Patyi András önálló településfejlesztési törvényt szorgalmaz

A közigazgatás szakmai fóruma

Hírek / Hírek, információk

Patyi András önálló településfejlesztési törvényt szorgalmaz


Az önkormányzati rendszer elmúlt huszonöt évének alapvető tanulsága, hogy még várat magára a településfejlesztés konkrét törvényi szabályozása – mondta Patyi András, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) rektora egy szerdai szakmai konferencián Budapesten.

Az NKE a magyar tudomány ünnepe programsorozat részeként rendezte meg az Önkormányzatiság napjainkban című tanácskozást.

Patyi András arról beszélt, hogy a településfejlesztés – általános fogalmakkal – szerepel ugyan az építési törvényben, de az nem csak építésügyi fejlesztés, mert nagyon sok, az épített környezettől független szegmense van. Ezért – mondta – ez a tevékenység nem az építési törvénybe való, ezt egy annál tágabb, településfejlesztési törvénynek kellene rendeznie.

Kiss György, az NKE Közigazgatás-tudományi Karának dékánja köszöntőjében arról beszélt, hogy a helyi önkormányzatokról szóló törvény az önkormányzatok fejlesztésével visszaadta a helyi közösségeknek az önálló gondolkodás, cselekvés lehetőségét, és visszaadta a helyi közösségek méltóságát.

Kiss László alkotmánybíró az Alkotmánybíróság (Ab) döntéseinek az önkormányzati jogalkotásra és jogalkalmazásra hatásáról tartott előadásában utalt arra: nem ért egyet azzal, hogy az önkormányzati rendeletek felülvizsgálata kettős irányt vett, és létezik az önkormányzati rendeletek alaptörvényi és alkotmányossági vizsgálata, mert meggyőződése szerint a törvénysértést és az alkotmánysértést adott esetben rendkívül nehéz elválasztani.

Míg korábban – amikor az alkotmányossági és törvényességi szempontok nem voltak "különhasítva" – százas nagyságrendben érkeztek az Ab-hez az önkormányzati rendeletekkel kapcsolatos ügyek, 2012-ben 28, 2013-ban és 2014-ben 8-8, az idén 6 ilyen indítványt kaptak – ismertette. Az ügyek egy része parkolási rendeletekkel, üzemképtelen járművek helyi adójával, helyi építési szabályokkal függött össze, de "tetemes részét" adják az ügyeknek a közösségellenes magtartásokat szabályozó önkormányzati rendeletek is.

Megjegyezte: az utóbbi években sajátos verseny alakult ki az önkormányzatok között abban, hogy ki tudja jobban "megnyomorítani" a saját lakosságát, és olyan területen is szabályoztak, amit nem kellett volna. Példaként említette, hogy önkormányzati rendelet született arról, tilos a köztéri labdázás, a bódult állapotban földre fekvés, Miskolcon például 69 magatartás vált közösségellenessé, például a porrongy óvatlan kirázása, a motor idegesítő berregése vagy az olyan állatetetés, amely beszennyezi mások ablakpárkányát, erkélyét.

Hozzátette, a lakosság ilyen jellegű "megnyomorítását" az Alkotmánybíróság korábban "megfogta", de a közelmúltban fordulat állt be a testület többségének álláspontjában, amely most már úgy véli: azzal, hogy az alaptörvényben vannak az önkormányzatok felhatalmazva (az akár ilyen jellegű) rendeletek alkotására, és nem az önkormányzatokról szóló törvényben, mint korábban, ezeket nem lehet megsemmisíteni. Jelezte: ő ugyanakkor hibásnak érzi ezt az érvelést.

Kiss László utalt arra is, hogy túl szigorúak az alkotmányossági panasz befogadásának feltételei, ezért is van ilyen kevés önkormányzati rendelettel összefüggő ügye a testületnek.

Kitért arra is, elengedhetetlennek tartja a helyi kodifikátorok képzésének megindítását, mert – mondta – a jogalkotás a legmagasabb szintű jogászi munka, ugyanakkor például a helyi önkormányzatokban kodifikációs alapismerettel nem rendelkezők alkotnak jogszabályokat.

Zongor Gábor, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének főtitkára az elmúlt huszonöt évet értékelve kiemelte: az önkormányzatok 1990-ben nem kapták meg az autonómiához szükséges gazdasági önállóságot és alapot, ami a törvény alapján járt volna nekik, innen ered az önkormányzatok finanszírozási nehézsége.

Hangsúlyozta: az önkormányzatok autonómiája az önkormányzatok többségénél nem létezik, a mindenkori központi költségvetésnek kiszolgáltatottan tudnak csak tevékenykedni. Közölte, nemcsak, hogy a finanszírozás nincs rendezve a kezdetektől, de az sincs "körbejárva", hogy az egyes önkormányzati feladatok ténylegesen mennyibe kerülnek.

Utalt arra is, hogy a kistelepüléseken a polgármesterek "nincsenek a helyükön". Tarthatatlannak nevezte, hogy egy 500 lakosúnál kisebb település polgármestere fizetésként kevesebb pénzt kap, mint egy közfoglalkoztatott. Jelezte azt is, hogy a jegyző is sajátos helyzetben van, mert miközben államigazgatási feladatokat is el kell látnia, a polgármester elsőszámú beosztottja, ugyanakkor "felsejlik" egyfajta településmenedzseri szerepük is.

Forrás: hirado.hu

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu