Vasúttársaságot alapíthatnak az önkormányzatok

A közigazgatás szakmai fóruma

Hírek / Hírek, információk

Vasúttársaságot alapíthatnak az önkormányzatok


A vasúti pályahálózat fejlesztési stratégiája az országos jelentőségű
vasútvonalakra terjed ki, a települési önkormányzatok városi, elővárosi
és helyi vasúti társaságokat alapíthatnak – egyebek mellett ezt
tartalmazza az új vasúti törvény tervezete, amely a kormány honlapján
jelent meg.

A tervezet indoklása a 2012-ben született uniós irányelvnek való megfeleléssel magyarázza az új törvény szükségességét.

Az irányelv részben átalakította a vasúti
társaságok részére nyújtott szolgáltatásokat, amelyek a
pályahálózat-használati díj-képzés és számítás szabályait is
megváltoztatták. Újabb szereplőket – a kiszolgáló létesítményeket és
azok üzemeltetőit – vont be a szabályozásba, és sok ponton szigorította a
piacfelügyeleti hatósággal kapcsolatos függetlenségi feltételeket.
Ezáltal olyan jelentős változásokat hozott a vasúti szabályozásba, amely
a hazai törvényi szabályozás szintjén is számos jogintézmény
újragondolását igényli – áll az indoklásban.

A tervezetből kikerültek azok a kötöttpályás rendszerek – így például
a trolibuszok és a sífelvonók -, amelyekről eddig a vasúti törvény
rendelkezett.

Az irányelv alapján ugyanakkor új kategóriák kerültek be a
tervezetbe. Így például – az országos pályahálózattól és az azon
nyújtott szolgáltatásoktól – külön szolgáltatási körben kezeli a városi,
helyi, térségi és elővárosi rendszereket.

Az irányelv lehetőséget teremt arra is, hogy a szabályai alól
kivonásra kerülhessenek azok az ipari üzemek, amelyek a területükön,
saját tulajdonban lévő mellékvágányokat és vonalakat üzemeltetnek. A
jelenlegi törvény ezeket saját célú pályahálózatoknak nevezi, míg a
tervezet visszahozza a régi "iparvágány" fogalmat. Ezekre tehát nem kell
alkalmazni az uniós irányelv szabályait.

A pályahálózat-működtetőre vonatkozó legfontosabb előírás a pénzügyi
egyensúly fenntartása, amely az állami költségvetéssel szemben is sokkal
szigorúbb feltételt támaszt. Az irányelv ugyanis előírja, hogy – az öt
évet meg nem haladó időszakban – a pályahálózat-működtető bevételei és a
pályahálózatra fordított kiadásai, legalább egyensúlyban legyenek. Ez
túlmutat az éves költségvetési szemléleten, ezért feltehetően az
eddigiektől némiképp eltérő költségvetési tervezést igényel.

Tovább>>

 

Forrás: vg.hu

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu