Siker-e az IKeR?2009/3

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Pályázatok

Siker-e az IKeR?2009/3

XI. évfolyam, 3. lapszám
Szerző(k):
Dr. Vincze Ferenc címzetes főjegyző Hajdúszoboszló



A közigazgatás sokszor hallott céljai között (hatékonyság, szolgáltató és ügyfélbarát jelleg, stb.) informatikai támogatás nélkül nehezen lenne elérhető a folyamatos rendelkezésre állás. Az európai uniós pályázati támogatással – GVOP – megvalósított alkalmazásfejlesztések egyike a – egyenlőre – Hajdú-Bihar megye 23 települését kiszolgáló hajdúszoboszlói Integrált Kistérségi e-Közigazgatási Rendszer.

 

Hajdúszoboszló polgármesteri hivatala több sikeres projektet bonyolított már le. Kiérlelt, számos publikációban ismertetett szakmai koncepcióval vártuk az európai uniós pályázati források megnyílását. A megvalósítást elősegítették az uniós és a magyar szakstratégiák, az infokommunikációs technológiák fejlődése, használatuk terjedése. A város „turizmusorientáltsága” kényszer az újszerű igények teljesítésére, a lakosság és a vendégek korszerű kiszolgálására. 23 önkormányzat polgármesterét, jegyzőjét, képviselő-testületét tudtuk meggyőzni, partnerünkké váltak a projektben. Termékünk alkalmas lett mindegyik partnernek, településmérettől függetlenül. (Ez bizonyíték arra is: az önkormányzatok nem különböznek annyira egymástól, hogy ne lehetne számukra univerzális rendszert fejleszteni.) Természetesen vevők csak úgy lettek rá, hogy a minőséget megfizethető áron kínáljuk. A tanácsadó cégek közreműködése nélkül történt pályázatírás és lebonyolítás nekünk is kalandos volt, ugrást jelentett az „uniós ismeretlenbe”. Sikerült nyernünk mindkét benyújtott pályázatunkkal, ami biztosította az összesen 639 millió forintos fejlesztés fedezetét.
A közbeszerzésen nyertes Hajdús-Bihar Megyei Önkormányzat Informatikai Központja régi, bevált partnerünkként garanciát adott az igazgatási és az informatikai szakma „szimbiózisban” történő együttműködésére.


IKeR eredmények


A páros projekt elkészült, működő rendszermoduljai:
– közös közigazgatási portál,
– elektronikus irat- és ügymenetkezelő-workflow,
– „etiKETt” elektronikus oktatóanyag,
– kistérségi adatgazdálkodást, fejlesztést elősegítő térinformatikai erőforrás-térkép,
– „ADATSZTÁR” adatkezelést, információszolgáltatást biztosító program,
– ASP-(alkalmazás) szolgáltatást nyújtó szerverfarm.
Az Európai Unió CLBPS-ajánlásának 2. szintjét a 23 partnertelepülés közös közigazgatási portálja teljesíti, 150 ügyfajtában (lásd: www.e-tarsulas.hu/településnév). Közülük az ajánlás 3. szintjét teljesítve – és az elektronikus fizetés országos jogi szabályozásának megszületése után a 4-ik teljesülését is biztosítva – 100 ügyfajtában a kormányzati portálon regisztrált ügyfeleink által elektronikus úton nyújthatók be ügyindító dokumentumok, több mint 20, ügytípusban biztosított az elektronikus ügyintézés.
Az ügymenetkezelő hazánkban nemcsak az ügyfajták számossága miatt egyedi megoldás. A modul értékét az előremutató fejlesztési koncepció adja, miszerint a közigazgatási hatósági eljárási törvény lemodellezésével készítettük el az egyes ügyfajták anyagi jogot is tartalmazó speciális ügymeneteit, előre szabályozott kényszerpályaként. Ügyintézői és ügyféli oldalon pusztán a számítógép – és az internet – elegendő a munkavégzéshez, ügyintézéshez. A rendszerelem az eljárás minden fázisához kapcsolva aktív iratminta sablonokat, egybeszerkesztett vonatkozó hatályos joganyagot, határidőkezelő részeket tartalmaz. Kézenfogva vezeti az ügyintézőt, minden lépés előre definiált, bármikor – az ügyfél által is –,ellenőrizhető. Ügysegéd funkciójával hivatalon belül elektronikusan kezeli a papíralapon indított ügyeket is.
Az „etiKETt” a hivatali dolgozók eljárási törvényből történő felkészítésének korszerű, hatékony eszköze. Tartalmazza a módosult és a korábbi KET. szabályainak összevetését, magát a jogszabályi törzsanyagot részletes magyarázatokkal, fogalomtárat, „jól jegyezze meg” kiemeléseket, önellenőrző és vizsgakérdéseket.
Az ASP-(alkalmazás) szolgáltatással a szerverfarmon elhelyezett programcsomagot partnereink erre vonatkozó jogosultság alapján az interneten érik el. Az államigazgatási hivatal által zsűrizett késztermék aktuális állapotát szakemberállomány biztosítja, nem kell senkinek kínlódni.


IKeR = sIKER?


Partnereinknek mindenképp, hisz költségtakarékosan, érdemi munkabefektetés nélkül használhatják termékünket, amely
– ügyintéző és ügyfélbarát (könnyen használható);
– tudásalapú és munkafolyamat-vezérelt (programozott ügyvitelt nyújt);
– szabványos és egyenszilárd (bármelyik településen alkalmazható);
– integrált, de moduláris felépítésű (elemenként is bevezethető);
– könnyen testre szabható és bővíthető;
– jogszabálykövető és a jó szakmai szokásokat is érvényesítő (legjobb gyakorlat, azonos ügyben azonos minőségű ügyintézés);
– hatékony, mérhető teljesítményt eredményez (ügyféloldalon is).


Nemcsak számítógépes szoftver, hanem komplex ügyvitel-fejlesztési megoldás együttes. Siker tehát nekünk is, hisz nemcsak kitaláltuk, hanem meg is valósítottuk és működtetjük. Igazi sikerré akkor válik, ha még több kistérség, település válik partnerünkké, amelyre készen állunk kedvező feltételeket kínálva.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu