Tájékoztatás a szociális hatóságok részére 2008/5

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Gyámügy-Gyermekvédelem-Szociális ügyek

Tájékoztatás a szociális hatóságok részére 2008/5

X. évfolyam, 5. lapszám
Szerző(k):
Kovács Ibolya főosztályvezető Foglalkoztatási és Szociális Hivatal



A támogató szolgálatok és közösségi ellátások működési engedélyezési eljárásához

 

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 2007. évben jóváhagyott módosítása értelmében 2009. január elsejétől már nem szerepel az önkormányzatok kötelezően ellátandó szociális alapfeladatai között a támogató szolgáltatások, a közösségi ellátások (pszichiátriabetegek, szenvedélybetegek részére) és a szenvedélybetegek alacsonyküszöbű szolgáltatásainak a szervezése. Jövő évtől ezeket az alapszolgáltatásokat pályázat alapján 3 évre kiválasztott és szektor semlegesen, teljesítményarányosan finanszírozott szolgáltatók látják el. A pályázati bizottság működtetése és az állami feladatok szervezése a Foglalkoztatási és Szociális Hivatal (FSZH) feladata.
A támogató szolgáltatás és a közösségi ellátások finanszírozásának rendjéről szóló 191/2008. (VII. 30.) Korm. rendelet (továbbiakban R.) részletezi ennek a jogszabályi hátterét.
A folyamatban lévő pályázatról pedig a www.afsz.hu vagy a www.szmm.gov.hu honlapon lehet bővebb információkhoz jutni.
A megváltozó feladatellátás rendszere számos teendőt jelent a működést engedélyező hatóságok számára is. Ezeket gyűjtöttük össze és rendeztük tematikusan egy csokorba, segítve ezzel a hatóságok szakszerű feladatellátását.


Működési engedély iránti kérelem benyújtása


A R. 5. § (2) bekezdése értelmében pályázatot csak olyan szolgáltató támogatására lehet benyújtani, amely a pályázatban foglaltaknak megfelelő működési engedéllyel rendelkezik, vagy amelynek a megfelelő működési engedélye iránti kérelmét, illetve a működési engedély módosítása, vagy ismételt kiadása iránti kérelmét benyújtották. Ebből következően várható, hogy több fenntartó kéri majd a működési engedély kiadását vagy módosítását az engedélyező hatóságoktól. A pályázat benyújtásának tehát csak a kérelmek hatóság által történő befogadása (és ennek a pályázó által történő igazolása) a feltétele (érkeztetés).  Ezért fontos, hogy a szociális hatóságok a pályázók (fenntartók) részére a kérelem érkeztetését – soron kívül – igazolják, mivel a pályázat beadási határideje (és ennek az igazolásnak is a csatolása): szeptember 1.
A pályázóknak jogerős működési engedéllyel 2008. november 30-ig kell rendelkezni a finanszírozási szerződés megkötéséhez.
Ugyanakkor nagyon fontos, hogy az új működési engedélyek 2009. január 1-től legyenek érvényesek, mivel az új rendszerű finanszírozás időszaka is ekkor kezdődik, illetve akik részére módosítottak működési engedélyt, vagy visszavontak, azok 2008. december 31-ig az állami támogatás felhasználására jogosultak, érvényes működési engedéllyel a működtetéssel egész évre el kell tudni számolniuk.
Az engedélyezési eljárás része az intézmény / szolgáltató szakmai programjának a véleményeztetése. A személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmény és a falugondnoki szolgálat működésének engedélyezéséről, továbbá a szociális vállalkozás engedélyezéséről szóló 188/1999. (XII. 16.) Korm. rendelet (továbbiakban Szmr.) a szociális szolgáltatások tekintetében a 3.§ (4) bekezdése (a városi jegyző megkeresésére), bentlakásos intézmény esetében a 4.§ (5) bekezdése alapján (a szociális és gyámhivatal megkeresésére) az illetékes módszertani intézmény a szakmai programot harminc napon belül szakértőként véleményezi. A 2008. július 1-től működő, a szociális és munkaügyi miniszter által 5 évre kijelölt regionális és egyházi módszertani intézmények címlistáját a mellékletben közöljük.


A működési engedély módosítása


A R. 5.§ (3) bekezdése továbbá kimondja, hogy egy fenntartó azonos vagy részben azonos ellátási területen szolgáltatásonként egy szolgáltató támogatására nyújthat be pályázatot.
Támogató szolgáltatás, illetve közösségi alapellátások esetén egy kistérségben, illetve egy fővárosi kerületben egy fenntartó szolgáltatásonként egy szolgáltató támogatására nyújthat be pályázatot. A fenntartó ugyanarra a szolgáltatásra nem nyújthat be pályázatot, ha azonos vagy részben azonos ellátási területen vagy támogató szolgáltatás, illetve közösségi alapellátások esetén ugyanabban a kistérségben, fővárosi kerületben az általa fenntartott másik szolgáltató támogatására már rendelkezik finanszírozási szerződéssel.
A fenti szabály miatt is várható, hogy több szolgáltató az ellátási terület vonatkozásában kéri majd a működési engedély módosítását.


A működési engedély visszavonása


Várhatóan több fenntartó dönthet, vagy dönt úgy, hogy a későbbiekben nem kívánja működtetni, és ezért megszünteti a szolgáltatását. A szolgáltatás megszüntetése esetén a működési engedélyt vissza kell vonni.
Ennek korlátja, hogy az Szmr.2/E. § alapján
(1) A szociális szolgáltató működési engedélyét a városi jegyző visszavonja, ha a fenntartó felhagy a szolgáltató működtetésével.
(2) A nem állami és az egyházi fenntartó a szolgáltató működtetésével akkor hagyhat fel, ha ezt a szándékát közli
a) az ellátottakkal, illetve azok törvényes képviselőivel,
b) az ellátásért felelős települési önkormányzat jegyzőjével,
c) a városi jegyzővel,
d) normatív állami hozzájárulásban részesülő szolgáltató esetén az Igazgatósággal.
(3) A működést a közlés időpontjától számított legalább negyvenöt nap elteltével lehet megszüntetni, kivéve, ha a fenntartó az ellátottakról azt megelőzően megfelelően gondoskodik.
(4) Az Szt. 120. §-ában szabályozott ellátási szerződés alapján működő szociális szolgáltató megszüntetése az ellátási szerződésben foglaltak szerint történik.
(5) Ha a városi jegyző a működési engedélyt visszavonja, az ellátásért felelős települési önkormányzat jegyzője – a 20/B. §-ban foglaltak szerint – intézkedik a rászoruló és ellátatlan személyek ellátásának megszervezéséről.
Az eljárás során tehát figyelemmel kell lenni ezekre az előírásokra és a működési engedély visszavonása esetében vizsgálni szükséges, hogy a fenti (az ellátotti jogok érvényesülése szempontjából) garanciális szabályoknak a nem állami-egyházi fenntartó eleget tesz-e.
A helyi önkormányzatok által fenntartott szolgáltatások esetében az Szmr. ilyen kötelezettséget nem ír elő, viszont a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 92.§ (2) bekezdésében rögzített módon a helyi önkormányzat rendeletben szabályozza többek között az ellátás megszüntetésének eseteit és módjait. Ezek a rendelkezések az engedélyező hatóság előtti eljárásban is irányadóak, amelyet vizsgálni kell.


Működési engedélyek visszavonása


A R. 22.§ (5) bekezdése támogatja a támogató szolgálatok összevonását. Ugyanis az a pályázaton nyertes fenntartó, amely 2008. július 2-án több támogató szolgáltatást tart fenn, és vállalja, hogy ezek közül egyet vagy többet 2008. december 31-ig összevonással megszüntet, a 2009-2011. közötti finanszírozási időszakban legfeljebb két megszüntetett szolgáltató után járó alaptámogatásra is jogosult. Ehhez a támogatáshoz szükséges, hogy a fenntartó vállalja a pályázatban szereplő szolgáltató kötelezően teljesítendő feladatmutatójának arányos megemelését is.
Integráció miatti működési engedélyek visszavonására a közösségi ellátásokban is sor kerülhet, mivel azonban ott az összevonás nem jár a fenti többlettámogatással, előreláthatólag a számuk kevesebb lesz.


A finanszírozási szerződés megkötése

A pályázati döntés kétszintű (R. 7.§. (1) bekezdés)
• a miniszter dönt a nyertes pályázók személyéről, valamint támogató szolgáltatás és közösségi alapellátások támogatására kiírt általános pályázat esetén az alaptámogatás és az egy feladategységre jutó támogatás általános összegéről,
• az FSZH főigazgatója dönt az ellátási területről, a feladatmutatókról, a támogatás összegéről, a kiegészítő működési támogatás feltételeiről, és finanszírozási szerződést köt a fenntartóval.
Az FSZH a finanszírozási szerződést megküldi a működést engedélyező hatóságnak, illetve a szolgáltató működésének Szmr. szerinti ellenőrzésével egyidejűleg – a finanszírozási időszakban legalább egyszer ellenőriz (R. 18. §. (3) bekezdés).
Mindezek alapján a Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Szociális Főosztálya rendszeres kapcsolatot tart a szolgáltatásokat engedélyező hatóságokkal a jövőben is.
Melléklet

Hatósági eljárásban szakértőként kijelölhető Regionális Szociális Módszertani Intézmények

Régió Szociális módszertani intézmény
Közép-magyarországi Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület 1033 Budapest, Miklós u. 32.
Észak-magyarországi Miskolci Családsegítő Szolgálat, Regionális Módszertani Központ és Gyermekjóléti Szolgálat Megyei Módszertani Központ 3529 Miskolc, Budai J. u. 4.
Észak-alföldi "Viktória" Ápoló-gondozó Otthon 4334 Hodász, Tarnai tanya 1.
Dél-alföldi Szegedi Kistérség Többcélú Társulása Humánszolgáltató Központ 6723 Szeged, Sás u. 2.
Nyugat-dunántúli Egyesített Egészségügyi és Szociális Intézmény 9026 Győr, Kálóczy tér 9-11.
Közép-dunántúli Veszprém Megyei Önkormányzat Idősek Otthona és Módszertani Intézménye 9532 Külsővat, Béri Balogh u. 1. 
Dél-dunántúli Regionális Családsegítő és Megyei Gyermekjóléti Módszertani Családsegítő Központ 7400 Kaposvár, Füredi u. 65-67.

Részletesebb információk a minisztérium honalapján (telefonszám, e-mail cím, vezető megnevezése) látható http://www.szmm.gov.hu/main.php?folderID=21120
Hatósági eljárásban az érintett egyházi fenntartók esetében kijelölhető egyházi módszertanok (új kijelölésük még folyamatban van)

Református Schweitzer Albert Református Szeretetotthon 1146 Budapest, Hermina út 51.
Katolikus Zárdakert Idősek Otthona 2373 Dabas-Gyón Zárda köz 6.
Evangélikus Rákospalotai Evangélikus Szeretetotthon 1085 Budapest, Üllői út 84.

 

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu