Zalai fejlesztések az idősellátásban

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Gyámügy-Gyermekvédelem-Szociális ügyek

Zalai fejlesztések az idősellátásban

XI. évfolyam, 4. lapszám
Szerző(k):
Halász Gabriella dr.
osztályvezető
Zalaegerszeg
Zala Megyei Közgyűlés Hivatala Egészségügyi és Szociális Osztály

Zala megye demográfiai mutatói erőteljes idősödést mutatnak, amelyre a szakellátásért felelős Zala Megyei Önkormányzatnak megfelelő választ kell találni a szociális szolgáltatások szervezése során. A megyében az öregedési index 125,2, meghaladja a regionális és az országos átlagot. A 2001. évi népszámlálás adatai alapján a háztartások 24%-a csak idősekből áll. Az idősödés szempontjából legveszélyeztetettebb Lenti, Letenye és Nagykanizsa térségében minden ötödik ember a 65 év feletti korcsoportba tartozik. 257-ből 81 település népessége nem éri el a 200 főt.

 


A Zala Megyei Önkormányzat a törvényi kötelezettségéből adódóan 2003-ban elkészítette szociális szolgáltatás tervezési koncepcióját és középtávú fejlesztési stratégiáját. A tervezés részletes helyzetfeltárásra épült, majd ezt követte a megyei és intézményi stratégiák elkészítése.
Az első tervezési időszak fő prioritásaként az idősellátás fejlesztése fogalmazódott meg. Szakítva a pusztán intézményfenntartói szerepkörrel a fejlesztési tervek számos innovatív elemet tartalmaztak, így különösen az ágazatközi és az ellátási szintek közötti együttműködésre való törekvést érdemes kiemelni. Az idősellátásban a demográfiai mutatók mellett az ellátórendszer kiépítettségét, és – mint a szakellátásért felelős szervezet – a bentlakásos idősotthonok kapacitás és kihasználtsági adatait, valamint a várakozók számának alakulását vettük figyelembe. Megállapítást nyert, hogy az idősellátásban folyamatosan nő az alapszolgáltatásokat és a bentlakásos intézményi ellátást igénybe vevők száma. Ugyanakkor az ellátási szintek között kevés együttműködés van, sokan úgy kerülnek szakellátásba, hogy a lakókörnyezetükben soha nem voltak az alapellátás látókörében. A tervezéskor az idősek otthonába várakozók száma szinte folyamatosan 200 körül volt.
Kistérségi idősgondozás
A stratégiai céloknak megfelelően a Zala Megyei Önkormányzat kidolgozta a kistérségi idősgondozási modellt, amelynek megvalósítására 2005. évben címzett állami támogatás iránti igényt nyújtott be. A modell lehetőséget teremtett az idősek otthoni férőhelyek bővítésére, valamint a különböző ellátási szintek közötti kapcsolat kiépítésére annak érdekében, hogy az igénybevevők lehetőség szerint az állapotuknak megfelelő szinten kerüljenek ellátásra, ne legyen indokolatlan nyomás a szakellátásra, és a progresszivitási szintek átjárhatóak legyenek. A modell keretében három 50 fő elhelyezésére alkalmas idősek otthonát terveztünk, amelyek rendelkeznek egy-egy 10 fő ellátására alkalmas nappali részleggel és lehetőség szerint a házi gondozást és falugondnoki szolgálatot ellátó szakemberek munkájának szakmai bázisát jelentenék.
A modellt három települési önkormányzattal együttműködve, címzett állami támogatás segítségével valósítottuk meg. Az új intézmények Zalabaksán, Szepetneken és Sármelléken 2008-ra felépültek, 2009-ben teljes körűen megkezdték működésüket.
A címzett pályázat benyújtásakor megállapodást kötöttünk, amelyben a települési önkormányzatok vállalták, hogy biztosítják a beruházás helyeként szolgáló ingatlant és a megvalósíthatósági tanulmányt, a Zala Megyei Önkormányzat bonyolítja a beruházást és biztosítja a szükséges saját forrást. A megállapodásban a felek kinyilvánították együttműködési szándékukat a működtetésben. Sármelléken a települési önkormányzat az építési telket biztosította, Zalabaksán egy megszűnt iskolaépület rész átalakítása és bővítése történt, Szepetneken pedig egy félbehagyott építkezés befejezése valósult meg az új szakmai programnak megfelelően.
A beruházásra 1 407 785eFt-ot fordítottunk, amelyből 1 129 549e Ft volt a címzett támogatás, 278 236e Ft a Zala Megyei Önkormányzat által biztosított saját forrás.
Működtetési alternatívák
Az utóbbi évek gazdasági és jogszabályi változásait figyelembe véve a működtetésre több alternatívát dolgoztunk ki. Olyan megoldást kerestünk, amely mind gazdaságilag, mind szakmailag előnyös, és képes a kitűzött célok szerinti működésre. A tervezés időszakához képest romlott az ápolást-gondozást nyújtó bentlakásos ellátások finanszírozása. 2005-től nominális csökkenés következett be a normatívában, megjelent a jövedelemtől függő differenciált és a demens normatíva. 2008-tól a térítési díj megállapítása szabályainak változása csökkentette az intézmények ebből befolyó bevételét is. A leglényegesebb szakmai változás, hogy az idősek otthoni ellátást csak a napi 4 órát meghaladó gondozási szükséglet megléte esetén lehet igénybe venni.
Mindezeket figyelembe véve az önkormányzat úgy döntött, hogy a sármelléki új intézményt a zalakomári Idősek Otthonához integrálva, annak telephelyeként működteti, a zalabaksai és a szepetneki intézményekben az ellátás megszervezésére és működtetésére a Kolping Oktatási és Szociális Intézményfenntartó Szervezettel (továbbiakban: KOSZISZ), mint egyházi fenntartóval köt megállapodást. Az egyházi szervezet a kiegészítő normatívával – 2009-ben az alapnormatíva 69%-a – gazdaságilag biztonságosan tudja fenntartani az intézményeket. A KOSZISZ a megyében 3 idősek otthonát működtet önkormányzatokkal kötött ellátási szerződés alapján, az új intézményeket ezekhez integrálja. Tehát a megyét jól ismeri, jelen van a szociális ellátás alapszolgáltatási és szakellátási szintjén.
A kistérségi otthonok működtetésére kötött megállapodás feltétele volt, hogy az átadó Zala Megyei Önkormányzatnak kizárólagos tulajdonában legyenek az érintett ingatlanok, mivel e nélkül a KOSZISZ nem tudta volna a működési engedélyt megszerezni. Hosszas egyeztetés után minden önkormányzattal sikerült megállapodásra jutni, és teljesíthetővé vált ez a feltétel.
A tervezés és a megvalósítás között eltelt időszak változásai sok nehézséget támasztottak, de végül sikerült olyan megoldásokat találnunk, amelyek a romló gazdasági körülmények és a kiszámíthatatlanul változó jogszabályi feltételek mellett is működőképesek.
Elmondható, hogy az idősellátásban jelentős minőségi fejlődést hozott az új otthonok megépítése. Javult az ellátáshoz való hozzáférés a férőhelyszám növekedése, valamint a kistérségi elhelyezkedés következtében. Korszerű elhelyezési feltételek állnak az idősek rendelkezésére, amely kielégíti igényeiket.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu