Infokommunikáció – civil szemmel 2010/1

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / E-közigazgatás

Infokommunikáció – civil szemmel 2010/1

XII. évfolyam, 1. lapszám
Szerző(k):
dr. Molnár Krisztina elnök - „Digitális Ügyintézésért” Érdekvédelmi és Oktatási Közhasznú Egyesület



www.digitalis-ugyintezesert.hu
Vannak tények, melyeket nem lehet szemeket és füleket befogva úgy (le)kezelni, mintha nem is volnának. A társadalom tagjai és ezen egyénekből álló szervek közötti, illetve a szervek kapcsolata során létrejövő kommunikáció a technika tipikusan a környezeti fenntarthatóság érdekében történő informatikai fejlesztésének köszönhetően idő- és pénztakarékosabb ügyintézés eluralkodását eredményezi, melyet nem lehet megállítani. E fejlődés a technikai fejlődés más, időszakonként megjelenő és egy ideig a nagy többség által idegennek tartott részeihez hasonlóan szükségszerűen bekövetkezik, melyre azt megélve minden egyes kommunikációban résztvevő fél természetes folyamatként tekint vissza, alapvetőként használva a tanultakat.

 


Magyarországon a jogalkotó még 2001-ben törvényt hozott az elektronikus aláírásról, mely szűk körben ugyan áttörést hozott a dokumentum-továbbításban, általában véve azonban a költségek és az új típusú eszközök bevezetése miatt inkább fenntartást eredményezett a haladó kommunikációs formával szemben, minthogy utat nyitott volna a lehetőség széles körű kihasználása előtt. Talán nem került megfelelő mértékű hangsúly arra, hogy mennyi utánajárási időt, utazási költséget, sorban állást, a sietség miatti fölösleges idegességet, környezeti terhelést kerülhetünk el egy jól és egyszerűen áttekinthető információáramlás révén. Példaként, mennyivel könnyebb, ha a postai kézbesítés – nem a posta hibájából – előforduló gyakori akadályai nem hátráltatják a gyors és hatékony ügyintézést. Örömteli, hogy az elektronikus eljárás gyakorlatban felszínre kerülő hibái, a téves értelmezések orvoslására a civil szervezetek, szakmai kamarák itthon is megteszik a megfelelő lépéseket (lásd: az elektronikus aktában lévő elektronikus dokumentumok külön-külön történő aláírásával és időbélyegzővel történő ellátásával, valamint a szolgáltatói díjakkal kapcsolatban a Magyar Ügyvédi Kamara).
Az „átmenet” zászlóshajójának szerepére hivatott közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény és módosításai a mai napig csekély mértékben érték el azt a köztudatbeli szintet, mely alapján az ügyfelek és a hatóságok, valamint a hatóságok közötti ügyintézés általában véve modernebbé, gördülékenyebbé válhatott volna. 2009. évi módosítására tekintettel ez a törvény már egyáltalán nem részletezi, hanem más jogszabályok szabályozzák az elektronikus ügyintézés lényegi elemeit. Kézenfekvő, hogy az elektronikus ügyintézésen és nyilvántartáson alapuló eljárás közigazgatási hatósági szintű beválása esetén alkalmazását a bíróságok részére is lehetővé kell tenni. Ezen alapulva 2009-ben az elektronikus igazgatásnak a kellő bizalmat megszavazva a közigazgatási törvény 2004. évi szövegéhez hasonlóan „próba” törvénymódosítást tettek az elektronikus eljárás egymillió forint értékhatár alatti fizetési meghagyásos ügyekre történő kiterjesztésére.
Ezeket figyelembe véve a jogszabályok követésére köteles, de „átmenetileg” felvilágosulatlan résztvevők vajon milyen következtetést vonhatnak le a fejlődésről? Hogy megéri infokommunikálni? A válasz szükségszerűen az, hogy megéri, de ehhez be kell látni, hogy miről is van szó. Időközben az átmenet időszaka lejár úgy, hogy nagyon sokunk számára még el sem kezdődött.
Folyamatosan keletkeznek jogszabályok, módosítások az elektronikus ügyintézéssel és a vele összefüggő adatvédelemmel kapcsolatban. A cég- és ingatlannyilvántartás papírról elektronikus alapúra átszervezése lassan egy évtizede megtörtént, az eljárás során keletkezett okiratok elektronikus úton való benyújtása és lekérdezése, valamint a közigazgatási hatósági (különösen adóügyi) ügyek elektronikus úton való intézése is bárki számára elérhető. Az ügyintézéshez az ügyfélkapuhoz az okmányirodán keresztüli személyes regisztrálást követően létrehozott elektronikus azonosító, illetve az elektronikus aláírás biztosít hozzáférést.
Az elektronikus ügyintézés nem bonyolult művelet, kettő feltétele van az alkalmazásának.
A hatóságoknak biztosítaniuk kell, hogy szolgáltatásaikat az ügyfélkapun keresztül, vagy elektronikus aláírás felhasználása útján el lehessen érni. Emellett a honlapjukra feltöltött elektronikus tájékoztatáson kívül a tőlük elvárható legszélesebb körű segítséget meg kell adniuk ügyfeleik részére az ügyek minél hatékonyabban történő elintézése érdekében. A másik feltétel az ügyfelek új eljárások megismerésére és a megismert szabályok elsajátítására való törekvése. Nehéz úgy reformot érvényesíteni, ha befogadása érdekében a résztvevők nem kovácsolódnak össze.
Tudva azt, hogy már nem kell sokat várni, hogy az infokommunikációs újítások automatizálódjanak, érdemes foglalkozni az új típusú kommunikációs rendszerrel részleteiben, mert elemei folyamatosan, a meglévő rendszeren alapuló innováció előtt állnak, és visszaesni a fejlődésben már nem fognak.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu