Az ügyfél helyzete a közigazgatásban 2005/5

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Okmányirodák

Az ügyfél helyzete a közigazgatásban 2005/5

VII. évfolyam, 5. lapszám
Szerző(k):
Dr. Vincze Ferenc címzetes főjegyző



Azért dolgozom hivatalban, hogy ne lehessek ügyfél. Ha mégis azzá válok, elszomorító tapasztalatokat szerzek. Sajnálom tehát az ügyfeleket, azonban ha csak ezt tenném, nem dolgoznék itt. Igyekszem mindent megtenni az ügyfélkiszolgálás javításáért, jegyzőszövetségi közösségi funkcióm felhasználásával másutt is.

 Nemcsak az ügyfelek, hanem a jegyző/köztisztviselő kollégák nehéz helyzetét is érzem, naponta. Hajdúszoboszlón már értünk el eredményeket, például a kistérségi ügyfél-információs szolgálat, az okmányiroda, a „fiók-ügyfélszolgálatok” (építéshatósági, szociális, adó) család- és ügyfélbarát módon történt kialakításával, az infokommunikációs technológiai fejlesztéssel, összehangolt teljesítmény- és minőségirányítási rendszerünk működtetésével.
Most új korszak hajnalán vagyunk a közigazgatási hatósági eljárást és szolgáltatást szabályozó új törvény hatálybalépésével, amely ügyfélközpontú. Vajon képesek leszünk-e másokkal együtt gyakorlatba átültetni követelményeit, előírásait?
Mi valószínűleg igen, meglevő alapjaink, attitűdünk, valamint az informatikai fejlesztésre elnyert több mint félmilliárd forintos uniós pályázati támogatás segítségével. Mi lesz másutt, legalábbis még egy ideig? Helyes-e az az állami hozzáállás, amely az előremutató szabályozáshoz pénzügyi fedezetet kevésbé nyújt? Persze az állam által választott úton történő haladás finanszírozása a másik lehetségesnél jóval több pénzt igényelne.
Arra gondolok, hogy miért nem lehet az okmányirodához hasonlóan a delegált állami feladatot takaró jegyzői államigazgatási hatósági ügyek további részére az állam által országos igazgatási célszoftvereket fejleszteni és az ügyvitel elektronikus támogatását központilag, a kormányzati portál felhasználásával, szolgáltatásai (ügyleírások) bővítésével, hazánk minden polgármesteri hivatala és ügyfelei számára koncentráltan biztosítani? Igazán így lenne gyorsan, takarékosan elérhető az azonos ügyben azonos ügyintézés, elektronikus úton is, diszkriminációmentesen, esélyegyenlően mindenkinek Magyarországon.
Miért kényszerítenek bennünket olyan ügyfajták „elektronizálásával” egyenkénti bíbelődésre a másik lehetőségnél jóval munkaigényesebben, drágábban ─, amelyek minden hivatalban egyformák? Van-e válasz? Ki tudja? Megmondja-e nekünk? A válasz persze nemcsak nekünk, hanem valamennyi ügyfélnek indokolt lenne. A kritikát és ügyféli dühöt az első vonalban levő jegyzőknek/hivataloknak kell felfogniuk, annak ellenére, hogy a megoldás kulcsa nem a mi kezünkben van elsősorban. Gyanítom, hogy a hivatalok az önkormányzatok sajátosságai, egyre nehezebb anyagi helyzete miatt évekig még a legjobb igyekezettel is araszolni tudnak majd, mert elszalasztották állami illetékeseink az egyszeri nagyobb lépés kínálkozó lehetőségét. Kinek a kárára? Mindannyiunkéra! A legvalószínűbb következmény pedig az lesz, hogy az ügyfelek helyzete nem a gyakorlatban és általánosan, hanem csak deklaráltan javul.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu