Új kihívások előtt 2002/4

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Portré

Új kihívások előtt 2002/4

IV. évfolyam, 4. lapszám
Szerző(k):
Karay Kornélia dr.
jegyző
Nagykőrös

A közigazgatás folyamatos és állandó megújulása nemcsak a 4 évente megválasztott országgyűlési képviselők politikai elvárása, az önkormányzatok képviselő-testületeinek törekvése, hanem a Polgármesteri Hivatalban dolgozó köztisztviselők igénye is. A hivatalok jogszerű, eredményes, hatékony és lehetőség szerint gyors működése elengedhetetlen igény a mai polgár számára.

 

Nagykőrös Város Önkormányzat Képviselő-testülete ciklusprogramjában meghatározta a Polgármesteri Hivatala feladataként az ISO minőség irányítás bevezetését, és a tanúsítvány megszerzését. A megfelelő színvonalú munkavégzés mindennapi ellátásnak magasabb szintű szervezettsége olyan közös érdek, amelyet a minőségbiztosítási rendszer bevezetésével fokozhatunk.
Megkezdődött az előkészítés. Megismerkedtünk a szabvánnyal. Sok-sok kérdést merült fel (Minek ez, mire lesz ez jó, kell-e ez valójában minekünk, stb.)
A felkészítő cégünk közel 1 éves segítségével fokozatosan fogadták el a hivatal köztisztviselői, hogy érdekünk a kor kihívásaira válaszolni, mégpedig egyre jobban szervezett és törvényesen, pontosan elvégzett munkánkkal.
Meghatároztuk a Polgármesteri Hivatal minőségpolitikáját:
„Nagykőrös Város Önkormányzatának Polgármesteri Hivatal vezetősége elkötelezte magát a minőség fejlesztése iránt. Ezen elkötelezettség kinyilvánításaként kialakította és működteti a minőségbiztosítási rendszerét. A rendszer működtetésével célja:
Valamennyi ügytípus törvényes, szakszerű ellátása – ezek ellátásához szükséges feltételek maradéktalan biztosítása.
Polgárközelség elvén működő ügyfélszolgálat,
Kulturált közigazgatási szolgáltatás, gyors ügyintézés,
Feladatok és hatáskörök világos elhatározása és szabályozott telepítése és ellenőrizhetősége az egyes munkakörökhöz,
A döntési jogosítványok, szakmai kompetencia és felelősség egysége, valamennyi munkakörben,
Hatékony koordináció biztosítása az információs és kommunikációs rendszer használatával,
A köztisztviselőt magas fokú szakképzettsége és szakmai gyakorlata, szakmai elkötelezettsége jellemezze, kihasználva az önképzés és szervezett továbbképzés lehetőségeit,
Növekvő elégedettségi mutató a közigazgatási munka színvonalának értékeléséhez megnyert, az előző évinél több ügyfél szerint.”
Megismerkedtünk a szabvány fogalmaival – adaptálva nem kis nehézségek árán a közigazgatásban ismert fogalmakra -, minőségügyi kézikönyv elkészítése, folyamatgazdák kijelölése, folyamatleírások készítése, belső auditorok képzése, vizsgáztatása, mind-mind érdekes, új ismeretet hozott.
Ugyanakkor jelentős többletteherként hárult a hivatal munkatársaira, hiszen a napi munka, ügyfélfogadás, testületi, bizottsági ülések változatlan hevességgel folytak.
2001. április 10-én tanúsítvány kiadására is sor került. Ez évben megtörtént a felülvizsgálat is. Érzékelhetően most érett be a mintegy 2 éves felfokozott munka és várakozás, jól alkamaztuk-e a saját magunk számára kialakított szabályokat. Megerősítést kaptunk, hiszen továbbra is használhatjuk a tanúsítványt. De itt az újabb kihívás. Az Európai Unió 2000-ben elfogadta, és alkalmazásra ajánlja tagjai közigazgatási szervei számára az új minőségügyi rendszert az Általános Értékelési Keretrendszert. (CAF) Az 1057/2001. (VI. 21.) Kormányhatározat ezt a közigazgatás fejlesztésének fő irányaként határozta meg. Nem lehet tehát sohasem megállni, csak pillanatokra jut pihenés a mindennapok munkája mellett, hiszen az ISO minőségirányítási rendszerrel össze kell kapcsolni a CAF rendszert, és a köztisztviselői teljesítményértékeléssel kiteljesedett közigazgatásnak helyi szinteken is magas színvonalon kell közszolgáltatatást biztosítania.
Mi jön még ezután? Meg kell próbálni ezen újabb kihívásnak megfelelni, és a Polgármesteri Hivatalnak a helyi önkormányzati képviselőválasztásokat követően a CAF rendszer bevezetésére, újabb erőfeszítéssel, megfelelni.
És ez után? … a mindig újabbnak megfelelni.


Mottó: „Ugyanis ha valaki nem szereti a hazája szolgálatát és polgártársait, akiben nem lobban lángra a közjó fenntartása érdekében a különleges serénység tüze, az nem született és nem is érdemes a közügyek intézésére, de arra sem, hogy megtisztelő címeket viselje, végül arra sem, hogy fizetést húzzon.”
(II. József „Pásztorlevele”)

Dr. Karay Kornélia
1946-ban született. A közigazgatásban 1969-től dolgozik, először az építési, majd 1974-től az igazgatási osztályon. 1983-ban a közigazgatás korszerűsítési programja révén létrejött Hatósági Osztály vezetőjének nevezték ki.
1991. január 1-től jegyző. Jogász diplomáját az ELTE jogi karán védte meg.
Szakmai tevékenysége elismeréseként 1995-ben a Magyar Köztársasági Ezüst Érdemkereszt (Polgári tagozat) fokozatú kitüntetésében részesült.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu