Törvényesség és segítségnyújtás 2000/6

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Közigazgatási hivatal / Kormányhivatal

Törvényesség és segítségnyújtás 2000/6

II. évfolyam, 6. lapszám
Szerző(k):
Tömböly Tamás dr.
hivatalvezető
Szombathely
Vas Megyei Közigazgatási Hivatal

A közigazgatási hivatalok egyik alapvető, klasszikusnak mondható feladata a helyi önkormányzatok működésének és döntéseinek törvényességi ellenőrzése. E munka jelentőségét mutatja, hogy 217 önkormányzat, ezen felül 29 kisebbségi önkormányzat tevékenységét kíséri folyamatosan figyelemmel a hivatal, ami éves átlagban több mint ötezer képviselő-testületi ülés, 2000 önkormányzati rendelet és több mint 16.000 határozat felülvizsgálatát jelenti.

 

Évente 800-1000 közötti esetben tett intézkedést a hivatal a törvényesség helyreállítása érdekében, észrevételeink, jelzéseink nyomán az önkormányzatok szinte kivétel nélkül saját hatáskörben orvosolták a jogsértést. A törvényes működés fenntartását a hozzánk érkező lakossági panaszok, jelzések, a sajtónyilvánosság is segíti.
Az ellenőrzési tevékenység munkamódszerei közül a megelőzés, a segítségnyújtás egyre inkább előtérbe kerül. Ezt az is indokolja, hogy sok a kistelepülés, ahol kicsi – néhol minimális létszámú – szakapparátus látja el a rendkívül szerteágazó önkormányzati teendőket.
Értekezletekkel, tematikus felkészítésekkel, kritikusabb esetekben helyszíni ellenőrzéssel vagy tanácsadással, a jegyzők rendszeres továbbképzésével segítjük a szakmai munka színvonalának emelését.
A másik alappillért a hatósági munka jelenti: a hivatalok tevékenységében az államigazgatási szinte valamennyi ágazata (belügyi, építési, szociális, gyámügyi, pénzügyi igazgatás, stb.) megjelenik. Első fokon a bonyolultabb, nagyobb szakismeretet igénylő ügyekben jár el a hivatal, valamint – az ügyek szűk csoportját leszámítva – általános felettes szervként képez jogorvoslati fórumot az önkormányzati szervek által hozott elsőfokú határozatok esetében.
A közigazgatási hivatalok jogállását, feladatait újraszabályozó 191/1996. (XII. 17.) Korm. rendelet karakteresebbé tette a hivatalok szerepét és további jelentős követelménytámasztás mellett erősítette központi helyét a területi államigazgatási szervezetrendszerben.
A kormányrendelet a hivatalok kiemelt feladatává tette a koordinációt, az ellenőrzési, az informatikai, a képzési, továbbképzési tevékenységet.
A koordináció lényege, hogy a közigazgatási hivatal a kormány területi államigazgatási szerveként összehangolja a több ágazatot érintő kormányzati döntések területi végrehajtását, közreműködik a központi közszolgálati nyilvántartás működtetésében, gondoskodik a         területi államigazgatási szervek korszerűsítési, ellenőrzési tevékenységének, ügyfélfogadási rendszerének összehangolásáról. Az e feladatokhoz rendelt jogosítványokkal egyfajta híd szerepet kaptak a közigazgatási hivatalok a területi szintű államigazgatási szervek között. A koordináció alapvető szervezeti formája a megyei államigazgatási kollégium, amely nálunk 17 centrális alárendeltségű államigazgatási szerv vezetője, a közigazgatási hivatal vezető tisztviselői és több állandó meghívott részvételével működik. A kollégium eddigi tevékenységében a helyi önkormányzatoknál szervezett ellenőrzések összehangolt lebonyolítását, a megyei közigazgatási, korszerűsítési feladatterv összeállítását, a közszolgálati ellenőrzések tapasztalatainak fel-dolgozását, egymás tevékenységének az alaposabb megismerését emelném ki az eredmények közül.
Kiemelt feladatának tartja a hivatal a közigazgatásban dolgozók képzését, továbbképzését annak érdekében, hogy a közügyekben és az egyéni lakossági ügyekben eljáró államigazgatási és önkormányzati hivatalok megfelelő képesítésű, jól felkészült szakemberekkel rendelkezzenek. Évente több mint száz köztisztviselő tette le a közigazgatási alapvizsgát és 1999-től 230 fő szakvizsgázott hivatalunk szervezésében. A köztisztviselő folyamatos továbbképzéséről terv-szerűen gondoskodunk, több száz közigazgatási vezető és ügyintéző vett részt az általános közigazgatási, illetve speciális szakképzést nyújtó tanfolyamainkon.

A leírtakból érzékelhető, hogy a közigazgatási hivatal tevékenységének szinte minden részterülete közvetlenül vagy közvetett módon kihat az illetékességi területén élő lakosság közérzetére, jogbiztonságára, hivatalunk törekvése, hogy a megyében kiszámítható, magas színvonalú közigazgatási tevékenység folyjék a köz érdekében.


 

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu