Az országgyűlési képviselők 2010. évi általános választása 2010/1

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Választás

Az országgyűlési képviselők 2010. évi általános választása 2010/1

XII. évfolyam, 1. lapszám
Szerző(k):
dr. Virág Rudolf vezető - Országos Választási Iroda



Az önkormányzati miniszter előtt letette az esküt 2009 decemberében dr. Virág Rudolf, az Országos Válaszáti Iroda új vezetője.
A rendszerváltó választást követő második évtized végén immár a hatodik általános országgyűlési választásra készülünk.

 


Az Alkotmány rendelkezéseinek megfelelően 2010 áprilisában vagy májusában kerül sor a következő parlamenti választásra. A köztársasági elnök választást kitűző határozatának megszületéséig csak találgatásokkal találkozunk a pontos dátumot illetően. A választási igazgatás felkészülésére azonban ezek nem lehetnek és nincsenek befolyással. A választási apparátus ugyanis az első lehetséges időponttal számolva, már az európai parlamenti választások lezárultával megkezdte az ütemezett felkészülést a 2010. évi országgyűlési választásokra.
Az önkormányzati miniszter – mint a választások és országos népszavazások lebonyolításáért felelős miniszter – 2009. év végén kihirdetett rendeletében rögzítette a választás lebonyolításának egyes részletszabályait, valamint a választáshoz kapcsolódó költségvetési feladatok részletes rendezését tartalmazó szabályokat. Ennek megfelelően a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvénynek az országgyűlési képviselők választásán történő végrehajtásáról szóló 35/2009. (XII. 30.) ÖM rendelet, valamint az országgyűlési képviselők 2010. évi választása költségeinek normatíváiról, tételeiről, elszámolási és belső ellenőrzési rendjéről szóló 36/2009. (XII. 30.) ÖM rendelet már kihirdetésre került. A választás naptár szerinti határidőit és határnapjait meghatározó miniszteri rendelet kihirdetése pedig a választás időpontjának kitűzését követően lehetséges.
A közbeszerzési eljárások lefolytatása ugyancsak 2009 végén kezdődött meg. Ennek megfelelően a nyomdai, informatikai, minőségbiztosítási beszerzések is megvalósulnak 2010. február végéig.
A külföldön történő szavazás szabályait ugyan ideiglenesnek szánta a jogalkotó, ám az Országgyűlés döntése értelmében továbbra is az eddig alkalmazott módszerrel, a külképviseleteken szavazhatnak a külföldön tartózkodó választópolgárok. Ez egyben hosszú választási folyamatot is jelent. A magyarországi szavazáson két hét telik el a választási fordulók között, ám a szavazatok hazaszállításának időigényessége miatt a külképviseleti választás első fordulójára a magyarországi szavazás napját megelőző 7. napon, a második fordulóra a magyarországival azonos napon kerül sor. (Kivételt jelentenek az amerikai kontinensen található külképviseletek, ezeken ugyanis egy nappal korábban szavazhatnak a választópolgárok). A hatályos szabályozás meglehetősen bonyolult adminisztratív eljárást ír elő, amely során a külképviseleteken leadott szavazatok – azok titkosságának biztosítása mellett – eljutnak a megszámlálásukra jogosult szavazatszámláló bizottságokhoz.
A törvényes választás egyik legfontosabb garanciája a pontos névjegyzék. Az európai parlamenti képviselők választásán a névjegyzék-vezetés már teljes egészében – az igazolások kiadásától a lakcímváltozások rögzítéséig – informatikai támogatással történt. Nem csupán az okmányirodai, de az anyakönyvi hálózat végpontjain, azaz minden településen lehetőség volt a névjegyzék számítógéppel történő vezetésére. Tekintettel arra, hogy ez a technikai megoldás az előző választáson jól vizsgázott, az országgyűlési választás informatikai támogatása is ezen elvekre épül.
Most először kerül sor országgyűlési választásra az igazolással szavazás szabályainak a 2007. évi CLXXII. törvénnyel történt módosítása óta. Az új szabályozás értelmében minden esetben ellenőrizni kell, hogy a választás első fordulója érvénytelen vagy eredménytelen volt-e abban a választókerületben, ahol a választópolgár – igazolással vagy anélkül – szavazhatott. Ennek megállapításához a választás második fordulóját megelőzően az Országos Választási Iroda nyújt tájékoztatatást a helyi választási irodák vezetőinek (rajtuk keresztül a szavazatszámláló bizottságoknak) arról, mely választókerületben volt az első forduló érvényes és eredményes. Az új szabályozás további feladatot is meghatároz a jegyzők részére: a szavazást követően közzé kell tenniük az igazolással szavazók tényleges számát is.
A törvényes választási eljárás biztosítéka a választási irodák tagjainak pártatlansága, függetlensége. Ezért az irodák tagjai tekintetében minden esetben különös hangsúlyt kell helyezni az összeférhetetlenségi szabályok betartására, a törvény által előírt eskütételi kötelezettségre. A választási irodák vezetőinek felelőssége azonban nem ér véget a választási irodák tagjainak formailag megfelelő kinevezésével. Az iroda tagjainak szakmai felkészítése a jegyző egyik legfontosabb feladata. Figyelemmel arra, hogy a választási irodák felelőssége és kötelezettsége a választópolgárok, jelöltek jelölő szervezetek pártsemleges tájékoztatása, különösen fontos, hogy valamennyi iroda minden tagja pontosan ismerje és helyesen alkalmazza a választási jogszabályokat.
A 2010. évi választási teendők azonban nem érnek véget az országgyűlési választás lebonyolításával. Ez év októberében önkormányzati választásokra, ezzel azonos napon pedig a települési kisebbségi önkormányzati képviselők megválasztására is sor kerül. Ez utóbbi választáshoz kapcsolódó feladat a kisebbségi választói jegyzék összeállítása. A kisebbségi választói jegyzékbe vétel lehetőségéről szóló tájékoztatást – mellékelve a kérelem előterjesztésére szolgáló formanyomtatványt – május 31-ig kell postázni minden választópolgárnak. A kisebbséghez tartozó polgárok július 15-ig kérhetik felvételüket a kisebbségi választói jegyzékre.
Egy választás lebonyolítása mintegy 100.000 ember összehangolt munkáját igényli, és a legkisebb hibák is veszélybe sodorhatják a teljes választási igazgatás munkájába vetett bizalmat. Szakmai berkekben közismert, hogy a jegyzők számára a választási teendők csak a feladatok kis szeletét jelentik, ám fegyelmezett és felkészült munkájuk nélkül a választás lebonyolítása nem lehet sikeres. Ezért alapvető jelentőségű, hogy a választási irodák feladataikat – mint eddig – 2010-ben is szakszerűen, felelősséggel és a jogszabályok rendelkezéseinek maradéktalan betartásával végezzék.
Az Országos Választási Iroda a 2010. évi országgyűlési választások lebonyolítására vonatkozó előkészületeket megtette, és készen áll további feladatok teljesítésére. Az OVI – jogszabályban foglalt feladatai elvégzése során – most is segítő és együttműködő partner kíván lenni a választási eljárás minden szereplője számára. A választási szervek szakszerű, lelkiismeretes és felelősségteljes munkája, gördülékeny együttműködése a záloga az országgyűlési választások problémamentes és eredményes lebonyolításának. Biztosak vagyunk abban, hogy a választási irodák vezetőinek, tagjainak felkészültsége és felelősségtudata – miként 1990-ben és valamennyi ezt követő választáson – 2010-ben is a polgári demokráciánk alapkövének tekinthető választás törvényes és eredményes lebonyolításának garanciája lesz.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu