A rendelet elôkészítésének problémái – kistelepülésen 2000/4

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Nógrád Megye

A rendelet elôkészítésének problémái – kistelepülésen 2000/4

II. évfolyam, 2. lapszám
Szerző(k):
Mucs Mihályné Nógrádmegyer község jegyzôje



Egy 1800 lelket számláló kistelepülésen élek és dolgozom, Salgótarján és Szécsény között, Nógrádmegyerben. Az önkormányzati rendelet elôkészítésével kapcsolatos problémákat és nehézségeket szeretném megosztani az olvasókkal.

 

Szükség van-e a rendeletre?

Az önkormányzati rendelet elôkészítése során tisztázandó, hogy az adott életviszony önkormányzati rendelettel szabályozható-e? Meg kell vizsgálni, hogy helyi érdekű közügy-e az önkormányzat által szabályozni kívánt életviszony, és az milyen módon illeszthetô a központi szabályozás rendszerébe. Meg kell vizsgálni azt is, hogy nem szabályozta-e a kérdést már valamilyen jogszabály.
Szükséges-e önkormányzati rendeletet alkotni, elegendô lenne-e a határozati forma is? Miért nem elegendô például egy belsô szabályzat vagy tisztségviselôi rendelkezés? Milyen idôtávra szükséges a szabályozás, van-e egyértelműen elhatárolható címzetti kör?… és még számtalan kérdés vár tisztázásra a rendelet megalkotása elôtt.
Az önkormányzati rendeletek egy másik csoportját adják a kötelezôen megalkotandó helyi rendeletek. A jogszabályok maguk adnak felhatalmazást a helyi norma elkészítésére, a rendelkezések között egyre többször megjelölve az elkészítésre rendelkezésre álló idôtartamot.
Az utóbbi idôben ezt az idôszakot több hónapban állapítják meg, amely kedvezô változásnak tekinthetô. Az idôhiány ugyanis nem lehet akadálya a munkának.

Ki véleményez?

Eljutottunk a rendeletalkotás szükségességéhez. Kistelepülésen a rendeletek elôkészítése döntôen a jegyzô és a hivatal dolgozóira hárul. A helyi jogalkotás viszont olyan bonyolult, nehéz, speciális szakmai felkészültséget igénylô terület, amelynek csak nagy nehézségek árán tudnak eleget tenni a helyi jogalkotók. A polgármesteri hivatal kevés létszámmal működik, a napi feladatokkal egyébként is leterheltek az ügyintézôk. Problémát okoz megfelelô végzettségű, képesítésű szakemberek alkalmazása. (Csak zárójelben jegyzem meg, hogy nem népszerű a köztisztviselôi foglalkozás.)
Jogos viszont az az igény, hogy a településen törvényes, világos és az állampolgárok számára is érthetô önkormányzati rendeletek legyenek.
Lehetôség van ugyan elôkészítô bizottság létrehozására, ez azonban a gyakorlatban nem működik. A jegyzô és a tárgy szerint illetékes ügyintézô által elkészített tervezetet megtárgyalja a testület ágazati bizottsága. A véleményezés szintén nem alkalmazható, mert sem érdek-képviseleti szervek, sem pedig civil szervezetek nem működnek.
Az olyan rendeleti témában, ahol a helyi lakosság széles rétegét érintô szabályozás készül, mint például a rendezési terv, az állattartás szabályai, különbözô fizetési kötelezettséget megállapító rendelkezések, a lakossági jelzések és vélemények megalapozhatnák a rendeleti elôírásokat. Lényeges a lakossági fórum szervezése. Jól bevált gyakorlat volt például a falugyűlés. Az Ötv-ben nevesített közmeghallgatás a gyakorlatban nem vált be, a lakosság részérôl ugyanis csupán egy-két érdeklôdô, általában évente ugyanazok jelennek meg, saját problémájuk, panaszaik elôadására. Az elôkészítés során meg kellene ismerni azoknak a véleményét, akikre a szabályozás ténylegesen vonatkozik.
Nem funkcionálnak a rendeletek elôkészítésénél a jogalkalmazók, társadalmi szervezetek bevonását jelentô szakmai viták sem. Pedig a jól szervezett és elôkészített ilyen jellegű rendezvények segítséget adhatnának a jegyzônek.
Jól működik viszont térségünkben a Belsô Nógrád Jegyzôklub Szécsény székhellyel. Hasonló lakosságszámú és összetételű települések jegyzôi alkotják a klubot, így egymásnak segítséget, javaslatokat tudunk nyújtani. Jól hasznosíthatók az itt elhangzottak elsôsorban a kötelezôen megalkotandó rendeleteknél.
Több esetben történik külsô szakértô bevonásával a javaslatok kidolgozása, például a rendezési tervek, a környezetvédelmi, köztisztasági elôírások elkészítésénél.

Sablonok és minták

Az önkormányzatoknak az utóbbi idôben tömegével kellett rendeletet alkotniuk. Megfigyelhetô, hogy rendeletminták kerültek „piacra”, amelyek egyfajta sablont adtak a helyi jogalkotás számára. Ugyanakkor viszont segítséget is jelentenek, hiszen megkönnyítik a szövegezést, kiindulópontot adnak a rendelet felépítéséhez. Nem kell szó szerint átvenni ezeket a mintákat, hanem a helyi sajátosságokra, viszonyokra lehet alkalmazni, hiszen az adott jogi elôírások ezeket tükrözik a rendeletekben.
Az önkormányzati rendelet alapvetô rendeltetése, hogy alkalmas jogi eszköze legyen az önkormányzat feladatainak megoldásához, céljai eléréséhez. Olyan magatartást írjon elô, vagy tiltson meg, amelyekkel ezek a célok megvalósíthatók.
Befejezésül érdekességként említenék néhány rendeletalkotási témakört a történelmi múltból „megfontolás” céljából: utcai zenélésrôl, kukoricaszár betakarításáról, községi évkönyv bejegyzésének rendjérôl, kerékpárok megôrzésérôl, kapuzárás rendjérôl, szúnyogirtás rendjérôl.


 

 

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu