Az egyéni választókerületek számának meghatározása 2005/4

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Választás

Az egyéni választókerületek számának meghatározása 2005/4

VII. évfolyam, 4. lapszám
Szerző(k):
Dr. Jackli Tamás aljegyző



A választórendszer kisebb-nagyobb változtatásának igénye rendszeresen foglalkoztatja a politikát és a szakmát is. Mindenki egyetért abban, hogy változásokra lenne szükség, azonban az erre irányuló törvények ún. kétharmadosak és lényeges kérdésekben ilyen mértékű egyetértés sohasem alakult ki 1990 óta.

Az állóvizet ismételten megbolygatta az Alkotmánybíróság 4/B/2005. AB számú határozata, mely megállapította, hogy „hogy az Alkotmány 71. § (1) bekezdésébe foglalt egyenlő választójog alapelvéből következő alkotmányos követelmény, hogy az egyéni választókerületekben a választásra jogosultak száma a lehető legkisebb mértékben térjen el egymástól, továbbá az egyes területi választókerületenként megszerezhető országgyűlési képviselői mandátumok száma szorosan igazodjon a választásra jogosultak számához.”
Ezt egy tavaly készült, belső használatra szánt anyagomban szintén megállapítottam, mely anyagban a következőképp fogalmaztam:
„Az országgyűlési képviselők választásáról szóló 1989. évi XXXIV. törvény 1. §-a rögzíti, hogy „a választójog általános és egyenlő, a szavazás közvetlen és titkos.”
Fenti rendelkezés választókerületek számára közvetlen hatással rendelkező kitétele az egyenlőségre vonatkozó követelmény, melyből egyrészt az következik, hogy a választás illetve az egyéni választókerületekben megválasztandó képviselők legitimációja akkor egyenlő, ha az őket megválasztó állampolgárok száma közel azonos, másrészt egy-egy szavazat adott állampolgár részéről azonos súllyal esik latba az érintett jelölt megválasztásának vonatkozásában.”
Előzőek alapján elkészítettem az alábbi táblázatokat, melyekben az utóbbi évek lakosságszámaira vetítem a lehetséges képviselői helyeket. Az egyéni kerületek számát változatlanul hagytam, hogy érzékelhető legyen a változás irány és mértéke. A táblázatokban érdekes számokat kaptam, melyek jól tükrözik a jelenlegi, közismert népvándorlási szokásokat.
Az egyéni képviselőhelyek számát megyénként illetve a fővárosban az alábbi módon határoztuk meg:
Kiszámítottuk az egy képviselői helyre jutó lakosságszámot, ezt elfeleztük, s ez lett az alapérték. Ezt követően az átlagos lakosságszámot újra és újra az alapértékhez adtuk így megkaptuk a kettő, a három  … és végül a harminc(egy) képviselő állításához szükséges határértékeket. Ezután már csak az aktuális lakosságszámot kellett összevetni a határértékekkel.
Fenti számítási móddal a 176 mandátum kiosztása nem sikerült, a maradék 1-2 helyet azon megyék kapták, amelyek legközelebb voltak a határértékhez.
1. sz. táblázat

2002-es adatok alapján számított határértékek
(58.349 lakos/választókerület)

1 29.175 11 612.665 . .
2 87.524 12 671.014 . .
3 145.873 13 729.363 . .
4 204.222 14 787.712 . .
5 262.571 15 846.061 . .
6 320.920 16 904.410 . .
7 379.269 17 962.759 . .
8 437.618 18 1.021.108 29 1.662.947
9 495.967 19 1.079.457 30 1.721.296
10 554.316 20 1.137.806 31 1.779.645

2003-es adatok alapján számított határértékek
(58.201 lakos/választókerület)

1 29.101 11 611.111 21 .
2 87.302 12 669.312 22 .
3 145.503 13 727.513 23 .
4 203.704 14 785.714 24 .
5 261.905 15 . 25 .
6 320.106 16 . 26 .
7 378.307 17 . 27 .
8 436.508 18 1.018.518 28 1.600.528
9 494.709 19 1.076.719 29 1.658.729
10 552.910 20 1.137.807 30 1.716.930

2004-es adatok alapján számított határértékek
(57.991 lakos/választókerület)

1 28.996 11 608.906 21 .
2 86.987 12 666.897 22 .
3 144.978 13 724.888 23 .
4 202.969 14 782.879 24 .
5 260.960 15 . 25 .
6 318.951 16 . 26 .
7 376.942 17 . 27 .
8 434.933 18 . 28 .
9 492.924 19 1.072.834 29 1.652.744
10 550.915 20 1.130.825 30 1710.735


2. sz. táblázat

 

 

Főváros, megye 
1989. január 1-jei lakosságszám Egyéni választókerü-
letek száma

Hatályos 
2002. január 1-jei lakosságszám Egyéni választókerü-
letek száma
2002-es adatok alapján 
2003. január 1-jei lakosságszám Egyéni választókerü- letek száma
2003-es adatok alapján 
2004. január 1-jei lakosságszám Egyéni választókerü- letek száma
2004-es adatok alapján
1. Budapest 1.969.569 32 1.745.403 30 1.726.872 30 1.706.927 29
2. Baranya 426.957 7 410.357 7 408.787 7 406.428 7
3. Bács-Kiskun 565.052 10 554.149 9+1 552.579 9+1 550.258 9+1
4. Békés 426.040 7 402.717 7 399.974 7 396.965 7
5. Borsod-Abaúj-Zemplén 801.664 13 762.996 13 758.901 13 753.305 13
6. Csongrád 443.229 7 431.850 7 430.795 7 429.218 7
7. Fejér 425.807 7 432.426 7 432.931 7 432.755 7
8. Győr-Moson-Sopron 433.114 7 438.966 8 439.007 8 438.531 8
9. Hajdú-Bihar 564.002 9 562.029 10 561.334 10 559.829 10
10. Heves 344.505 6 330.748 6 329.444 6 327.679 6
11. Jász-Nagykun-Szolnok 446.605 8 425.535 7 423.391 7 420.662 7
12. Komárom-Esztergom 320.756 5 320.595 5 319.990 5 318.764 5+1
13. Nógrád 236.945 4 222.350 4 221.304 4 220.128 4
14. Pest 958.818 16 1.092.206 19 1.107.792 19 1.124.861 19
15. Somogy 353.693 6 341.015 6 339.872 6 338.422 6
16. Szabolcs-Szatmár-Bereg 604.422 10 598.989 10 597.694 10 594.777 10
17. Tolna 262.875 5 252.823 4 251.527 4 249.978 4
18. Vas 279.511 5 270.364 5 269.189 5 268.022 5
19. Veszprém 387.814 7 374.159 6 373.496 6 372.019 6
20. Zala 315.329 5 299.816 5 298.418 5 296.892 5
Összesen: 10.566.707 176 10.269.493 175+1 10.243.297 175+1 10.206.420 174+2

A táblázatokból látható, hogy az Alkotmánybíróság által előírt korrekciónak négy kedvezményezettje (Győr-Moson-Sopron, Hajdú-Bihar, Komárom-Esztergom és Pest megye) és négy vesztese (Budapest, valamint Jász-Nagykun-Szolnok, Tolna és Veszprém megye) lenne és nyilvánvalóan hasonlóan alakulnának a listás helyek is.
És ez csak egy eleme a választási rendszernek. A változtatási igények ennél jóval szélesebb körűek, így érintik a választás módját (maradjon-e a jelenlegi vegyes rendszer, és ha igen milyen formában, hány lista legyen), érintik a területi szintet (megye?, régió?), az egyes szinteken választható képviselők számát stb.
Látható, hogy az Alkotmánybíróság feladta a leckét mind a politikának, mind a szakmának – a kérdés csak az, hogy a 2006-os választásokig sikerül-e megegyezni, vagy csak az előírt határidőre 2007. december 31-ére tesz eleget a törvényalkotás jogalkotási kötelezettségének. Arra meg nem is gondolok, hogy – megegyezés híján – esetleg továbbgyarapszik az Országgyűlés mulasztásainak száma.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu