A hivatal és a jegyző együttműködése az átmeneti helyzetben 2010/1

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Közigazgatási reform

A hivatal és a jegyző együttműködése az átmeneti helyzetben 2010/1

XII. évfolyam, 5. lapszám
Szerző(k):
Bércesi Ferenc vezető Dél-dunántúli Regionális Államigazgatási Hivatal Pécsi Kirendeltsége címzetes egyetemi docens



Ismertek az előzmények, amelyek oda vezettek, hogy jelenleg nem működik (szünetel) az önkormányzatok törvényességi ellenőrzése. Az Alkotmánybíróság döntéseinek következményekén január elsején hatályba lépett a 318/2008. (XII.13.) Korm. rendelet, amely kimondja: a regionális államigazgatási hivatal az önkormányzatok törvényességi ellenőrzésének kivételével általános jogutódja a közigazgatási hivatalnak. Természetesen a törvényességi ellenőrzés nem szűnt meg, csupán nincs olyan feljogositott szerv, amely ezt a feladatot elláthatná. Lényegében az önkormányzat felkérésére, az ágazati feladatok ellátásához kapcsolódó szakmai segítségnyújtás keretében nyílik lehetősége a hivatalnak a törvényességi kérdések tisztázására.

 


A kialakult helyzetet természetesen szakmailag és szervezetileg is kezelni kell, ez pedig mind a hivatal, mind a jegyző fokozott felelősségét veti fel. Sok esetben a jegyzők jelenthetik a megoldás kulcsát azzal, hogy az Ötv. 36. §. (3) bekezdésében foglalt jelzési kötelezettségüket következetesen gyakorolják. Szükségképpen alakult ki az a gyakorlat, hogy a hivatalok, amennyiben az önkormányzat szervei működésében jogszabálysértést észlelnek, a jegyzőt hívják fel a jelzési kötelezettség gyakorlására. A jegyzők több kevesebb sikerrel vállalják a fellépést. Nőtt a jegyzők részéről a szakmai segítségnyújtás iránti igény. Gyakran az „együttgondolkodás”  már önmagában is előre viszi egy-egy bonyolult ügy megoldását. A törvénysértést viszont nem lehet ezúton reparálni,ha a polgármester és a testület is tisztában van a jogi helyzettel, de nem kíván azon változtatni.
A testületi jegyzőkönyvek felterjesztésének aránya viszonylag magas (országosan 80 % körüli), ami a jegyzők hozzáállását dicséri. Gondot okoz ugyanakkor, hogy éppen onnan nem terjesztik fel a jegyzőkönyvet, ahol a legtöbb a probléma. Jegyzőkönyv hiányában érdemi párbeszéd nem tud kialakulni a hivatal és az önkormányzat között, nem tárhatók fel a törvénysértő döntések, mulasztások. Ennek későbbi következményeivel számolni kell.
Emelkedett az önkormányzati szerveket érintő, a hivatalokhoz érkező közérdekű bejelentések, panaszok száma. A hivatalok – bár intézkedési jogosultságuk nincs – ezeket a rendelkezésükre álló információk alapján vizsgálják , majd átteszik az intézkedésre jogosult önkormányzati szervhez, egyúttal felhívják a figyelmet  a jogszabályi összefüggésekre is. Ez az eljárás sok esetben eredményes, mert az „áttételbe bújtatott” szakmai vélemény alapján, a jegyző közreműködésével az intézkedésre jogosult rendszerint eljár az ügyben. Sajnos olyan tapasztalat is van, hogy az áttételt követően semmilyen intézkedés nem történik, vagy a megkeresés el sem jut a testülethez. Iyenkor a jegyző fellépése nélkülözhetetlen.
A pályázati eljárások lebonyolításában, a szervezet alakitási döntések előkészitésében való közreműködés a jegyző speciális felkészültségét igényli (pl: közbeszerzés, intézmény átszervezés, körjegyzőségi kiválás, csatlakozás). A tét nagy ,hiszen a jogsértő önkormányzati határozatok bírósági felülvizsgálata a hivatalok részéről hatáskör hiányában nem kezdeményezhető. Az előkészítés és a lebonyolítás viszont ott szakszerű és színvonalas, ahol a hivatal és a jegyző szakmai együttműködése megvalósul.
A helyi jogalkotás előkészítésében kiemelt hangsúlyt kap a jegyző és a hivatal kapcsolata. Az elmúlt időszak alatt ritkán látható aktivitás volt  a központi jogalkotásban (pl. a belső piaci szolgáltatásokkal kapcsolatos EK irányelv átültetése, a szociális törvény módosítása, az építési jogszabályok változása, a Ket. novella hatályba lépése). A tömegesen jelentkező helyi jogalkotási feladatok ellátásához a hivatalok a módszertani segédanyagok egész tárházát szolgáltatták. Sorozatos jegyzői értekezleteken, szakmai konzultációkon biztosították a felkészülést, folyamatos szakmai,technikai támogatást nyújtottak. Abban, hogy a helyi jogharmonizáció sikeresnek mondható ez a szervezett munka döntő jelentőségű volt. Nem maradt el a hivatalok szakmai reagálása a rendeletalkotásban jelentkező, az alkotmányos kereteket feszegető „új megoldások” esetén sem (pl. szociális kártya). A rendeletek alkotmányos felülvizsgálatát viszont a hivatalok jelenleg nem kezdeményezhetik, marad a segítő együttműködés eszközrendszere.
Látjuk tehát, hogy a törvényességi ellenőrzés hiánya hangsúlyossá tette a jegyző és a hivatalok együttműködésének szükségességét. Az önkormányzatok törvényes működése közös felelősség. Elmélyültek a kapcsolatok, bővültek az instrukciós eszközök. Az átmeneti helyzet ¬ hátrányai ellenére – növelte a jegyzők felelősségtudatát, erősítette a rendszerben elfoglalt szerepüket. A hivatalok hatáskör nélkül is komoly erőfeszítéseket tettek az önkormányzatok törvényes működésének biztosítására. A kipróbált szakmai felkészültség, az évtizedes tapasztalat, a közvetlen személyes kapcsolatok is hozzájárultak ahhoz, hogy kirívó jogsértés csak elvétve fordult elő. A hivatali rendszer készen áll az ellenőrzési hatáskör gyakorlására.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu