A szociális feladatokat ellátó központi hivatal 2008/5

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Gyámügy-Gyermekvédelem-Szociális ügyek

A szociális feladatokat ellátó központi hivatal 2008/5

X. évfolyam, 5. lapszám
Szerző(k):
Kovács Ibolya főosztályvezető Foglalkoztatási és Szociális Hivatal



2007. január 1-től a Foglalkoztatási Hivatal feladatkörei bővültek, és nevében is megváltozva (új neve: Foglalkoztatási és Szociális Hivatal = FSZH) a rehabilitációs és szociális feladatok központi irányítási rendszerének kialakítására kapott felhatalmazást. Feladatait az Állami Foglalkoztatási Szolgálatról szóló 291/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet tartalmazza. A FSZH közvetlen miniszteri felügyelettel, főigazgató irányításával, szervezetében a Rehabilitációs és Szociális Igazgatóság keretében végzi a szociális feladatokat (Szociális Főosztály).

 

Bemutatkozásunk időbeli sorrendbe veszi a központi hivatal hatáskörébe telepített szociális feladatokat, abból a szempontból leírva annak részleteit, hogy milyen módon kapcsolódnak és milyen mértékben segítik azok a jegyzői feladatok ellátását.
Bővebb információ elérhető a www.afsz.hu honlapon, a szociális és gyermekvédelem címszó alatt, nemcsak a Főosztály feladatai, de a szakértők elérhetősége és továbbképzésük szakmai anyagai, a jegyzők, a szociális és gyámhivatalok részére készült tájékoztatók, a rendszeres szociális segélyezéssel kapcsolatos célvizsgálatok, kiadványok stb. megtalálhatók.
1.) 2007. januártól az Országos Gyermekvédelmi és az Országos Szociálpolitikai Szakértői Névjegyzék vezetését, a szakértők pályáztatását végezzük. A Névjegyzéken jelenleg 347 gyermekvédelmi és 186 szociálpolitikai szakértő található. Az Országos Szociálpolitikai Szakértők Névjegyzékéről kerültek kijelölésre a városi jegyzői bizottságokba azok a szakértők (120 fő), akik az Országos Rehabilitációs és Szociális Szakértői Intézet képviseletében a házi segítségnyújtást kérelmezők gondozási szükségletének vizsgálatában részt vesznek. A szakértők bemutatkozó anyagai és elérhetőségük a fenti honlapon megtalálhatók.
2.) 2007. áprilistól kezdtük meg a szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók ágazati azonosítója és országos nyilvántartási rendszerének kialakítását, a 226/2006 (XI. 20.) Korm. rendeletben meghatározottak szerint. Ez a nyilvántartás egy olyan Web alapon működő elektronikus rendszer, amelyben adatot a szociális hatóságok (300 hatóság) a változás bekövetkeztét követő 5 napon belül rögzítenek (az engedélyes ágazati azonosítójának megkérésével, valamennyi kiadott, módosított, visszavont működési engedély adataival), a fenntartók viszont félévente jelentenek a szolgáltatásokról.
A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények országos nyilvántartásában eddig mintegy 3.600 fenntartó, 6.140 engedélyes került rögzítésre, az engedélyezett szolgáltatások száma összesen 17 086. A szolgáltatások és intézmények címlistája hamarosan elérhetővé válik az állampolgárok számára is a fenti honlapon.
3.) 2007. július 1-től másodfokú hatósági feladatokat látunk el. Az FSZH fellebbezés elbírálására jogosult és felügyeleti szerv a szociális és gyámhivatalok gyermekjóléti, gyermekvédelmi, szociális szolgáltatás engedélyezésével kapcsolatos hatósági ügyeiben, valamint a magyar államkincstár területi szerveinek egyes hatósági ügyeiben, a szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi intézmények egyházi és nem állami fenntartóinak normatív állami hozzájárulásával, egyházi kiegészítő támogatásával, szociális foglalkoztatási támogatásával kapcsolatosan. Ez idő alatt 127 ügyben hoztunk 2. fokú döntést.
A fellebbezések túlnyomó többsége a normatíva felhasználásáról való elszámolásnak a MÁK helyszíni ellenőrzése alapján történt módosításával kapcsolatban érkezett. Ez évben több jogorvoslati kérelem érkezett nappali ellátás normatíva elszámolása miatt (nappali ellátásban étkezést igénybe vevőkre az étkeztetés normatíváját is igénybe kívánták venni; a 30 napot nem meghaladóan távol levők hogyan vehetők figyelembe a gondozási napok szempontjából), az 50%-os demens normatíva ügyében, valamint a 2007. évben járó 13 havi illetmény és járulékai 1/12-ed részének megfelelő támogatási összeg felhasználásának és elszámolásának ügyében. Ezen időszakban a 30-at meghaladta a bírósági peres ügyek száma.
4.) 2008. január 1-től szociális hatáskörünk jelentősen bővült a 188/1999. (XII. 16.) Korm. rendeletben (Szmr.) megjelöltek szerint. Mindezek alapján az FSZH:
• működést engedélyező szerv: a szolgáltatók, intézmények tekintetében első fokú hatósági jogköröket lát el, kivéve a működési engedély kiadását,
• szociális hatóság: az egyházi, nem állami szolgáltatók ellenőrzése során tett megállapítások alapján normatív állami hozzájárulás visszatartására, szociális igazgatási bírság kiszabására jogosult,
• központi ellenőrzések szervezését végzi: kiemelt, komplex, célellenőrzéseket végez, feladatköre szakmai és hatósági ellenőrzésre egyaránt kiterjed.
2008. szeptemberig valamennyi támogató szolgálat és közösségi ellátás ellenőrzését elvégezzük. Jelenleg 541 támogató szolgálat és 363 közösségi ellátás működik az országban, melyeknek 80 %-át már helyszínen ellenőriztük. Vizsgálatainkról készült feljegyzéseinket valamennyi működést engedélyező hatóságnak megküldjük, sőt több helyszínen közösen ellenőriznek munkatársaink.
5.) 2008. július 30-tól szolgáltatás szervezési feladatokat is ellátunk, mivel a támogató szolgáltatás és közösségi ellátások finanszírozásának rendjéről szóló 191/2008. (VII. 30.) Kormányrendelet értelmében elvégezzük a szolgáltatások állami szervezését (irányítjuk területi kiegyenlítettségét), pályáztatását, finanszírozását, valamint egységes szakmai feladatellátásának, dokumentációs és elszámolási rendszerének kialakítását és számonkérését (ellenőrzés).
Az új rendszerű finanszírozáshoz kapcsolódó komplex feladatokban a működést engedélyező hatóságokkal (városi jegyzők, szociális és gyámhivatalokkal) szoros kapcsolatot kívánunk kialakítani.
6.) Állandó szociális feladataink kapcsolódnak az Állami Foglalkoztatási Szolgálat foglalkoztatási, munkaügyi, rehabilitációs célú tevékenységéhez.  Így részt veszünk a rendszeres szociális segélyesek, rehabilitációs járadékosok, szociális járadékosok, közfoglalkoztatottak egységes nyilvántartásával, szakmai programjaival (együttműködés, beilleszkedés) kapcsolatos feladatokban, a szociális és munkaügyi feladatok integrált működtetésének, az „egyablakos” ügyintézésnek az előkészítése, a rendszeres szociális segélyezettek egységes munkaügyi és önkormányzati adatbázisának megszervezésében.
Két szakmai kiadványunk jelent meg (honlapról letölthető) a rendszeres szociális segélyezettek együttműködési kötelezettségeinek teljesízéséről szóló célvizsgálat eredményeiről, illetve a családsegítők részére készített beilleszkedési programok módszereiről.
7.) További céljaink:
a.) a szociális hatóságok tevékenységének segítése: javaslatok készítése a hatósági feladatok szakmai iránymutatásaira, módszereire, szakmai és hivatali kapcsolattartás a szociális és gyámhivatalokkal, az önkormányzatok és társulásaik szociális igazgatási egységeivel, a szociális és gyámhivatalok, városi jegyzők működési engedélyeztetéssel kapcsolatos feladatellátásának segítés, egységes eljárási szabályok és ellenőrzési szempontok kialakítása, szakmai tájékoztatók készítése (a 2008. januártól a szociális törvény módosításához készített jegyzői és fenntartói tájékoztatóink a honlapon elolvashatók),
b.) az önkormányzatok egyes szociális igazgatási feladatainak segítése: a rendszeres szociális segélyezettek egységes elektronikus ügyviteli rendszerének kialakítása, eljárásrendek és módszerek kidolgozása, az alkalmazáshoz szükséges szakmai felkészítések szervezése,
c.) központi szociális információs rendszer kiépítése (TÁMOP 5.4.2. kiemelt program keretében), az országos nyilvántartás fejlesztése, az elektronikus ügyintézés, szolgáltatási tevékenységek elektronikus dokumentációja, önálló szociális ágazati portál kialakítása.
A Foglalkoztatási és Szociális Hivatal központi szervezésben egyre több feladatkörben tud segítséget adni mind a szociális igazgatás szerveinek, mind a szolgáltatásokat működtetőknek.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu