Okmányiroda Emődön 2008/6

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Okmányirodák

Okmányiroda Emődön 2008/6

X. évfolyam, 6. lapszám
Szerző(k):
Tóthné Bodnár Irén jegyző Emőd



Emőd, Borsod-Abaúj-Zemplén megye déli részén a 3. számú főközlekedési út két oldalán fekszik, közel hatezren lakják. Emőd 2001. július 1-jén emelkedett városi rangra. A városi cím elnyerésével olyan kötelezettségek hárultak ránk, mint a térségi lakosokat is ellátó okmányiroda és gyámhivatal kialakítása és működtetése.

 


2002. január 1-től működik a településen okmányiroda, amely körzetközponti feladatokat lát el. Illetékességi területéhez 5 település tartozott: Borsodgeszt, Bükkaranyos, Emőd, Harsány, Kisgyőr, mintegy 11 ezer 500 fős lakosságszámmal. 2006. január 1-től Borsodgeszt elkerült az okmányiroda illetékességi köréből.
Induláskor egy szolgálati lakás átalakításával sikerült – átmenetileg – az iroda elhelyezését megoldani. Már ekkor felmerült egy több funkciós igazgatási épület építésének a gondolata, melyben végleges elhelyezést kapna az okmányiroda is. A várossá válással elkezdtük egy leendő városközpont tervezését. Megterveztük azt a városközpontot, mely méltó centruma lehet a város életének, a közigazgatásnak és őre a közbiztonságnak. Ezzel az új épületegyüttessel meg is kezdtük terveink valóra váltását. Célunk nemcsak az volt, hogy megjelenésében egy szép épülettel gyarapodjon a város, hanem az is, sőt elsősorban az, hogy egy magas színvonalú szolgáltatáshoz kellemes környezetet biztosítsunk. A beruházást saját költségvetésből nem tudtuk volna finanszírozni, ezért pályázatot nyújtottunk be a Megyei Területfejlesztési Tanácshoz, ahol 90 millió forintot nyertünk a projekt megvalósításához. A kivitelezés 211 millió forintba került. Az épület fő funkciói: Okmányiroda, Gyámhivatal, Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat, Városgondnokság és Rendőrség.
Az okmányiroda 2005 novemberében költözött az új épületbe. A beruházás megvalósulásával a színvonalas ügyintézés lehetőségét sikerült megteremteni a térségben lakók számára. Egy építmény attól válik fontossá, amilyen célt szolgál. Ez az intézmény nemcsak az emődieknek, hanem a környékbelieknek is tud szolgáltatást nyújtani. Ha minőségileg javulnak a szolgáltatások, azt érzik az emberek és ez mérföldkő a jövő felé.
Az okmányiroda létszáma jelenleg 4 fő, akik mindannyian rendelkeznek OKJ-s képesítéssel. A Belügyminisztérium az okmányirodai munkához 4 db munkaállomást és 1 photo-shop berendezést biztosított. Az elmúlt 5 évben az okmányiroda ügyfélforgalma az alábbiak szerint alakult:
      2003 év    2004 év   2005 év   2006 év    2007 év
Személyazonosító igazolvány (db)                1260         1233        1143       1468         1610
Útlevél (db)                                                      640           884          584         437           432
Lakcímet igazoló hatósági ig. (db)                1564          1586        1488       1469         1650
Vállalkozói igazolványok (db)                        200            141          110         135           123
Vezetői engedélyek (db)                                  821          1056        1074         952         1081
Parkolási igazolvány (db)                                                  134            93           52             43
Járműigazgatási feladatok (db)                      1956          2554         1521      2254          2612
Vállalkozói igazolvány kiadásában székhely illetékesség van, lakcím bejelentés pedig település szinten történik. Az alábbi ügytípusokban illetékességi területen kívül ellátott ügyfelek száma %-ban:
Vezetői engedély:              40 %
Ügyfélkapu:                         5 %
Parkolási igazolvány:           5 %
Útlevél:                               50 %
Személyi igazolvány:          40 %
Járműigazgatás:                   50 %
Minden ügytípusban be lehet jelentkezni telefonon és interneten. Interneten leggyakrabban személyi igazolvány, vezetői engedély, útlevél, gépjármű-igazgatásban foglalnak időpontot az ügyfelek.
A fenti adatok azt igazolják, hogy az ügyfelek szívesen látogatják az Okmányirodánkat. Ez köszönhető a rövid ügyintézési határidőknek, a kulturált ügyfél kiszolgálásnak, a személyi és tárgyi feltételeknek egyaránt. A mozgáskorlátozott ügyfelek számára biztosított az akadálymentes közlekedés.
Emőd és a térség valamennyi polgára megelégedéssel használja ezt a 21. század követelményeinek megfelelő épületet.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu