Az e-ügyintézés és az e-tájékoztatás feltételeinek kialakítása 2009/5

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Ket.

Az e-ügyintézés és az e-tájékoztatás feltételeinek kialakítása 2009/5

XI. évfolyam, 5. lapszám
Szerző(k):
Kormos János csoportvezető Heves Megyei Önkormányzat Informatikai Csoport




 

Az Országgyűlés a 2004-ben elfogadta a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvényt./ továbbiakban: Ket/.

 


A Ket. – az önkormányzati közigazgatás számára nem teszi kötelezővé, hogy az állampolgárok részére elektronikus tájékoztató szolgáltatást nyújtson, önkéntes alapon azonban lehetőség van e szolgáltatás felvállalására.
A megyei önkormányzat hatósági ügyintézésre szűk körben kapott hatáskört, melyek a következők:
a) a nem állami, önkormányzati közoktatási intézmények, alapfokú művészetoktatási intézmények működési engedélyének kiadása;
b) a szociális intézményekben a személyi térítési díjak megállapítása.

Az említett két hatósági területen indokolt volt, hogy az ügyek intézése során egyes eljárási cselekményeknek elektronikus formában történő elvégzése feltételeit, célszerűségét, lehetőségét megvizsgáljuk. Lehetőséget láttunk abban, hogy kiépítsük a hatósági és egyéb nem hatósági területeken az elektronikus tájékoztatási szolgáltatásokat. Különösen megvalósíthatónak láttuk az egyéb ügyekben, például a közgyűlési-, intézményi tájékoztatás interaktív szolgáltatásának bevezetését.
A tájékoztatás megvalósítását „Az elektronikus ügyintézés és az elektronikus tájékoztató szolgáltatás feltételeinek kialakítása” című a Heves Megyei Közgyűlés (7/2005. (I.28) határozata alapozta meg. A határozat megfogalmazta, hogy az önkormányzat:
a) készüljön fel az egyes eljárási cselekmények elektronikus formában történő elvégzése feltételeinek biztosítására;
b) alakítsa ki az elektronikus tájékoztatási szolgáltatások kereteit, különös tekintettel az interaktív tájékoztatási szolgáltatásra.
A tapasztalatok, lehetőségek és az elemzések arra engedtek következtetni, hogy a hatósági ügyek elektronikus ügyintézésére még nincs mód és még nem időszerű. Ennek szellemében született meg az önkormányzat 18/2005. (IX. 30.) HMÖ rendelete, amely kimondja, hogy a hatósági ügyek, elektronikus ügyintézés keretében nem intézhetők, azonban a hivatal az ügyfelek részére elektronikus tájékoztatást nyújt a honlapján keresztül. A hatósági ügyekkel ellentétben a közgyűléssel kapcsolatos és egyéb ügyek vonatkozásában viszont meg lehet és meg kell valósítani az interaktív tájékoztatási szolgáltatást.
A Heves Megyei Önkormányzat, hasonlóan más megyei önkormányzatokhoz a majdani teljes körű hatósági elektronikus ügyintézés megvalósítása érdekében felvállalta, hogy a hatáskörébe tartozó hatósági és egyéb ügyekre vonatkozóan az önkormányzat WEB oldalán keresztül az elektronikus tájékoztatást biztosítja, illetve az ügyintézés feltételek megteremtését elkezdi.
Ennek megfelelően 2006 második felében bevezetésre került a hivatali „Intranet Hálózat Rendszere”. Az intranettel a WEB oldali szolgáltatást továbbfejlesztettük és alkalmassá tettük a zárt és nyílt szolgáltatási feladatok ellátására. A zárt rendszerbe való belépéshez felhasználó nevet és jelszót kell igényelni a közgyűlési és bizottsági tagoknak, intézményeknek az önkormányzati hivataltól. A belépést követően lehetőség nyílik dokumentumokat feltölteni és letölteni a honlapon keresztül. Az intranetnek része a dokumentumok, anyagok elektronikus postázására specializált közgyűlési,- bizottsági tájékoztató illetve az intézményi tájékoztató. Emellett működtetjük a lakossági nyílt tájékoztató rendszert is.
 
A közérdekű adatainkat honlapunkon elkülönítetten megjelenítjük, folyamatos karbantartjuk. A honlapon lehetőséget biztosítunk az elégedettség mérésére az ügyfeleink véleményének, kéréseinek fogadására, a közérdekű adatok kérésére.
Az önkormányzatnál 2008. évtől tanúsítvánnyal rendelkező iratkezelési programot használunk, amely már az E-mail-en beérkező dokumentumok fogadására is alkalmassá tehető.
A WEB oldalon az elektronikus ügyintézés menü alatt tájékoztatjuk az ügyfeleinket a hatósági ügyek intézéséhez szükséges beadandó dokumentumokról, kérelmekről, formai követelményekről, az elektronikus ügyintézés bevezetésének állásáról, az eddig megtett intézkedésekről.
A szélesebb tájékoztatás érdekében csatlakoztunk a közadattár (közadatkereső) rendszerhez, amelybe rendszeresen elektronikus formámban adatokat szolgáltatunk.
Az önkormányzatunkkal az elektronikus kapcsolatfelvétel megvalósítható, Email-en és Intranet hálózaton keresztül. Elektronikus kapcsolatfelvételek az alábbi területekre terjedhetnek ki:
a) a kérelem, a fellebbezési-, az újrafelvételi -, a méltányossági kérelem és a jogszabályban előírt mellékletek benyújtása;
b) a hiánypótlási felhívás és a hiánypótlás;
c) az igazolási kérelem előterjesztése;
d) közérdekű adatok kérése.
Az interaktív szolgáltatások az egyszerű tájékoztatáson túl olyan szolgáltatásokat tettek lehetővé, mint az űrlapok, tematikus tájékoztatók, közgyűlési előterjesztések, jegyzőkönyvek közzététele, hiteles dokumentumok fogadása.
2008. évtől teszt jelleggel elektronikus aláírás használatát vezettünk be. Az eddigi tapasztalatok alapján elektronikus aláírással érkező és kimenő levelek aránya nem éri el az 1%-t sem.
Az elkövetkező években tervezzük megvalósítani az ügyfélkapun keresztüli dokumentumok fogadását, figyelemmel a Ket. novella ez év október 1.-i hatálybalépésével, az elektronikus ügyintézéséről szóló rendelkezéseire is.
Megyei önkormányzat az elektronikus ügyintézés kiszélesítése és a meglévő egyéb igazgatási infrastrukturális adottságai mellett a jelenleginél több konkrét feladat és hatáskör ellátására is képes lenne, és így a megye betölthetné a valós önkormányzati középszint szerepét is.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu