukturális beruházásokat megvalósíthassuk, mintegy 5,1 Mrd Ft összeget fogunk ráfordítani.
Budapesti Közlekedési Részvénytársaság

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu