111/B/2011 Alkotmánybíróság Határozata

A közigazgatás szakmai fóruma

Hírek / Hírek, információk

111/B/2011 Alkotmánybíróság Határozata



A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
vizsgálatára  irányuló indítvány alapján – Dr.  Bihari  Mihály,
Dr.  Bragyova  András, Dr. Paczolay Péter és Dr. Stumpf  István
alkotmánybírák párhuzamos indokolásával – meghozta a következő

                         határozatot:

1.  Az  Alkotmánybíróság megállapítja, hogy  a  köztisztviselők
jogállásáról   szóló   1992.  évi   XXIII.   törvénynek   –   a
köztisztviselők  jogállásáról szóló 1992.  évi  XXIII.  törvény
módosításáról  rendelkező 2010. évi CLXXIV. törvény  1.  §-ával
megállapított – 17. § (1) bekezdése alkotmányellenes, ezért azt
megsemmisíti.
A  megsemmisített  rendelkezés e határozat közzétételét  követő
napon veszti hatályát.

 

2.  Az  Alkotmánybíróság a köztisztviselők  jogállásáról  szóló
1992.  évi  XXIII. törvénynek – a köztisztviselők  jogállásáról
szóló  1992. évi XXIII. törvény módosításáról rendelkező  2010.
évi  CLXXIV.  törvény  1.  §-ával megállapított  –  18.  §  (1)
bekezdése     alkotmányellenességének     megállapítása      és
megsemmisítése iránt benyújtott indítványokat elutasítja.

3. Az Alkotmánybíróság az Európai Unióról szóló szerződés és az
Európai  Közösséget  létrehozó  szerződés  módosításáról  szóló
lisszaboni  szerződés kihirdetéséről szóló 2007.  évi  CLXVIII.
törvénnyel  kihirdetett,  az  Európai  Unió  Alapjogi  Chartája
megsértésének     megállapítására    irányuló     indítványokat
visszautasítja.

Az   Alkotmánybíróság   e  határozatát  a   Magyar   Közlönyben
közzéteszi.

                           Indokolás


I.

1.  Az  Alkotmánybírósághoz 6 indítvány érkezett,  amelyben  az
indítványozók  a köztisztviselők jogállásáról szóló  1992.  évi
XXIII.  törvény  (a  továbbiakban: Ktv.)  –  a  köztisztviselők
jogállásáról  szóló  1992.  évi  XXIII.  törvény  módosításáról
rendelkező 2010. évi CLXXIV. törvény (a továbbiakban: Ktvm.) 1.
és  3. §-ával megállapított – 17. § (1) bekezdése és 18. §  (1)
bekezdése     alkotmányellenességének     megállapítását     és
megsemmisítését kezdeményezik.
Tekintettel  arra,  hogy  az indítványozók  ugyanazon  törvényi
rendelkezések  alkotmányosságát  azonos  alkotmányossági  érvek
alapján  vitatják,  az  Alkotmánybíróság  az  indítványokat  az
Alkotmánybíróság    ideiglenes    ügyrendjéről     és     annak
közzétételéről   szóló,  módosított  és  egységes   szerkezetbe
foglalt  2/2009. (I. 12.) Tü. határozat (ABK 2009. január,  3.,
továbbiakban: Ügyrend) 28. § (1) bekezdése alapján egyesítette,
és egy eljárásban bírálta el.
A Ktv. 17. § (1) bekezdése alkotmányellenességének vizsgálatára
irányuló  egyik  indítványban, az  indítványozó  kérte  a  Ktv.
pályázatokra    vonatkozó   szabályai   alkotmányellenességének
megállapítását is. Az Alkotmánybíróság ez utóbbi indítványt  az
Ügyrend 28. § (2) bekezdése alapján elkülönítette a Ktv. 17.  §
(1)    bekezdése   alkotmányosságának   vizsgálatára   irányuló
indítványtól, és külön eljárásban fogja elbírálni.

2.  Az  indítványozók elsősorban a Ktv. 17. § (1)  bekezdésének
alkotmányosságát  vitatják.  Két  indítványozó  a  17.  §   (1)
bekezdésében  foglalt rendelkezéssel összefüggésben,  ugyanazon
érvelés  alapján  támadja  a Ktv. 18.  §  (1)  bekezdését,  egy
indítványozó csak a 18. § (1) bekezdésében foglalt  rendelkezés
alkotmányellenességének megállapítását kéri.
A  Ktv.  17.  §  (1)  bekezdése  alapján  a  köztisztviselőt  a
munkáltató indokolás nélkül felmentheti. A 18. § (1)  bekezdése
szerint a felmentési idő két hónap.
2.1.  Különböző  érveléssel,  de  az  indítványozók  mindegyike
hivatkozik  az  Alkotmány  2. § (1)  bekezdésében  szabályozott
jogállamiság sérelmére.
2.1.1.  Két  indítványozó álláspontja szerint  alkotmányellenes
az,   hogy   az   Országgyűlés  az  érdekképviseleti   szervek,
szakszervezetek  véleményének  kikérése  nélkül,  a  törvényben
rögzített  egyeztetési  szabályok megsértésével  fogadta  el  a
Ktvm.-et.  Az indítványok utalnak arra, hogy a Ktvm.  olyan,  a
munkavállalók  egy jelentős csoportját egyoldalúan  hátrányosan
érintő    rendelkezéseket   tartalmaz,    amelyek    gyökeresen
változtatták  meg  a  közszolgálati  jogviszonyokat.  Az  ilyen
törvények   elfogadását  megelőzően  a  Ktv.-nek  az   országos
érdekegyeztetésre   vonatkozó  szabályai   szerint   egyeztetni
kellett   volna  a  köztisztviselők  országos  érdekképviseleti
szervezeteivel.  Az  érdekegyeztetés  mellőzésével  a   Kormány
megsértette  az  Alkotmány  35. §  (1)  bekezdés  b)  pontjában
szabályozott  kötelezettségét.  Az  indítványozók  a  szociális
partnerség    követelményeinek   megsértésével   összefüggésben
hivatkoznak  az Európai Unióról szóló szerződés és  az  Európai
Közösséget  létrehozó szerződés módosításáról szóló  lisszaboni
szerződés  kihirdetéséről szóló 2007. évi  CLXVIII.  törvénnyel
kihirdetett  Európai Unió Alapjogi Chartájának (a továbbiakban:
Alapjogi Charta) 27-28. cikkeire is.
Az  indítványozók álláspontja szerint a törvény  előkészítésére
vonatkozó,  ezen törvényi kötelezettségek megszegése  sérti  az
Alkotmány  2.  §  (1)  bekezdésében  szabályozott  demokratikus
jogállamiság  elvét, az egyik indítványozó  szerint  a  törvény
közjogi érvénytelenségét eredményezi.
2.1.2.  Egy indítványozó hivatkozott arra is, hogy a Ktvm.  nem
biztosított   időt   arra,  hogy  az   érintettek   a   törvény
rendelkezéseit megismerjék, és felkészüljenek az alkalmazására,
ezáltal  sérelmet szenvedett a jogalkotásról  szóló  2010.  évi
CXXX. törvény 12. § (3) bekezdése, illetőleg az Alkotmány 2.  §
(1)   bekezdésében  szabályozott  jogállamiság  elvéből   folyó
jogbiztonság  követelménye.  A Ktvm.  kihirdetése  és  hatályba
lépése között mindössze egy nap telt el.
2.1.3.   Több  indítványozó  álláspontja  szerint  a  jogalkotó
fennálló   közszolgálati   jogviszonyba   avatkozott    be    a
köztisztviselők  számára hátrányos módon, ezzel  megsértette  a
köztisztviselők szerzett jogait, illetőleg az ilyen szabályozás
a visszaható hatályú jogalkotás tilalmába ütközik.
2.1.4.   Két  indítványozó  álláspontja  szerint  a  munkáltató
indokolási kötelezettségének megszüntetése sérti a közigazgatás
törvény   alá   rendeltségének  a  jogállamiságból   levezetett
követelményét.   Az   indítványozók   álláspontja   szerint   a
felmentési   védelem  hiánya  veszélyezteti  az  „elfogulatlan,
pártatlan     és    részrehajlástól    mentes”    közigazgatási
tevékenységet.  Kiüresíti  a  jogsértő  utasítás  megtagadására
vonatkozó   törvényi  garanciákat.  Teret  enged  az   önkényes
munkáltatói    döntésnek,    veszélyezteti    a    közigazgatás
törvényességét.

2.2.  Az  indítványozók többsége hivatkozik az Alapjogi  Charta
30.  §-ába  foglalt  –  az indokolatlan elbocsátással  szembeni
hatékony  védelem jogát magába foglaló – rendelkezés  sérelmére
is.  Egy  indítványozó  szerint az  Európai  Szociális  Charta,
valamint  az  Alapjogi Charta rendelkezései  a  nemzetközi  jog
általános   szabályainak  tekintendők,  ezért  megsértésük   az
Alkotmány 7. § (1) bekezdésébe ütközik.
2.3.    A    köztisztviselői   jogviszony   indokolás   nélküli
megszüntetése az indítványozók szerint sérti az Alkotmány 70/B.
§  (1) bekezdésében szabályozott munkához való jogot és a 70. §
(6)   bekezdésében  szabályozott  közhivatal  viseléséhez  való
jogot, illetőleg az állam ezzel a szabályozással megsértette az
e jogokkal összefüggő intézményvédelmi kötelezettségét.
2.4.  Három indítványozó hivatkozik arra is, hogy az  indokolás
nélküli  felmentés lehetősége sérti az Alkotmány  70/A.  §-ában
megfogalmazott  jogegyenlőség követelményét is. Az  indítványok
rámutatnak  arra,  hogy a közigazgatásban dolgozó  tisztviselők
kivételével  valamennyi foglalkoztatási  jogviszonyra  irányadó
törvényi    szabályozás    –   a   Munka    Törvénykönyve,    a
közalkalmazottakra, a hivatásos szolgálati viszonyban  állókra,
a  bírákra,  ügyészekre, igazságügyi alkalmazottakra  vonatkozó
törvények  –  pontosan  meghatározzák,  hogy  milyen   indokkal
szüntetheti  meg  a  munkáltató egyoldalúan  a  jogviszonyt.  A
jogalkotó  önkényesen emelt ki ebből a szabályozási körből  egy
csoportot,  akiknek felmentésére nem vonatkozik  a  munkáltatói
jogkör     gyakorlójának    indokolási    kötelezettsége.     A
köztisztviselői  jogviszonynak a munkáltatói jogkör  gyakorlója
által történő megszüntetésére mind a munkaviszonyban, mind  más
hasonló    foglalkoztatási   jogviszonyban   állókhoz    képest
hátrányosabb    szabályok   vonatkoznak.    Az    indítványozók
álláspontja  szerint  ennek  a megkülönböztetésnek  alkotmányos
indoka nincs.
2.5.  Mivel  indokolás hiányában nem várható,  hogy  a  bíróság
érdemben  vizsgálja a felmentés jogszerűségét,  –  érvelnek  az
indítványozók    –    az   indokolási   kötelezettség    hiánya
gyakorlatilag  megszünteti a munkajogi védelmet.  Kiüresíti  az
Alkotmány 57. § (1) bekezdésében szabályozott alapvető jogot, a
bírósághoz fordulás jogát.
2.6.  Két indítványozó álláspontja szerint az indokolás nélküli
felmentés,  a jogviszony önkényes megszüntetésének  lehetősége,
kiszolgáltatott helyzetbe hozza a köztisztviselőket,  ez  sérti
az   Alkotmány  54.  §  (1)  bekezdésében  szabályozott  emberi
méltósághoz való jogot.
Két   indítványozó   kezdeményezi,  hogy  az   Alkotmánybíróság
hatályba  lépésére visszaható hatállyal semmisítse meg  a  Ktv.
vitatott szabályait.

II.

Az   Alkotmánybíróság  a  következő  jogszabályi  rendelkezések
alapján hozta meg határozatát:

1)   Az   Alkotmánynak   az   indítványozók   által   felhívott
rendelkezései:
„2.   §   (1)  A  Magyar  Köztársaság  független,  demokratikus
jogállam.”
„4.  §  A  szakszervezetek  és más érdekképviseletek  védik  és
képviselik   a  munkavállalók,  a  szövetkezeti  tagok   és   a
vállalkozók érdekeit.”
„7.  §  (1)  A  Magyar  Köztársaság  jogrendszere  elfogadja  a
nemzetközi  jog  általánosan  elismert  szabályait,  biztosítja
továbbá  a vállalt nemzetközi jogi kötelezettségek és  a  belső
jog összhangját.”
„8.  §  (1) A Magyar Köztársaság elismeri az ember sérthetetlen
és   elidegeníthetetlen  alapvető  jogait,  ezek   tiszteletben
tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége.
(2)   A   Magyar   Köztársaságban  az   alapvető   jogokra   és
kötelességekre  vonatkozó szabályokat  törvény  állapítja  meg,
alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.”
„35. § (1) A Kormány
(…)
b) biztosítja a törvények végrehajtását;”
„36.  §  Feladatának ellátása során a Kormány együttműködik  az
érdekelt társadalmi szervezetekkel.”
   „54.   §   (1)  A  Magyar  Köztársaságban  minden   embernek
veleszületett  joga  van az élethez és az  emberi  méltósághoz,
amelyektől senkit nem lehet önkényesen megfosztani.”
„57.  §  (1)  A Magyar Köztársaságban a bíróság előtt  mindenki
egyenlő,  és  mindenkinek joga van ahhoz, hogy az ellene  emelt
bármely vádat, vagy valamely perben a jogait és kötelességeit a
törvény   által  felállított  független  és  pártatlan  bíróság
igazságos és nyilvános tárgyaláson bírálja el.
(….)
  „70. § (6) Minden magyar állampolgárnak joga van ahhoz,  hogy
rátermettségének,    képzettségének   és   szakmai    tudásának
megfelelően közhivatalt viseljen.”
„70/A.  §  (1)  A  Magyar  Köztársaság biztosítja  a  területén
tartózkodó  minden  személy  számára  az  emberi,  illetve   az
állampolgári  jogokat,  bármely  megkülönböztetés,  nevezetesen
faj,  szín,  nem, nyelv, vallás, politikai vagy  más  vélemény,
nemzeti  vagy  társadalmi  származás, vagyoni,  születési  vagy
egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.”
„70/B.  §  (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga  van  a
munkához, a munka és a foglalkozás szabad megválasztásához.”

2)   Az   Alapjogi   Charta   indítványozók   által   felhívott
rendelkezései:
„27. CIKK
A  munkavállalók  joga  a vállalkozásnál a  tájékoztatáshoz  és
konzultációhoz
A  munkavállalók  vagy  képviselőik számára  az  uniós  jogban,
valamint    a    nemzeti   jogszabályokban   és    gyakorlatban
meghatározott  esetekben és feltételekkel  biztosítani  kell  a
megfelelő  szintű  és  kellő időben  történő  tájékoztatást  és
konzultációt.
28. CIKK
A kollektív tárgyaláshoz és fellépéshez való jog
A munkavállalóknak és a munkaadóknak, illetőleg szervezeteiknek
az   uniós  joggal,  valamint  a  nemzeti  jogszabályokkal   és
gyakorlattal összhangban joguk van arra, hogy megfelelő szinten
kollektív     tárgyalásokat    folytassanak,    és    kollektív
szerződéseket  kössenek,  valamint  hogy  érdekütközés   esetén
érdekeik  védelmében együttesen lépjenek fel,  a  sztrájkot  is
beleértve.”
„30. CIKK
Az indokolatlan elbocsátással szembeni védelem
Az   uniós  joggal,  valamint  a  nemzeti  jogszabályokkal   és
gyakorlattal  összhangban minden munkavállalónak  joga  van  az
indokolatlan elbocsátással szembeni védelemhez.”

3) A Ktv.-nek az indítványozók által támadott szabályai:
„17.   §   (1)   A   közszolgálati  jogviszonyt  a   munkáltató
felmentéssel indokolás nélkül megszüntetheti.”
„18.  §  (1) A felmentési idő két hónap. Ettől eltérően,  ha  a
felmentés  – az egészségügyi alkalmatlanság esetét kivéve  –  a
17.  § (2) bekezdésének b) pontján alapul, a felmentési idő egy
hónap.”

4)  A  Ktv.-nek  a köztisztviselői érdekegyeztetésre  vonatkozó
rendelkezései:
„65.  §  A  közigazgatási szervek, a köztisztviselők érdekeinek
egyeztetése, a vitás kérdések tárgyalásos rendezése,  megfelelő
megállapodások  kialakítása  céljából  a  Kormány,  valamint  a
köztisztviselők    országos   munkavállalói   érdek-képviseleti
szervezeteinek tárgyalócsoportja részvételével érdekegyeztetési
fórumok működnek.”

„A központi érdekegyeztetési fórumok

65/A. § (1) Az Országos Közszolgálati Érdekegyeztető Tanács  (a
továbbiakban:   OKÉT)   az  e  törvény,  a  kormánytisztviselők
jogállásáról szóló 2010. évi LVIII. törvény, a közalkalmazottak
jogállásáról  szóló  1992.  évi XXXIII.  törvény,  a  fegyveres
szervek  hivatásos  állományú tagjainak szolgálati  viszonyáról
szóló 1996. évi XLIII. törvény, és a Magyar Honvédség hivatásos
és  szerződéses állományú katonáinak jogállásáról  szóló  2001.
évi  XCV.  törvény által szabályozott jogviszonyokat együttesen
érintő  munkaügyi,  foglalkoztatási, bér- és jövedelempolitikai
kérdések országos szintű érdekegyeztetési fóruma.
(2)  Az OKÉT-ban a Kormány – az alapszabályban meghatározott  –
országos  szakszervezeti szövetségek és országos  önkormányzati
érdek-képviseleti szervezetek képviselőivel egyeztet.
65/B. § (hatályon kívül)
65/C.   §   (1)  A  helyi  önkormányzat  képviselő-testületének
hivatala,   valamint  az  általa  alkalmazott   köztisztviselők
érdekeinek egyeztetése, a vitás kérdések tárgyalásos  rendezése
és  megállapodások  kialakítása  céljából  országos  szinten  a
közigazgatási   minőségpolitikáért   és   személyzetpolitikáért
felelős  miniszter, az országos önkormányzati érdek-képviseleti
szervezetek, illetve az önkormányzati köztisztviselők  országos
munkavállalói          érdek-képviseleti         szervezeteinek
tárgyalócsoportja    részvételével    Országos    Önkormányzati
Köztisztviselői  Érdekegyeztető Tanács (a továbbiakban:  OÖKÉT)
működik.
(2)  Az  OÖKÉT hatáskörébe az önkormányzatoknál foglalkoztatott
köztisztviselők  élet-  és munkakörülményeire,  foglalkoztatási
feltételeire  vonatkozó tárgykörök tartoznak.  A  közszolgálati
jogviszonnyal  összefüggő kérdésekben, valamint a közigazgatási
munkaerővel  és  személyi juttatásokkal való  gazdálkodás  elvi
kérdéseiben véleményezésre és tájékoztatáskérésre jogosult.
(3)  Az OÖKÉT ajánlást adhat ki a képviselő-testületek, illetve
a    munkáltatók   köztisztviselőket   érintő   szabályozásának
összehangolására. Így különösen:
a) (hatályon kívül)
b)  a szociális, jóléti, kulturális, egészségügyi juttatásokra,
szociális és kegyeleti támogatásokra vonatkozó szabályozásra,
c)  a  közigazgatási munkaerővel és személyi juttatásokkal való
gazdálkodás elvi kérdéseire.
(4)  Az OÖKÉT szervezetének és működésének szabályait a Kormány
nevében    eljáró    közigazgatási    minőségpolitikáért     és
személyzetpolitikáért     felelős     miniszter      és      az
érdekegyeztetésben   részt  vevő  felek  közötti   megállapodás
tartalmazza.  Titkársági  feladatait a  központi  közszolgálati
hatóság látja el.”

III.

Az  Alkotmánybíróság  8/2011. (II. 18.) AB  határozatában  (ABK
2011. február, 68.; a továbbiakban: Abh.) a kormánytisztviselők
jogállásáról  szóló 2010. évi LVIII. törvény  (a  továbbiakban:
Ktjt.)  alkotmányossági  vizsgálata  során  állást  foglalt   a
közszolgálati  jogviszony tartalmának módosításával  összefüggő
azon alkotmányossági kérdésekben, amelyeket az indítványozók  a
Ktvm.,  illetőleg annak a közszolgálati jogviszony felmentéssel
történő   megszüntetésére   vonatkozó   rendelkezései   kapcsán
felvetnek.  Az  Alkotmánybíróságnak ezért  vizsgálnia  kellett,
hogy    az   Abh.-ban   a   kormánytisztviselői   jogviszonnyal
összefüggésben tett alkotmányossági megállapításai  irányadók-e
a jelen ügyben is.
1. Az Alkotmánybíróságnak az indítványok alapján elsőként abban
a  kérdésben  kell  döntenie,  hogy  megállapítható-e  a  Ktvm.
egészének    alkotmányellenessége   az   indítványozók    által
felsorakoztatott érvek alapján.
Az Alkotmánybíróság számos határozatában vizsgálta a törvényben
előírt   véleményezési   jog  jogosultjával   való   egyeztetés
mellőzésével  meghozott  jogszabályok alkotmányellenességét  az
Alkotmány 2. § (1) bekezdése alapján.
Az  Alkotmány 2. §-ának (1) bekezdése kimondja, hogy  a  Magyar
Köztársaság demokratikus jogállam. Az Alkotmánybíróság  nemcsak
akkor  állapítja  meg az alkotmányellenességet,  ha  valamilyen
jogszabály    tartalma    sérti   az    Alkotmány    valamelyik
rendelkezését, hanem a jogállamiság sérelme alapján  akkor  is,
„ha   a   jogalkotási  eljárás  során  olyan  súlyos   eljárási
szabálytalanságot  követtek  el,  amely  a  jogszabály  közjogi
érvénytelenségét  idézte  elő,  illetőleg  amely  másként   nem
orvosolható,  csak  a jogszabály megsemmisítésével.”  [52/1997.
(X. 14.) AB határozat, ABH 1997, 331, 345.]
Ennek megfelelően az Alkotmánybíróságnak az indítványok alapján
vizsgálnia    kellett,    hogy   megállapítható-e    a    Ktvm.
alkotmányellenessége  azért,  mert  azt   az   érdekképviseleti
szervekkel való egyeztetés nélkül fogadta el az Országgyűlés.
Az    Abh.-ban    az    Alkotmánybíróság    összefoglalta    az
érdekképviseleti  szervekkel  való  egyeztetési   kötelezettség
elmaradásának    alkotmányossági    megítélésével    összefüggő
gyakorlatát.   E  határozatában  rámutatott   arra,   hogy   az
Alkotmánybíróság  kialakult  gyakorlata  szerint  a   jogalkotó
tevékenység – mint közhatalmi tevékenység – nem tehető  függővé
közhatalommal nem rendelkező szervezetek állásfoglalásaitól,  a
közhatalommal  nem rendelkező érdekképviseleti szervekkel  való
egyeztetés  a  törvény közjogi érvényességének  nem  feltétele.
[először: 50/1998. (XI. 27.) AB határozat, ABH 1998, 387,  396-
397.] Az érdekképviseleti szervekkel való egyeztetés hiánya  az
előterjesztő, illetőleg a jogalkotó közjogi, esetleg  politikai
felelősségét alapozza meg, de nem minősül olyan súlyos eljárási
szabálytalanságnak,  ami  a  törvény  közjogi  érvénytelenségét
eredményezné.  Ezért  az  Alkotmánybíróság  határozataiban   az
érdekképviseleti  szervekkel  való  egyeztetés   hiánya   miatt
törvények   közjogi  érvénytelenségét  és  ennek   alapján   az
Alkotmány  2.  §  (1)  bekezdésében  szabályozott  jogállamiság
sérelmét nem állapította meg. [7/2004. (III. 24.) AB határozat,
ABH  2004, 98, 105.; 29/2006. (VI. 21.) AB határozat, ABH 2006,
396,  404-406.; 87/2008. (VI. 18.) AB határozat, ABH 2008, 707,
725-727.; 109/2008. (IX. 26.) AB határozat, ABH 2008, 886, 900-
903.]
Az   Alkotmánybíróság   e  gyakorlatát  figyelembe   véve,   az
érdekegyeztetés    elmaradása    miatt    a    Ktvm.    közjogi
érvénytelensége  és  ennek  alapján  az  Alkotmány  2.  §   (1)
bekezdésének sérelme miatt alkotmányellenessége nem állapítható
meg.
2.  Indítvány alapján az Alkotmánybíróságnak vizsgálnia kellett
azt  is,  hogy  megállapítható-e a  Ktvm.  alkotmányellenessége
azért,  mert nem biztosított megfelelő felkészülési időt  arra,
hogy   az   érintettek   megismerjék   és   felkészüljenek   az
alkalmazására.
Az  Alkotmánybíróság  számos határozatot hozott,  amelyekben  a
jogszabály   hatálybalépése   kapcsán   az   új   rendelkezések
alkalmazásához  szükséges  felkészülési  idő  biztosítását   az
Alkotmányból folyó követelményként határozta meg. [7/1992.  (I.
30.)  AB  határozat, ABH 1992, 45, 47.; 25/1992. (IV.  30.)  AB
határozat,  ABH  1992,  131,  132.;  28/1992.  (IV.   30.)   AB
határozat,  ABH  1992,  155, 156-159.; 57/1994.  (XI.  17.)  AB
határozat,  ABH  1994,  322,  324.;  43/1995.  (VI.   30.)   AB
határozat, ABH 1995, 188, 196.]
A  28/1992.  (IV.  30.)  AB határozatában  az  Alkotmánybíróság
rámutatott  arra,  hogy  a  jogbiztonság  követelménye  azt   a
kötelezettséget  hárítja  a  jogalkotóra,  hogy  a   jogszabály
hatályba  lépésének  időpontját úgy  kell  meghatároznia,  hogy
kellő idő maradjon
– a jogszabály szövegének megismerésére;
–  a  jogalkalmazó  szervek számára a jogszabály  alkalmazására
való felkészüléshez;
–  a  jogszabállyal érintett szervek és személyek számára annak
eldöntéséhez,   hogy  miként  alkalmazkodjanak   a   jogszabály
rendelkezéseihez. (ABH 1992, 155, 157.)
A   7/1992.   (I.  30.)  AB  határozatban  az  Alkotmánybíróság
kifejtette  azt  is,  hogy „[a] jogszabály  alkalmazására  való
felkészüléshez   szükséges   ’kellő   idő’   megállapítása   és
biztosítása a jogalkotó felelősséggel terhelt mérlegelésének és
döntésének  függvénye. Az alkotmányellenesség csak a jogszabály
alkalmazására  való felkészülést szolgáló időtartam  kirívó,  a
jogbiztonságot  súlyosan veszélyeztető vagy  sértő  elmaradása,
illetőleg hiánya esetén állapítható meg.” (ABH 1992, 45, 47.)
Az Alkotmánybíróság az Abh.-ban is vizsgálta a Ktjt. 65. §-ában
a  törvény  hatályba lépésére biztosított nyolc napos  határidő
alkotmányosságát. Akkor úgy ítélte meg – bár a  közszolgálatban
állók  széles  körének jogállását érintő  új  törvény  hatályba
léptetésére ez az idő rövidnek tekinthető – a hatályba léptetés
alkotmányosságának  megítélése  során  figyelemmel  kell  lenni
arra,  hogy  a  Ktjt.  új közszolgálati státust  hozott  létre,
amelynek  rövid  időn  belüli alkalmazását  a  kormányalakítást
követően  az új minisztériumi struktúra kialakítása  indokolta.
Figyelemmel  volt a Ktjt. 76. § (1), illetőleg (3) bekezdésében
foglalt  rendelkezésekre, valamint  arra  is,  hogy  a  törvény
végrehajtására  nem  azonnal, hanem a végrehajtás  folyamatában
időben   később   került   sor.   Mindezekre   tekintettel   az
Alkotmánybíróság nem állapította meg a felkészülési idő  hiánya
miatt  a  Ktjt. alkotmányellenességét. (ABK 2011, február,  68,
78.)

A  Ktvm.-et  2010.  december  23-i  ülésnapján  fogadta  el  az
Országgyűlés, a Magyar Közlöny 2010. évi 201. számában december
30-án  hirdették ki és a 11. §-ában foglalt rendelkezés szerint
2011. január 1-jén lépett hatályba. Megállapítható tehát,  hogy
a  törvényhozó  egy  napot (Szilveszter napját)  biztosított  a
címzettek számára, hogy a törvény szabályait megismerjék, és  a
törvény  alkalmazására felkészüljenek, rendelkezései a  2011-es
esztendő   első  munkanapján  már  alkalmazhatóak  voltak.   Az
Alkotmánybíróság  álláspontja szerint  a  munkavállalók  széles
körét hátrányosan érintő jogszabályok hatályba lépése esetén  a
felkészülési idő teljes hiánya súlyosan sérti a jogbiztonságot,
ellentétes  az  Alkotmány  2. § (1)  bekezdésében  szabályozott
jogállamisággal. Az Alkotmánybíróság a Ktvm.-mel összefüggésben
nem   talált  olyan  okot,  amely  a  Ktvm.  azonnali  hatályba
léptetését indokolhatná.
A  felkészülési idő hiánya miatt bekövetkezett alkotmányellenes
helyzet    a    törvény   hatályba   léptető    rendelkezésének
következménye. Az alkotmányellenesség a Ktvm. esetén a hatályba
léptető  rendelkezés megsemmisítésével nem orvosolható, ugyanis
a Ktvm. 11. §-a a következő rendelkezést tartalmazza:
„11.  §  E  törvény 2011. január 1. napján lép  hatályba  és  a
hatálybalépését követő napon hatályát veszti.”
Ennek  következtében rendelkezései 2011. január 1-jén beépültek
a  Ktv.-be, és a törvény 2011. január 2-án – a hatályba léptető
rendelkezéssel egyetemben – hatályukat vesztették.
Az Alkotmánybíróság a felkészülési idő hiánya miatt keletkezett
alkotmányellenes       helyzet      jogkövetkezményeit       az
alkotmányellenesnek    ítélt   rendelkezés    megsemmisítésével
érvényesítette.

3.  Az  indítványokban megfogalmazott alkotmányossági kifogások
alapvetően   a   Ktv.  17.  §  (1)  bekezdésébe  foglalt   azon
rendelkezés alkotmányellenességének megállapítását kérik, amely
a köztisztviselők indokolás nélküli felmentésére ad módot.
Az  Abh.-ban az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a  Ktjt.-
nek – a Ktv. 17. § (1) bekezdéséhez hasonló tartalmú – 8. § (1)
bekezdése  alkotmányellenes,  sérti  az  Alkotmány  2.  §   (1)
bekezdésében  szabályozott jogállamiság elvét, a  70/B.  §  (1)
bekezdésében  szabályozott munkához való jogot,  a  70.  §  (6)
bekezdésében szabályozott közhivatal viseléséhez való jogot, az
57.  § (1) bekezdésében szabályozott bírósághoz fordulás jogát,
és  az  Alkotmány  54.  § (1) bekezdésében szabályozott  emberi
méltósághoz való jogot, ezért azt megsemmisítette.
Tekintettel  arra,  hogy az indítványozók az Abh.-ban  elbírált
indítványok  érveléséhez hasonló alkotmányossági érvek  alapján
támadják a Ktv. 17. § (1) bekezdését, az Alkotmánybíróságnak  e
határozatában  azt  kellett vizsgálnia, hogy  a  Ktv.  vitatott
szabályaival    összefüggésben    is    megállapítható-e     az
indítványozók    által   felhívott   alkotmányi   rendelkezések
megsértése.
A  Ktvm.  a Ktv. korábbi rendelkezéseihez képest új szabályokat
állapított   meg  a  köztisztviselői  jogviszony   felmentéssel
történő   megszüntetésére.  A  Ktv.-nek  a  Ktvm.   1.   §-ával
megállapított  új  17. §-a a köztisztviselő  felmentésének  két
esetkörét   szabályozza.  A  17.  §  (1)  bekezdés  alapján   a
köztisztviselői jogviszonyt a munkáltató felmentéssel indokolás
nélkül   megszüntetheti.  A  17.  §  (2)  bekezdése  azokat   a
tényállásokat   szabályozza,  amelyek   fennállása   esetén   a
köztisztviselői  jogviszonyt a munkáltató köteles  felmentéssel
megszüntetni. A Ktv. 17. § (3) bekezdése alapján  a  munkáltató
csak akkor köteles a felmentést indokolni, ha a Ktv. 17. §  (2)
bekezdésében   szabályozott   kötelező   felmentési    jogcímek
valamelyikét  alkalmazva  dönt  a  köztisztviselői   jogviszony
megszüntetéséről.  Bár a Ktv. 17. § (2) bekezdése  állapít  meg
felmentési  okokat,  azonban a 17. §  (1)  bekezdés  alapján  a
köztisztviselő  közszolgálati  jogviszonya  e  felmentési  okok
hiányában is, bármikor indokolás nélkül megszüntethető. A Ktvm.
szabályaival  a  törvényhozó  a Ktjt.  8.  §  (1)  bekezdéséhez
hasonló  szabályozást alakított ki a Ktv. hatálya  alá  tartozó
köztisztviselők felmentésére, s ezzel a közigazgatás  egészében
és    azon   túlmenően   az   Országgyűlés   Hivatalában,    az
Alkotmánybíróság Hivatalában, a Köztársasági Elnök Hivatalában,
az    országgyűlési    biztosok    hivatalában,    az    Állami
Számvevőszéknél,  a  Magyar  Tudományos  Akadémia   Titkárságán
dolgozó köztisztviselői jogállású alkalmazottak tekintetében is
feloldotta  a  közszolgálati jogviszonyok korábban  biztosított
stabilitását,    megszüntetve   a   köz   szolgálatában    álló
tisztviselők felmentéssel szembeni fokozott jogvédelmét.
Mindezeket  figyelembevéve az Alkotmánybíróság úgy ítélte  meg,
hogy  az  Abh.-ban  kifejtett a Ktjt.  8.  §  (1)  bekezdésének
alkotmányellenességét megalapozó megállapítások a  Ktv.  17.  §
(1) bekezdésével összefüggésben is irányadók.
3.1.  A  Ktv.  17.  § (1) bekezdésének alkotmányosságát  vitató
indítványok  hivatkoznak az Alkotmány 70/B. § (1)  bekezdésében
szabályozott munkához való jog sérelmére.
Ezzel összefüggésben az Alkotmánybíróság az Abh.-ban elemezte a
munkához   való  jog  értelmezésével  kapcsolatosan   kialakult
gyakorlatát,  és  rámutatott arra,  hogy  az  alkotmánybírósági
gyakorlat   következetes  volt  abban,  hogy  a   közszolgálati
jogviszonyok   zárt  rendszerében  alkotmányossági   kérdésnek,
garanciális   követelménynek  tekintette  a   felmentési   okok
törvényi  szabályozását. [44/B/1993. AB  határozat,  ABH  1994,
574,  575.;  833/B/2003. AB határozat, ABH  2004,  1775,  1779-
1781.; 68/2006. (XII. 6.) AB határozat, ABH 2006, 740, 757.]
Az   Alkotmány   8.   §  (1)  bekezdése  az   állam   elsőrendű
kötelezettségévé  teszi az alapjogok tiszteletben  tartását  és
védelmét.
Az  Alkotmány  e  rendelkezése alapján az  Alkotmánybíróság  az
alapvető  jogok értelmezése során határozataiban következetesen
rámutatott    arra,    hogy   az   alapjogok   érvényesülésének
alkotmányossági  garanciái  nem  merülnek  ki  abban,  hogy  az
államnak  tartózkodnia kell megsértésüktől. Az Alkotmány  8.  §
(1)  bekezdéséből következően az államnak kötelezettsége az is,
hogy gondoskodjon az érvényesülésükhöz szükséges feltételekről,
azaz az államot az alapjogokkal összefüggésben intézményvédelmi
kötelezettség  terheli.  [először:  64/1991.  (XII.   17.)   AB
határozat, ABH 1991, 297, 302.]
Az  alapjogoknak ez az objektív intézményvédelmi oldala  magába
foglalja  azt is, hogy az alapjogok érvényesülése érdekében  az
államnak  az  alapjogokat  védelemben kell  részesítenie  saját
intézményeivel, más személyekkel és szervezetekkel szemben  is.
[22/2004. (VI. 19.) AB határozat, ABH 2004, 367, 374-375.]
A munka az egyén létének, emberi autonómiájának anyagi forrása.
Határozatlan  időtartamú  munkavégzésre  irányuló  jogviszonyok
esetén  a  munkavállaló hosszú távon számít arra, hogy  munkája
gazdasági  biztonságot  biztosít  maga  és  családja   számára.
Ugyanakkor  a  munkavégzésre irányuló jogviszonyok  jellemzője,
hogy   aszimmetrikus  jogviszonyok,  amelyben  a   munkavállaló
jogilag  függő  helyzetben van a munkáltatótól. E  jogviszonyok
törvényi  szabályozásának  a  funkciója  éppen  azon  garanciák
megteremtése,  amelyek biztosítják, hogy ez a függő  helyzet  a
munkavállalói oldalon ne eredményezzen kiszolgáltatottságot.  E
garanciarendszer  egyik  eleme a  jogviszony  munkáltató  által
történő  megszüntetésének  azon  törvényi  szabályozása,  amely
védelmet    nyújt    a   jogviszony   indokolatlan,    önkényes
megszüntetése ellen.
Erre  tekintettel  a  munkához  való  jog  elemének  tekinti  a
munkavállaló  hatékony  védelemhez való jogát  az  indokolatlan
elbocsátással  szemben az európai jog –  az  Európai  Szociális
Karta  24.  cikke  és az Európai Unió Alapjogi Chartájának  30.
cikke  is,  és  e  követelménynek  megfelelően  szabályozza   a
munkajogi  jogviszony  munkáltatói  rendes  felmondással   való
megszüntetését a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992.  évi  XXII.
törvény is.
Az  Abh.-ban  az  Alkotmánybíróság  úgy  ítélte  meg,  hogy   a
közszolgálati    jogviszonyok   zárt   rendszerében    a    köz
szolgálatában   álló  tisztviselők  indokolatlan   felmentéssel
szembeni  jogvédelme, a felmentési okok és ebből következően  a
felmentés  indokolási  kötelezettségének törvényi  szabályozása
olyan garanciális kérdés, amely alkotmányos jelentőséggel  bír,
és  amelynek szabályozása az Alkotmány 70/B. § (1) bekezdésében
szabályozott  munkához  való  joggal  összefüggésben  az  állam
intézményvédelmi  kötelezettsége körébe  tartozik.  (ABK  2011.
február, 68, 80-82.)

3.2.  Az  indítványozók vitatják a Ktv. 17. § (1)  bekezdésének
alkotmányosságát az Alkotmány 70. § (6) bekezdése alapján is.
Az  Alkotmánybíróság  az  Abh.-ban  rámutatott  arra,  hogy   a
köztisztviselői  jogviszonyok  kettős  arculatú   jogviszonyok.
Egyrészt,   mivel  munkavégzésre  irányuló  jogviszonyok,   sok
vonatkozásban    a   munkajogi   jogviszonyok   sajátosságaival
rendelkeznek.    Másrészt,    e   jogviszonyok    sajátosságait
meghatározza az is, hogy e munkavégzés közhatalommal rendelkező
állami   szervekben  történik  és  a  tisztviselők  közhivatalt
viselnek,  állami  feladatokat látnak  el,  állami,  közhatalmi
döntéseket  hoznak,  készítenek elő, ezért  alapvetően  közjogi
jellegű  jogviszonyok. A közszolgálati jogviszonyt a munkáltató
állami  szerv  határozata  hozza létre,  és  tartalmát  törvény
határozza meg.
A    köztisztviselők   jogállásának   szabályozása   során    a
törvényhozónak  az  Alkotmány  70/B.  §  (1)  bekezdésén  kívül
figyelemmel  kell  lennie az Alkotmány 70. §  (6)  bekezdésében
szabályozott alapjogra, a közhivatal viselés jogára is.
Az  Alkotmány  70.  §  (6)  bekezdése állampolgári  alapjogként
szabályozza a közhivatal viseléséhez való jogot.
A   közhivatal  viseléshez  való  jog  értelmezése   során   az
Alkotmánybíróság az Abh.-ban kifejtette:
„A  közhivatal  viseléséhez való jog  védelme  elsősorban  arra
terjed  ki,  hogy az állam a közhivatal betöltését nem  kötheti
olyan  feltételhez,  amely  magyar állampolgárokat  alkotmányos
indok  nélkül  kizár  a közhivatal elnyerésének  lehetőségéből,
valamely  állampolgár,  vagy  az  állampolgárok  egy  csoportja
számára   lehetetlenné   teszi   közhivatal   betöltését.    Az
Alkotmánybíróság  értelmezésében a közhivatal  viseléshez  való
jog  alapján  senkinek  nincs Alkotmányból  folyó  alanyi  joga
meghatározott  közhivatal, illetőleg közhivatalok  betöltéséhez
(962/B/1992.  AB határozat, ABH 1995, 627, 629.). A  közhivatal
viseléséhez  való  jog az alkotmányos védelem  körébe  vonja  a
meglévő köztisztviselői, kormánytisztviselői jogviszonyokat  is
azzal,  hogy  nem  csupán  a  közhivatal  elnyerését,  hanem  a
közhivatal   viselését  részesíti  védelemben.   A   közhivatal
viseléséhez való jogból folyó alkotmányos védelem, nem  jelenti
a közhivatal viselőjének felmenthetetlenségét. (…) Az Alkotmány
keretei   között   a   törvényhozó  széles  körű   szabadsággal
rendelkezik  a felmentési okok szabályozásában,  ez  a  döntési
szabadsága  azonban  (…) nem terjed odáig, hogy  a  munkáltatói
jogkör gyakorlójának szabad és korlátlan döntési jogkört  adjon
a  közhivatalt betöltő tisztviselő felmentésére. A  munkáltatói
jogkör  gyakorlója  számára  (…)  biztosított  minden  törvényi
korlátozás  nélküli  szabad döntési jogkör az  Alkotmánybíróság
álláspontja   szerint  alkotmányellenes  módon  korlátozza   az
Alkotmány   70.  §  (6)  bekezdésében  szabályozott  közhivatal
viseléséhez  való jogot. (…) Az Alkotmánybíróság  nem  vitatja,
hogy   az  államszervezet  hatékony  működése  indokolhatja   a
közszolgálati   jogviszonyban  álló   tisztviselők   felmentési
lehetőségének  könnyítését  a  korábbi  szabályozáshoz  képest,
ennek azonban nem lehet módja a munkáltatói jogok gyakorlójának
korlátlan  döntésre  való  felhatalmazása.  A  Ktjt.   vitatott
rendelkezésében  alkalmazott  törvényi  megoldás   aránytalanul
korlátozza  az  Alkotmány  70. § (6) bekezdésében  szabályozott
alkotmányos  alapjogot.  (…) A törvényhozó  felelősségi  körébe
tartozik   olyan   törvényi  szabályok   megalkotása,   amelyek
összhangot  teremtenek az alkotmányos alapjogok védelme  és  az
állami     célok    között,    amelyek    a    köztisztviselők,
kormánytisztviselők   alkotmányos  jogainak   védelmét   és   a
kormányzati célok megvalósítását egyaránt szolgálják.
Az  államnak  a  közhivatal viseléséhez való joggal  összefüggő
intézményvédelmi   kötelezettsége  körébe  tartozik,   hogy   a
közhivatal  viselőjének védelmet nyújtson a munkáltatói  jogkör
gyakorlójának  a  felmentésére  irányuló  önkényes   döntésével
szemben.  A törvényhozó kötelessége olyan garanciális szabályok
megalkotása,  amelyek  biztosítékot  nyújtanak  arra,  hogy   a
kormánytisztviselőket törvényes indokok nélkül,  önkényesen  ne
lehessen hivataluktól megfosztani.” (ABK 2011. február, 68, 82-
83.)
Az  Alkotmánybíróságnak ezek a megállapításai – amint az már az
Abh.  indokolásából  is kitűnik –, a köztisztviselők  indokolás
nélküli felmentésére is irányadók. Megállapítható, hogy a  Ktv.
17.   §   (1)  bekezdésében  szabályozott,  indokolás   nélküli
felmentés lehetősége sérti az Alkotmány 70. § (6) bekezdését.

3.3. Az Alkotmánybíróság Abh.-ban kifejtett álláspontja szerint
a  Ktv.  17. § (1) bekezdésének alkotmányellenessége következik
az Alkotmány 2. § (1) bekezdéséből is.
Az  Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint az Alkotmány 2.
§  (1)  bekezdésében szabályozott jogállamiság  egyik  elemének
tekinti  a  közigazgatás  törvény alá  rendeltségét.  [először:
56/1991.  (XI. 8.) AB határozat, ABH 1991, 454, 456.; legutóbb:
31/2010. (III. 25.) AB határozat, ABK 2010. március, 247,  253-
254.]
Az  Alkotmánybíróság az Abh.-ban elvi éllel mutatott  rá  arra,
hogy „a jogállamiság nemcsak a közigazgatás hatósági aktusaival
szemben  támasztja  a joghoz kötöttség követelményét,  hanem  a
közigazgatás törvény alá rendeltségének követelménye kiterjed a
közigazgatási  szervek  minden  olyan  aktusára,   amelyben   a
közigazgatás  a  címzettek alapjogait  érintő  döntést  hoz.  A
köztisztviselő,    a   kormánytisztviselő    felmentéséről    a
munkáltatói  jogok gyakorlója a munkáltató közigazgatási  szerv
nevében  hoz  olyan  döntést, amely – a  fentiek  alapján  –  a
tisztviselő  alkotmányos jogait érinti. E döntéssel  szemben  a
közigazgatás törvény alá rendeltségéből fakadó követelmény  az,
hogy  törvény  határozza meg a munkáltatói döntés  anyagi  jogi
kereteit.” (ABK 2011. február, 68, 83.)

A  közigazgatás törvény alá rendeltségének Alkotmányból  fakadó
követelményével  összefüggésben az Alkotmánybíróság  rámutatott
arra  is,  hogy  az  követelményeket  támaszt  a  közigazgatási
feladatokat  ellátó  tisztviselők jogállásának  szabályozásával
szemben   is.   „A   közigazgatási  döntések   törvényességének
biztosítása  megkívánja,  hogy a  törvényhozó  a  döntést  hozó
tisztviselők  munkajogi  helyzetének  szabályozása   során   is
teremtse meg azokat a garanciákat, amelyek biztosítják, hogy  a
közigazgatás   nevében   eljáró  tisztviselők   magas   szakmai
színvonalon,  pártpolitikai szempontból semleges módon,  minden
befolyástól   mentesen,  pártatlanul,  kizárólag  a   törvények
alapján  hozzák  meg  döntéseiket. Ennek a  garanciarendszernek
egyik   eleme   a   közszolgálati   jogviszonyok   viszonylagos
stabilitásának biztosítása.”
Abban  az  esetben,  ha  a  tisztviselő  nem  élvez  felmentési
védelmet,  a munkáltatói jogkör gyakorlója bármikor,  indokolás
nélkül megszüntetheti közszolgálati jogviszonyát, a Ktv.-nek  a
törvényesség  biztosítékaként megalkotott  szabályai  (pl.:  az
utasításnak   való   engedelmesség  szabályai)   is   elvesztik
garanciális   jelentőségüket,  mert  nem  elvárható,   hogy   a
köztisztviselő  nyíltan kiálljon szakmai  és  jogi  álláspontja
mellett,  ha azzal munkáját veszélyezteti. (ABK 2011.  február,
68, 83.)
Mindezeket  figyelembe véve megállapítható, hogy a Ktv.  17.  §
(1)  bekezdése nem felel meg az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében
szabályozott     jogállamiság     elve     által     támasztott
követelményeknek.  Az  indokolás nélküli  felmentés  lehetősége
sérti   a   joghoz   kötöttség   követelményét,   valamint    a
közigazgatási döntések pártpolitikai semlegességét, befolyástól
való    függetlenségét,   pártatlanságát,   és   ezzel   együtt
törvényességét is veszélyezteti.

3.4. Az Abh.-ban az Alkotmánybíróság rámutatott arra is, hogy –
a  törvényi  garanciák  hiánya miatt  –  a  határozatlan  idejű
közszolgálati jogviszony felmentéssel való megszüntetése esetén
a  munkáltató  önkényes döntésével szemben nem  nyújt  hatékony
jogvédelmet  az  sem, hogy a tisztviselő a munkáltatói  döntést
bíróság  előtt támadhatja meg. Az Alkotmány 57. § (1) bekezdése
alapján  mindenkinek  joga van ahhoz, hogy  valamely  perben  a
jogait   vagy  kötelezettségeit  a  törvény  által  felállított
független   és   pártatlan  bíróság  igazságos   és   nyilvános
tárgyaláson  bírálja el. Az Alkotmány 57.  §  (1)  bekezdéséből
vezette   le   39/1997.   (VII.   1.)   AB   határozatában   az
Alkotmánybíróság  a  hatékony bírói  jogvédelem  követelményét,
nevezetesen  azt,  hogy  a  jogi  szabályozásnak   olyan   jogi
környezetet kell biztosítani, hogy a perbe vitt jogok a bíróság
által   érdemben   elbírálhatók  legyenek.  A  hatékony   bírói
felülvizsgálat  követelménye  az  Alkotmánybíróság  álláspontja
szerint  magában foglalja azt is, hogy a közigazgatási  döntési
jogkört meghatározó szabálynak megfelelő szempontot vagy mércét
kell  tartalmaznia,  amely  alapján a  döntés  jogszerűségét  a
bíróság  felülvizsgálhatja. (ABH 1997, 263, 272.) Az  Alkotmány
57.  § (1) bekezdésében szabályozott általános bírói jogvédelmi
garanciákat az Emberi Jogok Európai Egyezményének 6.  cikk  (1)
bekezdése  is  megköveteli. Az Emberi Jogok  Európai  Bírósága,
amely  az  utóbbi időkben folytatott gyakorlatában  fokozatosan
kiterjesztette  a 6. cikk (1) bekezdésének alkalmazhatóságát  a
köztisztviselők közszolgálati jogvitáira is [Vilho Eskelinen és
társai  v.  Finnország no. 63235/00 2007. április  19.;  Iordan
Iordanov és társai v. Bulgária no. 23530/02 2009. július 2.]  a
bírósághoz fordulás jogának elemét képező fair eljárásból eredő
követelménynek   tekinti   a  hatékony   bírói   felülvizsgálat
követelményét.  Nem  tekinti hatékonynak  a  bírói  jogvédelmet
akkor, ha eljárási vagy anyagi jogi akadálya van annak, hogy  a
bíróság  önálló, érdemi vizsgálatot végezzen, a felek  jogairól
érdemben döntsön. [Delcourt v. Belgium 1970. január 17.  Series
A  no. 11.; Barbera, Messegué és Jabardo v. Spanyolország 1988.
december 6. Series A. no 285-C]
Az   Alkotmánybíróságnak  az  Abh.-ban  kifejtett   álláspontja
szerint a törvényhozó azzal, hogy nem szabályozta a munkáltatói
felmentés törvényi feltételeit, és lehetőséget adott  a  döntés
indokolásának  mellőzésére, – mivel  szűk  körre  korlátozódott
azoknak az eseteknek a köre amikor a kormánytisztviselő a siker
reményében  fordulhat  a  bírósághoz,  a  bíróság  a  felmentés
jogszerűségét   érdemben  el  tudja  bírálni   –   aránytalanul
korlátozta  a  kormánytisztviselőt  az  Alkotmány  57.  §   (1)
bekezdése  alapján  megillető bírói jogvédelemhez  való  jogot.
(ABK 2011. február, 83-84.)
Az   Alkotmány  57.  §  (1)  bekezdésében  szabályozott   bírói
jogvédelemhez való jog aránytalan korlátozása megállapítható  a
köztisztviselők  felmentésének  mindazon  eseteiben,  amikor  a
munkáltatói  jogkör  gyakorlója a  Ktv.  17.  §  (1)  bekezdése
alapján dönt a köztisztviselő felmentéséről.
Az  Alkotmánybíróság az Abh.-ban kifejtette  azt  is,  hogy  az
indokolatlan felmentés elleni jogvédelem hiánya miatt  sérelmet
szenved az Alkotmány 54. § (1) bekezdésében szabályozott emberi
méltósághoz való jog is. (ABK 2011. február, 68, 84-85.)
Az  Alkotmánybíróság megállapította, hogy  a  Ktv.  17.  §  (1)
bekezdésében szabályozott munkáltatói felmentési jogkör a Ktjt.
8.  §  (1)  bekezdéséhez hasonlóan magában hordozza  az  emberi
méltóság sérelmét is.
Mindezek  alapján az Alkotmánybíróság úgy ítélte  meg,  hogy  a
Ktv.  17.  § (1) bekezdése alkotmányellenes, sérti az Alkotmány
2.  § (1) bekezdésében szabályozott jogállamiság elvét, a 70/B.
§  (1)  bekezdésében szabályozott munkához való jogot, a 70.  §
(6)   bekezdésében  szabályozott  közhivatal  viseléséhez  való
jogot,  az  57.  §  (1)  bekezdésében  szabályozott  bírósághoz
fordulás   jogát,  és  az  Alkotmány  54.  §  (1)  bekezdésében
szabályozott   emberi  méltósághoz  való   jogot,   ezért   azt
megsemmisítette.
Tekintettel  arra, hogy az Alkotmánybíróság a Ktv.  17.  §  (1)
bekezdésének    alkotmányellenességét   az   Alkotmány    fenti
rendelkezéseinek   sérelme   miatt   megállapította,    állandó
gyakorlatának  megfelelően  az  indítványozók  által  felhozott
további alkotmányossági kérdéseket nem vizsgálta.
Az  Alkotmánybíróságról  szóló  1989.  évi  XXXII.  törvény  (a
továbbiakban: Abtv.) 42. §-a alapján az Alkotmánybíróság  által
megsemmisített jogszabályi rendelkezés a határozat közzétételét
követő  napon  veszti hatályát. Az Abtv. 43.  §  (4)  bekezdése
alapján  az  Alkotmánybíróság ettől eltérően is meghatározhatja
az  alkotmányellenes jogszabály hatályon kívül  helyezését,  ha
ezt  a  jogbiztonság,  vagy az eljárást kezdeményező  különösen
fontos  érdeke indokolja. Az Alkotmánybíróság az Abh.-ban  „pro
futuro”,  2011. május 31-i hatállyal semmisítette meg  a  Ktjt.
alkotmányellenesnek ítélt 8. § (1) bekezdését. A  megsemmisítés
időpontjának meghatározása során figyelemmel volt arra, hogy az
alkotmányellenesség           megszüntetése           érdekében
szabályozástechnikai    okokból    a    megsemmisítés     olyan
rendelkezésre  is kiterjedt, amelynek alkotmányellenességét  az
Alkotmánybíróság nem vizsgálta és a megsemmisítés következtében
mind    a   kormánytisztviselő   lemondása,   mind   felmentése
szabályozatlanul maradna. Időt kívánt biztosítani  a  jogalkotó
számára az Alkotmánynak megfelelő szabályok megalkotására. (ABK
2011. február, 68, 85.)
Az  Alkotmánybíróság  a  Ktv. 17. § (1)  bekezdését  „ex  nunc”
hatállyal   –   a  határozat  közzétételét  követő   nappal   –
semmisítette meg. A megsemmisítés időpontjának meghatározásakor
az  Alkotmánybíróság figyelemmel volt a felkészülési idő teljes
hiányára,  valamint arra, hogy a megsemmisítés következtében  a
köztisztviselők felmentése nem marad szabályozás nélkül, a Ktv.
17.  §-ának  további rendelkezései tartalmaznak  szabályokat  a
köztisztviselői    jogviszony    munkáltató    által    történő
megszüntetésére.

4.  Az  indítványok  alapján az Alkotmánybíróságnak  vizsgálnia
kellett  a felmentési időre nézve a Ktv. 18. § (1) bekezdésében
megállapított szabályokat is. Két indítványozó a Ktv. 17. § (1)
bekezdésével összefüggésben, azonos indokok alapján kéri a  18.
§  (1) bekezdése alkotmányossági vizsgálatát, az indítványok  a
felmentési  időre  vonatkozó szabályozás  alkotmányellenességét
külön  nem indokolják. Egy indítványozó csak a felmentési időre
vonatkozó szabályok módosításának alkotmányosságát vitatja.  Az
indítványok   érvelése   alapján   megállapítható,    hogy    a
szabályozásnak visszaható hatályú jogalkotás tilalmába ütközése
és  a  szerzett  jogok  sérelme miatt az  Alkotmány  2.  §  (1)
bekezdése  alapján  tartják alkotmányellenesnek  a  Ktv.-nek  a
felmentési időre vonatkozó szabályait.
Az  Abh.-ban  az Alkotmánybíróság ugyancsak vizsgálta  a  Ktjt.
felmentési     időre    vonatkozó    hasonló    szabályozásának
alkotmányosságát  az Alkotmány 2. § (1) bekezdése  alapján,  és
úgy  ítélte  meg, hogy annak alkotmányellenessége a  visszaható
hatályú  jogalkotás  tilalmába ütközés,  illetőleg  a  szerzett
jogok sérelme miatt nem állapítható meg.
4.1.   Az   Alkotmánybíróság  állandó  gyakorlata  szerint   az
Alkotmány  2.  §  (1) bekezdésében elismert jogállamiság  egyik
legfontosabb alkotóeleme a jogbiztonság, amely – egyebek között
–  megköveteli,  hogy  a  jogalanyoknak meglegyen  a  tényleges
lehetőségük arra, hogy magatartásukat a jog előírásaihoz tudják
igazítani,  ennek  érdekében  a jogszabályok  a  kihirdetésüket
megelőző  időre  nézve  ne  állapítsanak  meg  kötelezettséget,
illetőleg  valamely  magatartást visszamenőleges  hatállyal  ne
minősítsenek   jogellenesnek.  A  jogbiztonság  ezen   alapvető
követelményével  ellentétes jogalkotás az Alkotmány  2.  §  (1)
bekezdésének  a sérelmét eredményezi. [34/1991.  (VI.  15.)  AB
határozat,  ABH  1991,  170,  172.;  31/2005.  (VII.  14.)   AB
határozat,   ABH   2005,   675,  679.]   „Az   Alkotmánybíróság
gyakorlatában visszaható hatályúnak minősül a szabályozás, ha a
jogszabály   hatálybaléptetése  (…)   nem   visszamenőlegesen
történt  ugyan,  de  a  jogszabály  rendelkezéseit  –  az  erre
irányuló   kifejezett  rendelkezés  szerint  –   a   jogszabály
hatálybalépése  előtt  létrejött jogviszonyokra  is  alkalmazni
kell.” [57/1994. (XI. 17.) AB határozat, ABH 1994, 316, 324.]
A  Ktv.  18.  §  (1) bekezdésébe foglalt vitatott  szabályok  a
jövőre nézve rendelkeznek, a hatályba lépésüket megelőző  időre
kötelezettséget, jogsértésért való felelősséget, szankciót  nem
állapítanak meg.
A  visszaható  hatályú jogalkalmazás tilalma  nem  értelmezhető
akként,  hogy a tartós, határozatlan időtartamú jogviszonyok  a
jövőre nézve nem alakíthatók át, nem változtathatók meg.  Ha  a
jogviszonyok   tartalmának  megváltoztatása  következtében   az
Alkotmány  valamely  más  rendelkezése (pl.:  a  diszkrimináció
tilalma),  vagy  valamely alapvető jog  sérelmet  nem  szenved,
pusztán   az   Alkotmány   2.  §  (1)  bekezdése   alapján   az
alkotmányellenesség  nem  állapítható  meg.   (174/B/1999.   AB
határozat, ABH 2005, 870, 878.)
4.2.  Az indítványokból kitűnő álláspont szerint a Ktv.  18.  §
(1)  bekezdésében  a felmentési idő tartamának  csökkentése  és
szolgálati  időtől  független, egységes megállapítása  szerzett
jogokat is sért.
Az  Alkotmánybíróság értelmezése szerint: „[a]  jogbiztonság  –
többek  között  – megköveteli a megszerzett jogok  védelmét,  a
teljesedésbe    ment,   vagy   egyébként   véglegesen    lezárt
jogviszonyok   érintetlenül   hagyását,   illetve   a   múltban
keletkezett,    tartós   jogviszonyok   megváltoztathatóságának
alkotmányos  szabályokkal való korlátozását.”  [11/1992.  (III.
5.) AB határozat, ABH 1992, 77, 81.]

Ugyanakkor   az  Alkotmánybíróság  rámutatott  az  Alkotmányból
levezetett követelmény értelmezési határaira is: „[a]  szerzett
jogok  védelmének  alkotmányos  jogállamban  szabályként   kell
érvényesülnie, az azonban nem abszolút érvényű és kivételt  nem
tűrő  követelmény. […] A szerzett jogokkal azonban a  pusztán
elvont   jogi   lehetőségek,  amelyek  még   fennálló   konkrét
jogviszonyokkal   összefüggésben   nincsenek,   csak    távoli,
közvetett  kapcsolatban vannak. Az alkotmányos védelmet  élvező
szerzett  jogok  a már konkrét jogviszonyokban  alanyi  jogként
megjelenő   jogosultságok,   illetőleg   azok   a   jogszabályi
’igérvények’ és ’várományok’, amelyeket a jogalkotó  a  konkrét
jogviszonyok  keletkezésének  lehetőségével  kapcsol  össze.  A
jogszabályok   hátrányos   megváltoztatása   így   csak   akkor
ellentétes  a  szerzett  jogok  alkotmányos  oltalmával,  ha  a
módosítás a jog által már védett jogviszonyok lefolyásában idéz
elő  a jogalanyokra nézve kedvezőtlen változtatást. […] A jog
stabilitására,    előreláthatóságára   vonatkozó    alkotmányos
szempont nem jelenti a jogszabályok megváltoztathatatlanságát.”
(731/B/1995. AB határozat, ABH 1995, 801, 805-806.)

A  felmentési időre való jogosultság a közszolgálati jogviszony
megszűnésekor  nyílik  meg,  akkor válik  alanyi  jogg

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu