Lakossági kapcsolatok 2002/1

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Portré

Lakossági kapcsolatok 2002/1

IV. évfolyam, 1. lapszám
Szerző(k):
Vincze Józsefné dr.
jegyző
Keszthely

Keszthely, a történelmi hagyományokkal bíró, jelentős turisztikai vonzerőt képviselő város arculatát, karakterét az egymásra rakódó korok, társadalmak alakították. A település a mezővárosi sorból kiemelkedve folyamatosan nyerte el a polgári értékeket képviselő város rangját. Ezen identitásnak kíván megfelelni a város önkormányzata azzal is, hogy lakóival nemcsak a kapcsolat kialakítására, hanem annak szorosabbra fűzésére is törekszik.

 

A lakossággal való kapcsolattartás kereteit – a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény rendelkezései alapján – az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzata rögzíti. A kapcsolattartás formáiként többek között megjelölt helyi népszavazás nemcsak lehetőségként jelenik meg, gyakorlattá is vált az 1990-es évek második felétől. A helyi kezdeményezés és a helyi népszavazás intézményének lehetőségével – amelyeket külön önkormányzati rendelet is szabályoz – nem éltek a keszthelyi polgárok. Helyette inkább fogadóórákon, illetve azon kívül is megkeresik önkormányzati képviselőiket, s a képviselő sikeresen szerez érvényt a képviselő-testület munkatervének összeállításakor a felmerült igények érvényesítésének. Ez irányba hat az is, hogy a munkaterv összeállítása előtt az önkormányzattal együttműködési megállapodást kötött civil szervezetek szintén élhetnek javaslatokkal. A helyi önkormányzatokról szóló törvény és az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzata ezen túl is lehetőséget biztosít egyéb napirendek felvételére és a képviselő-testület által való megtárgyalására.
A képviselő-testület – ide értve a kisebbségi önkormányzatot is – szükség szerint, de évente legalább egyszer közmeghallgatást tart, amelynek keretében ma már egyre inkább közérdekű bejelentések, kérdések, javaslatok (például városrészek fejlesztése, úthálózat korszerűsítése, közszolgáltatások továbbfejlesztésének ügye stb.) kerülnek felvetésre a polgárok részéről.
A lakossággal történő kapcsolattartás városi fórumok rendezésében is megnyilvánul. E fórumok keretében nemcsak tájékoztatás történik, hanem az érintett lakosság véleményét is kikérik az adott kérdéskörben (például városi fűtőmű korszerűsítése, közművek karbantartása, fejlesztése stb.). Évente több alkalommal kerül sor városszemlére, amelynek részét képezi a város működését érintő kérdéseknek az előzetesen beérkezett lakossági javaslatok, észrevételek alapján helyszíni szemlével egybekötött áttekintése is.
A képviselők fogadóórákat, fórumokat tartanak meghatározott időközönként. Utóbbi rendezvényeken általában a polgármester, jegyző, vagy hivatali szakemberek is részt vesznek, hogy az azonnali válaszadás, illetve a polgárok részéről felmerült javaslatok gyakorlati megvalósíthatósága kérdésében megfelelő tájékoztatást nyújtsanak.
A városban a rendszerváltás óta eltelt esztendők alatt ugrásszerűen megnőtt a civil szervezetek száma, amelyeket szorosan kötődnek a településhez. Az önkormányzat – időben felismerve e szervezetek „lakosságközelségében” rejlő lehetőségeit – maga is hozott létre civil szervezeteket. Több civil szervezettel együttműködési megállapodást kötött annak érdekében, hogy ne csak a vonatkozó jogszabályok adta lehetőségeket biztosítsa számukra. E szervezeteket néhány feladat ellátásával is megbízta a város, így a Szent Erzsébet Alapítvány a szociálisan rászorultak részére nyújt szolgáltatást, mások a „Virágos Keszthelyért”, „Városunk tisztaságáért”, „Autómentes Nap” rendezvények szervezésében, lebonyolításában vállalják évente rendszeresen és eredményesen a feladatok oroszlánrészét, valamint a nevelés-oktatás terén tevékenykednek. A sokasodó közszolgáltatási feladatok ellátásában egyre nő az igény a civil szervezetek bevonására.
Keszthely megtartotta a történelem során kialakult körzetközpont szerepét, amely jogszabályok által is egyre inkább megerősítést nyer. Feladata így már nemcsak a városban, hanem esetenként 47 más településen élők meghatározott ügyeinek intézése, részükre közszolgáltatások nyújtása is.
A megyében a hasonló nagyságrendű városoknál nem gyakorlat az ügyfélszolgálati iroda működtetése. Keszthelyen a lakosság részére történő információnyújtás lehetőségét kellett a felmerülő igényeknek megfelelően megteremteni az információs szolgálat létrehozásával, amelyet ügyfélszolgálati irodává kívánunk bővíteni.
Az internet adta lehetőségeket is a hatékonyabb lakossági kapcsolatok szolgálatába kívánjuk állítani. E vonatkozásban jelenleg a lakossági tájékoztatás biztosított.
Tekintettel a tájékoztatás fontosságára, továbbra is kiemelt hangsúlyt kap a média (elsősorban a Városi TV, a Helikon Rádió, Keszthely-Hévíz és Vidéke c. újság, Zalai Hírlap, Zala Rádió) tevékenysége, amely a tájékoztatás mellett a lakossági véleményeknek, javaslatoknak is teret biztosít.


 

Vincze Józsefné dr.

1953-ban Budapesten született. Az ELTE Állam- és Jogtudományi Karán szerzett diplomát, majd a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen marketing menedzser szakképzettséget. Jelenleg a Janus Pannonius Tudományegyetem által szervezett európajogi szakjogász képzésen vesz részt.
1997. óta tevékenykedik a közigazgatásban ügyintézői, csoportvezetői, vb. titkári, osztályvezetői, majd jegyzői feladatokat ellátva.
1996. óta Keszthely jegyzője.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu