Internetes Közigazgatási Szolgáltató Rendszer (XR) 2005/4

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Pest Megye

Internetes Közigazgatási Szolgáltató Rendszer (XR) 2005/4

VII. évfolyam, 4. lapszám
Szerző(k):
Dr. Barkóczy Tamás főosztályvezető



Pest megyében összesen 31 okmányiroda működik. Örvendetes, hogy ezek az irodák nagyon rövid idő alatt az államigazgatás elfogadott szerves részévé váltak. Tevékenységük szervezettsége, munkájuk minősége szélesebb körben is hatást gyakorol, ugyanis azt tapasztaljuk, hogy az ügyfelek jelentős hányada az itt szerzett tapasztalatok alapján formál értékítéletet az I. fokon végzett államigazgatási munkáról.


A szolgáltatások, így a közszolgáltatások esetében is mindig az a kérdés, hogy működésükről, annak eredményességéről mit tartanak az ügyfelek, azok, akik folyamatosan tesztelik a munka erényeit és fogyatékosságait. Megkérdezve az okmányirodai ügyfeleket, jellemző volt az elégedettség. Az ügyintézést többségben gyorsnak és udvariasnak, az ügyintézőket segítőkésznek és pontosnak ítélték. Az ügyfelek a felmérés során számos javaslatot is tettek, megfogalmazták elvárásaikat, amelyek részben nagyobb munkaterület és nagyobb létszám biztosítására, illetve az ügyfélfogadás még kultúráltabb tételére irányultak.
Valamennyi okmányirodai székhelyen működő jegyző megismerte a megyei összegzés eredményét és természetesen pontosan ismerte a helyben kitöltött tesztlapokat. Ennek alapján − és erre igazán büszkék lehetnek − számos helyen jelentős előrelépés következett be, pontosan az ügyfelek véleménye és javaslata alapján. Intézkedés történt épületbővítésre, épületkorszerűsítésre, légkondicionáló berendezés felszerelésére, illetve létszámbővítésre. A további előrelépés akadálya nem a hozzáállásban, hanem a pénzügyi feltételek szűkösségében rejlik.
Az okmányirodák nagyon fontosnak tartották és tartják tevékenységük állandó korszerűsítését, az ügyfelekkel való kapcsolattartásban a számítógép nyújtotta lehetőségek kihasználását. Központi kezdeményezés volt az XR-rendszer bevezetése és elterjesztése, melyhez valamennyi okmányirodánk csatlakozott, így 2004. december 31-vel teljes körű volt ez a szolgáltatás. Elektronikus úton lehetőség nyílik minden okmányirodában ügyfélfogadási idő egyeztetésére, valamint több ügyben eljárás kezdeményezésére. Ilyen ügyek például: egyéni vállalkozói igazolvány ügyek, lakcímigazolvány ügyek, személyigazolvány ügyek, közlekedésigazgatási ügyek.
Úgy látjuk, hogy az ügyfélbarát közigazgatás kialakításának egyik fontos eszköze, ha az ügyfeleknek nem feltétlenül kell személyesen befáradni a hivatalba, és az ügyintézéssel, adott esetben sorbaállással órákat elvesztegetni, hanem interneten rövid idő alatt elintézhetik ügyeiket.
Ennek ellenére ma még az a helyzet, hogy az ügyfelek döntő többsége mindössze az ügyfélfogadási idő egyeztetésére használja az XR-rendszert, de még ritkán él az ügyintézés elindításának lehetőségével. Úgy gondoljuk, hogy nem lehetünk türelmetlenek, hiszen ez egy új, korábban nem ismert módszer, amelynek megismeréséhez, elfogadásához nem lehet elég néhány hónap. Ezért most arra törekszünk, hogy a helyi lehetőségek maximális kihasználásával hatékonyan propagáljuk az Internetes Közigazgatási Szolgáltatás lehetőségét, felhasználva a helyi tv-t, rádiót, és a helyi újságok adta lehetőségeket. Bízunk abban, hogy a számítógép iránt érdeklődő állampolgárok – potenciális ügyfeleink – mind nagyobb része felfedezi és használja ezt a korszerű lehetőséget.
A hivatali oldal itt úgy tűnik felkészült, az ügyintézők ismerik, jól alkalmazzák ezt a technikát, a szakrendszerek teljes körében biztosítják a bejelentkezés lehetőségét, valamint megfelelően összehangolták az ügyfélforgalmi irányításánál a telefonos bejelentkezést, a helyi honlapon való bejelentkezést, az XR-s bejelentkezést, illetve a személyesen megjelenő ügyfelek által támasztott igényeket.
Ismerve a rendszer hatókörének bővítésére irányuló központi terveket, bizakodhatunk abban, hogy ez a korszerű lehetőség mind az ügyfelek, mind az okmányirodák oldaláról megkönnyíti az ügyintézést, gyorsítja, egyszerűsíti a kapcsolattartást, illetve az egész ügymenetet.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu