Regionális APEH 2008/6

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Régió

Regionális APEH 2008/6

X. évfolyam, 6. lapszám
Szerző(k):
Tóth István Ferenc sajtóreferens APEH Észak-magyarországi Regionális Igazgatóság



Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal a modern adóigazgatás alapvető intézménye. Adóbeszedési munkája meghatározó a költségvetési bevételek alakulása tekintetében, hiszen az államháztartás adójellegű bevételeinek több mint 80 százalékát az APEH szedi be. A korábbi illetékhivatalok és a Szerencsejáték Felügyelet integrációjával egyidőben, 2007. január 1-jével az adóhivatal szakmai alapon történő szervezeti átalakítása kezdődött, melynek következtében mára hét régiós és egy országos illetékességű igazgatóság keretében működik.

 

Az Észak-magyarországi Regionális Igazgatóság miskolci központtal jött létre a borsod-abaúj-zemplén, heves és nógrád megyei igazgatóságok jogutódjaként. A szervezeti struktúra folyamatos változása után végül három, az Ellenőrzési, a Felszámolási és Végrehajtási továbbá az Adó- és Illetékügyi szakmai blokk került kialakításra, melyek az élükön álló szakigazgatók irányítása alatt működnek. A működtetés, valamint az előbb említett három szakterületen most összesen 1251 fő dolgozik.
A regionális struktúraváltás előnyökkel járt. Ezek között kell említeni, hogy az új szervezet az adózók irányába egységesebben képes fellépni, irányítása és működtetése koordináltabbá és rugalmasabbá vált. A feladataink ellátása – mind a hatósági, mind a szolgáltató tevékenységünket illetően – hatékonyabb lett.
Az adózók döntő többsége Igazgatóságunk ügyfélszolgálatainál lép először kapcsolatba a szolgáltató adóhatósággal. A személyes szóbeli tájékoztatásra, a bevallások, illetve egyéb beadványaik beadására érkezőket kulturált várakozási és fogadási körülményeket biztosítva várjuk ügyfélszolgálatainkon.
Régiónkban a három központi ügyfélszolgálat (Eger, Miskolc, Salgótarján) mellett, további tíz helyszínen működtetünk kirendeltségeket. Ezek Balassagyarmaton, Gyöngyösön, Hatvanban, Hevesen, Kazincbarcikán, Mezőkövesden, Ózdon, Pásztón, Sátoraljaújhelyen és Tiszaújvárosban állnak az adózók rendelkezésére.
Az átalakulás során, Miskolcon alakult meg a Tájékoztatási Osztály mely 25 fővel üzemelteti a Call Center rendszert. A CC rendszer a 40/42-42-42 kék szám mellett, valamennyi mobilhálózatról (20, 30, 70) is elérhető a 33-95-888 szám hívásával.
Munkánk során – a személyes és telefonos megkeresések estén – szóban, írásban és e-mailben adunk tájékoztatást. Személyes ügyfélfogadáson 2007 évben 255 ezer adózó ügyének kezelésén túl, 172 ezer telefonos és 2600 írásos tájékoztatást is végeztünk.
Idén folytatódott az elektronizálás, mind több szolgáltatást érhetnek el e-úton az adózók.
Interneten keresztül intézhetővé vált a bejelentkezés, változás bejelentés, az adófolyószámlák lekérdezése, az adóigazolási kérelmek előterjesztése és kiadása, az e-mail útján történő tájékoztatás kérés, a fizetési kedvezmények iránti kérelmek benyújtása, valamint kötelező módon a vállalkozások számára a bevallások beadása.
A régióhoz összesen 490 ezer adóalany tartozik, melyből 351 ezer magánszemély (bevallást önállóan adók) és 139 ezer működő vállalkozás. Az adóbevételeket tekintve alapvetően növekvő tendencia figyelhető meg.
Az Igazgatóság kiemelt feladatait központilag határozzák meg: 2008-ban az elvárt, vagy „leánykori” nevén minimumadóként emlegetett adóra, az újonnan alakuló és alakult vállalkozásokra, az egészségügyi szolgáltatási járulékfizetésre (a „potyautasokra”) valamint a slágertémának számító vagyonosodási vizsgálatokra irányul fokozottabb figyelem.
2007 év során összesen 19 362 db ellenőrzést fejeztünk be, ezen belül az utólagos ellenőrzések 59 %-a zárult megállapítással. A megállapított nettó adókülönbözet összege elérte a 22 916 millió Ft, több mint másfélszerese az egy évvel korábbinak. Hatósági tevékenységünket törvényesen, megalapozottan végezzük, a II. fokon megváltoztatott, megsemmisített határozataink száma ugyan is nem haladja meg a kiadott határozatok 1 %-át.
2007. évben a végrehajtásból származó bevételeink meghaladták a 17 milliárd Ft-ot. A bevételek 40 %-a járulékból származott. A letéti számlára befolyt összeg 62 %-a inkasszóból, 33 %-a önkéntes befizetésből származott, az egy évvel korábbi 50, ill. 45 %-kal szemben. Bírságokból és pótlékokból több mint 2,4 milliárd Ft realizálódott, mely 6 %-kal haladja meg az egy évvel korábbi értéket.
Az év során 22 ezer db fizetési könnyítésre irányuló kérelmet adtak be az adózók, 61 %-kal többet, mint egy évvel korábban. A jogerős elsőfokú határozatokban szereplő összeg 64 %-ára (előző év azonos időszaka: 65 %) engedélyeztük a fizetési kedvezményt, mintegy érvényesítve a méltányos eljárás elvét.
Az információs technológia új vívmányait kihasználva 2008. január 1-től megkezdtük az elektronikus árverés útján történő értékesítést, a megyeszékhelyeken működő központi ügyfélszolgálatainkon pedig bankkártyás fizetésre is van már mód.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu