Jegyző voltam, vállalkozó lettem 2002/1

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Portré

Jegyző voltam, vállalkozó lettem 2002/1

IV. évfolyam, 1. lapszám
Szerző(k):
Császár László Hagyárosbörönd



Az 1990-es évek elején, a „körjegyzőségek felbomlásának” idején kezdtem pályámat egy községi hivatalban. Első jegyzői álláshelyem polgármesteri hivatala 305 fő állandó népességszámú településhez kapcsolódott. A hivatali apparátus, a jegyzőt is beleszámítva, két főből állt. Az általános jegyzői feladatokon túlmenően a jegyző látta el az igazgatási szakterületet is.

 


A minimális létszám azt a sajátos problémát vetítette elő, hogy a hivatal dolgozóinak „professzionális” közigazgatási szakembereknek kellett lenniük, hiszen valamennyi hatáskört – a lehetőségek határain belül – ugyanolyan szinten kellett ellátni, mint egy nagyobb apparátus esetén. A kis és elöregedett lakosságú község további terheket ró a hivatalban dolgozókra, hiszen egy ilyen jellegű településen nem jelentkezik az elidegenedés, mindenki mindenkit ismer, gyakran az általános, kötelező feladatokon túlmenően kell foglalkozni az ügyfelekkel. Mindezek következtében óhatatlanul szakadék keletkezik a rendelkezésre álló idő, a bővülő hatáskörök és a pontos, szakszerű munkavégzés között. A nagymértékű leterheltség következtében tehát felmerül az igény a szakmai segítségre. Külön gondot jelent, hogy a jegyző az esetek döntő többségében nem pénzügyi, hanem igazgatási szakember.
A közigazgatási hivatalok az általános, generikus problémák megoldásában pótolhatatlan támogatást adnak a jegyzőknek. A mindennapi munkavégzéshez, az apróbb, de mégis fontos ügyek megoldásához azonban sok esetben gyors, helyi segítségre van szükség.
Ezeket a tényeket felismerve volt jegyző kolléganőmmel, Varga Katalinnal alakítottuk meg vállalkozásunkat, a Pénzügyi Tájékoztató Iroda Kft-t, amelynek elsődleges célja  a pozitív irányú segítségnyújtás, a gyors, rugalmas, akár kisebb volumenű feladatok megoldása.
Kizárólag az önálló cég létrehozása adta meg munkánkhoz azt a szervezeti keretet és hátteret, amely lehetővé tette a költségvetési szervek pénzügyi-gazdálkodási szabályzatainak szervezetre szabott elkészítését, illetőleg a külső szakértő által lefolytatott pénzügyi-gazdálkodási belső ellenőrzési tevékenység módszertanának kidolgozását. Ezen a két területen kezdtük meg segítő munkánkat. Sikerességét jelzi, hogy az önkormányzatoknak, illetve az intézményeknek közel 2000 db. szabályzatot készítettünk szerte az országban. Ellenőrzési módszertanunk szakmai elismerését az alapozta meg, hogy azt az akkor még dr. Mohos András úr (jelenleg az Államháztartási Hivatal elnöke) vezette SALDO Pénzügyi és Informatikai Rt. a Dunától keletre eső felhasználás jogával megvásárolta és a mai napig eredményesen alkalmazza.
Az évek során megpróbáltunk valamennyi felmerült, valamint a jegyző kollégáktól érkezett problémára megoldást találni, így termékskálánk – elsősorban a pénzügyi tevékenységhez kapcsolódóan – szakkönyvek írásával és kiadásával, analitikus nyilvántartási rendszer kidolgozásával, leltár nyomtatványok, rendelet-minták készítésével stb. bővült.
A következő évtől – igény szerint belső ellenőrzés keretében – vállaljuk az önkormányzatoknál érzékeny pontot jelentő leltározási tevékenység végrehajtását (az analitikus nyilvántartási rendszer felépítésével). Saját szoftverekkel (leltár, költségvetési tervező, házipénztár-kezelő, likviditási terv készítő) is meg kívánunk jelenni az elkövetkező időszakban. Terveink között szerepel, hogy 2002. januárjától – elsősorban a Dunántúlon – díjtalan továbbképzéseket szervezünk a jegyző, illetve a költségvetési, gazdálkodási területen dolgozó kollégák részére.

 

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu