Viharsarki nyugalom – okmányirodai szakmai napok ötödik alkalommal 2009/6

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Okmányirodák

Viharsarki nyugalom – okmányirodai szakmai napok ötödik alkalommal 2009/6

XI. évfolyam, 6. lapszám
Szerző(k):
Tomcsenkó József Okmányiroda vezető Dunaharaszti



Szép, napfényes időben indultak útra az ország négy sarkából okmányirodai ügyintézők és vezetők 2009. október 2-án. Úti céljuk Orosháza-Gyopárosfürdő volt, ahol péntek délutántól Okmányirodai Szakmai Napok címmel három napos rendezvény kezdődött.

 


A Dunaharaszti Polgármesteri Hivatal jegyzőjének, Pethő Zoltánnak támogatásával immáron ötödik alkalommal került megszervezésre a találkozó. Ez évben Orosháza adott otthont a programnak. Célunk, mint a korábbi években, az idén is az okmányirodai munkában a jogszabályalkalmazás- és értelmezés egységesítésének megteremtése, és a közigazgatás szolgáltató jellegének erősítése volt. Idén először – a szakmai programunk sikeres megvalósítása érdekében – védnöknek kértük fel Varga Zoltán Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztert és dr. Ignácz Istvánt, a KEKKH elnökét, akik felkérésünket elfogadták. Mindkét vezető biztosította számunkra azokat a szakmai előadókat, akik az aktuális jogszabály-változásokról tartottak oktatást.
A résztvevőket üdvözölte Varga Zoltán Miniszter Úr, aki hozzászólásában kiemelte, hogy az okmányirodai dolgozók magas színvonalon végzik áldozatos munkájukat.
Az oktatásban és konzultációkon a KEKKH részéről dr. Csatári László, Vadászi Tiborné, dr. Hackspacher Andrea, Gaálné Kovács Györgyi, dr. Mihály Renáta, dr. Pongrácz Tamás főosztályvezetők, valamint Almáshegyi Csaba, Paál Gézáné, Gálné Turupuli Klára és Virtyó Éva osztályvezetők vettek részt. Az ÖTM képviseletében dr. Harsányi Zsolt osztályvezető tartott előadást.
Nagyon fontos megemlíteni az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium Hatósági Főosztályvezetőjét, dr. Szabó Krisztiánt, és a Kodifikációs Osztályvezetőt, dr. Barabás Gergelyt, akik a találkozón résztvevő köztisztviselőket a KET 2009. október 1-vel hatályba lépő jogszabályváltozásairól oktatták. Kiegészítő információkat adtak a napi ügyintézési folyamatokban alkalmazandó más jogszabályok változásairól is, ezzel erősítve a szakmai önbizalmat.
Az okmányirodák munkájával összefüggő törvényességi ellenőrzések tapasztalatairól beszélt Rajnainé dr. Hugyecz Ilona Békés-megyei Főügyész-helyettes, aki hangsúlyozta, hogy az ügyészség elégedett a szakmai munkával. A Regionális Államigazgatási Hivatal által elvégzett törvényességi ellenőrzések kedvező tapasztalatairól számolt be a Molnárné dr. Tarkovács Márta osztályvezetőt képviselő előadó is.
A tematika összeállításánál az előadók külön kérése volt, hogy kezelhető (konzultációra alkalmas) létszám kerüljön kialakításra. Ennek a kérésnek örömmel tettünk eleget, mert tapasztalataink szerint a képzés így sokkal hatékonyabb.
A három napos találkozón résztvevő 147 köztisztviselő az ország 11 megyéjéből 37 okmányirodát képviselt. Ők a hétvégüket is feláldozva lojalitásukat fejezték ki az okmányirodai munka iránt, mert megértik, hogy a közigazgatási szolgáltató rendszerben szükség van a lakosság minél magasabb szinten történő kiszolgálására. A program értékelésével kapcsolatos visszajelzésekben több iroda felajánlotta a következő évi találkozó házigazdai szerepét. Ez azért érdekes, mert a találkozó egyik szünetében volt olyan előadó, aki azt mondta, „ha verseny lesz a résztvevők között a házigazdai szerepért, elmondható, hogy a programotok sikeres”.
Úgy gondolom, az is minősíti a rendezvényünket, hogy többen saját költségen jöttek el, mert a hivataluk a költségvetésében nem talált forrást a finanszírozásra. Szemben a piaci alapon szerveződő továbbképzésekkel, azok költségének feléből, harmadából biztosítottuk Orosházán a Gyopár Club Hotel-és Konferenciaközpontban a magas színvonalú elhelyezést és a programot.
Feltételezem, hogy a meghívott polgármesteri hivatalok döntéshozói vagy nem kellő körültekintéssel olvasták el programunk tematikáját, vagy pedig nem rendelkeznek kellő ismeretekkel az okmányirodai szolgáltatások biztosításával kapcsolatos problémákról és a központi fejlesztési tervekről (E-közigazgatás, E-ügyintézés), és ezért utasították el a rendezvényünkön való részvételt.
A találkozó ideje alatt több újságíró érdeklődött arról, hogy milyen minisztériumi támogatással rendelkezünk. A válaszom minden esetben az volt, hogy ez idáig nem volt szükség a minisztériumok anyagi támogatására, mert a feltételek legoptimálisabb megteremtésével és az önkormányzatok költségvetésének minél kisebb terhelésével eddig önköltségi áron biztosítani tudtuk saját szervezésben a programokat. Azok a jegyzők, akik fontosnak és szükségesnek érzik, hogy a köztisztviselők szakmai képzése, felkészültsége maradéktalanul alkalmas legyen a magas szintű okmányirodai szolgáltatás megteremtéséhez, biztosították a részvételhez szükséges költségeket. A képzés jó hangulatban, nyugodt, kiegyensúlyozott légkörben és eredményesen zajlott le a viharsarki városban.
A rendezvény sikerében nagy része volt az Orosházi Polgármesteri Hivatal vezetésének, ezen belül is dr. Kovács Győző okmányiroda vezetőnek, akinek segítségével sikerült megtalálni azt a helyszínt, ahol a legoptimálisabb feltételek mellett tudtuk a plenáris- és szekcióüléseket megtartani. Mint szervezők, ezúton is köszönjük együttműködő segítségüket.
A résztvevő okmányirodáktól kapott visszajelzések arra sarkallnak bennünket, hogy az öt évvel ezelőtt elkezdett ilyen irányú munkánkat folytassuk, és eddigi tapasztalatainkra építve, az ország más régióiba is szervezzünk évente szakmai fórumokat. Ehhez már megkaptuk az Önkormányzati- és Területfejlesztési Minisztériumnak és a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának előzetes támogatását.
Ezúton is köszönöm elsősorban a Dunaharaszti Okmányiroda munkatársai közül Tóth Sándor irodavezető helyettesnek a szervező munkát, és azon előadók, jegyzők és irodavezetők együttműködő segítségét, akik az okmányirodai szakmai napok sikeres lebonyolításában közreműködtek.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu