Birtokvédelem és bírósági mediáció
Dr. Bisztriczki László, Dr. Hegedűs Ákos
Dr. Bisztriczki László birtokvédelmi szakértő
Dr. Hegedűs Ákos bíró, Egri Járásbíróság
„Ne kövess el jogtalanságot
és ne ítélj igazságtalanul,
ne nézd a szegény személyét,
s ne légy tekintettel a hatalmas arcára.
Igazság szerint ítélj felebarátodnak.”
(Lev. 19,15.)
Birtokvédelmi alapvetés
Az egyik legrégebbi jogintézmény a birtok és a birtokvédelem. Annak ellenére, hogy mindig voltak olyan felfogások, amelyek szerint az önálló birtokvédelemre nincs is szükség, mert a birtok amúgy is csak jogcíme alapján részesül védelemben. Így tehát elegendő lenne, ha a különböző jogintézmények kapcsán nyerne a védelem szabályozást.[1]
Ezzel szemben mind a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény (Régi Ptk.), mind a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (a továbbiakban: Ptk.) az önálló birtokvédelem alapján áll. Ennek alapja annak elismerése, hogy a kötelmi jogviszony védelme esetében a birtokvédelem hatékonyabb védelmet nyújt, mint a birtoklás adott kötelmi jog címén alapuló jogvédelme. Az önálló birtokvédelem elismerésének oka változatlanul a védelem módjának azonosságában van, a birtoklást megalapozó különböző jogcímektől függetlenül. A szabályozást az is indokolja, hogy a birtokvédelemre nemcsak az elismert jogcím alapján birtokló szorulhat, hanem a jogalap nélkül birtoklótól sem veheti el harmadik személy önhatalmúlag a dolgot. További indok a védelem gyorsasága, amely kiemelkedő szempont a jogok védelme kapcsán. A gyorsaság és az egyszerűség azonban eredményezheti azt, hogy a birtokvédelem különböző szintjein szükségképpen eltérő döntések keletkeznek.[2]
A birtokhoz fűződő egyik legjelentősebb joghatás a birtokvédelem iránti igény. A birtokában megsértett vagy megzavart személy részére a birtokvédelem klasszikus hármas eszköztára áll rendelkezésre: a jogos önhatalom, a közigazgatási úton való igényérvényesítés (jegyzői birtokvédelem) és a birtokper. A jogvédelem egyes eszközei kapcsán kijelenthető, hogy a birtok megvédésének elsődleges, leggyorsabb – igazságszolgáltatási vagy közigazgatási szerv igénybevétele nélküli, de a jog által támogatott – eszköze a jogos önhatalom, amelyet jól kiegészít a közigazgatási eljárásban a tényleges birtoklási helyzet alapján nyújtott birtokvédelem annak ellenére, hogy jogilag cizellált döntés a joghelyzet vizsgálatával csak a birtokperben hozható, akár a jogszerűen meghozott közigazgatási döntés tartalmával ellentétesen is.
A Ptk. szabályozása egyértelművé teszi a hatásköri párhuzamosságot: a birtokában sértett választhat, hogy a jegyzőhöz vagy a bírósághoz fordul-e védelemért. A birtokháborítást követő egy éven belül sem kötelező a jegyzőtől kérni a védelmet, a sérelmet szenvedő dönthet úgy, hogy közvetlenül a bíróságtól igényli a birtokvédelmet, mely esetben a bíróság a birtokláshoz való jogosultság alapján hozza meg döntését.
A jogvita lezárása tehát az ellenérdekű (peres) felek között a jegyző vagy a bíróság valamelyik fél javára történő döntésével történik meg, kivéve akkor, ha a felek egymás javára történő kölcsönös engedmények tételével megegyeznek. A jegyző hatáskörébe tartozó birtokvédelmi eljárásról szóló 17/2015. (II. 16.) Korm. rendelet (a továbbiakban: birtokvédelmi rendelet) hatálybalépésével azonban megszűnt a lehetőség a közigazgatási úton történő egyezségkötésre, ezáltal a birtokvédelem klasszikus eszköztárában csak a birtokvédelmi perben van lehetőség egyezségkötésre. A perbeli egyezség Magyary Géza felfogása szerint a „a per tárgya fölött kötött szerződés”, melynek célja a per megszüntetése.[3] A perből való szabadulás azonban nemcsak a perbeli egyezség révén érhető el, hanem az utóbbi években egyre hangsúlyosabb – mégis kevés nyilvánosságot kapó – alternatív, bíróságon kívüli jogvitarendezéssel, a közvetítéssel (mediáció) is.
A közvetítés fogalma
A közvetítői tevékenységről szóló 2002. évi LV. törvény (a továbbiakban: közvetítői tv.) megalkotásának egyik célja az volt, hogy az arbitrációs eljárás[4] mellett széles körben ismertté tegye a közvetítői eljárás igénybevételének a lehetőségét. A mediáció révén történő vitarendezés az érdekelt felek és a bíróság szempontjából is előnyös, egyrészt gyorsabb és olcsóbb
vitarendezést eredményez, másrészt a túlterhelt bíróságok részbeni tehermentesítését is szolgálja.
A közvetítői tv. 2. §-ának fogalmi meghatározása szerint a közvetítés e törvény alapján lefolytatott olyan sajátos permegelőző vagy bírósági, illetve hatósági eljárás befejezését elősegítő, egyeztető, konfliktuskezelő, vitarendező eljárás, amelynek célja a vitában érdekelt felek kölcsönös megegyezése alapján a vitában nem érintett, harmadik személy (közvetítő) bevonása mellett a felek közötti vita rendezésének megoldását tartalmazó írásbeli megállapodás létrehozása.
A törvényi megfogalmazás nem adja teljes pontossággal vissza azt, ami a közvetítői tevékenység során történik. A közvetítőt nem a „megegyezés alapján” vonják be, hiszen a közvetítőhöz forduláskor még csak a megegyezés lehetősége áll fenn, a megegyezés a közvetítő előtt és közreműködésével születik meg, mely írásban a megállapodásban ölt testet. A mediátornak ugyan mellérendelt szerepe van, tehát teljesen pártatlan a jogvitában, nem gondolkodhat „bíróként”, nem javasolhat megoldást egyik vagy másik fél javára, ugyanakkor a megállapodás nem kizárólag a „bevonása mellett” jön létre. A közvetítő több órányi kemény kérdezéstechnikai munkát fejt ki annak érdekében, hogy a – nyilvánvalóan a jogvita miatt feszült – felek nyugodt hangnemben kommunikáljanak egymással, és felnyíljon a szemük, illetve felismerjék, hogy e peren kívüli vitarendezés számukra számos előnnyel bír. A mediátornak a felek vonatkozásában megkövetelt pártatlanságával biztosított lelkiismeretes és legjobb tudása szerinti közreműködése – a közvetítői tv. céljával összhangban – arra irányul, hogy felek között felmerült jogvitát rendezze, és a vitát lezáró egyezséget hozzon létre, mely némileg ellentétes azzal, hogy a közvetítői eljárás teljesen önkéntes, azt a felek uralják, abból bármikor következmény nélkül kiléphetnek. A közvetítő tehát csak úgy irányíthatja a közvetítői megbeszélést, hogy az ügyben történő állásfoglalás és a megállapodás javasolása nélkül a felek közötti párbeszédet akként irányítsa, hogy saját maguk jussanak arra a döntésre, hogy számukra a legmegfelelőbb megoldás a megegyezés, melynek részleteit saját maguknak kell kidolgozni.
Közvetítői tevékenység – bírósági közvetítés
A mediáció előfeltétele elsődlegesen a felek megegyezésre való hajlandósága, mely abban mutatkozik meg, hogy együttesen felkérést juttatnak el a kiválasztott közvetítőhöz arra vonatkozóan, hogy a köztük fennálló vitás ügy megoldását közvetítői eljárás keretében kívánják rendezni. Ha csak az egyik fél kezdeményezi a közvetítői eljárást, a közvetítő közreműködik abban, hogy a másik (többi) fél a kezdeményezéshez csatlakozzon. Amennyiben az első közvetítői megbeszélés után a felek kérik a közvetítői eljárás lefolytatását és erről egybehangzóan nyilatkoznak, a közvetítői eljárás megindul.
A közvetítői eljárás legfontosabb előnyei a pertől való szabadulás, a gyors, hatékony és rugalmas vitarendezés, az, hogy a közvetítői eljárás nem nyilvános és a közvetítőt titoktartási kötelezettség terheli, továbbá a perben a felek illetékkedvezményben is részesülnek.
El kell választani egymástól az igazságügyért felelős miniszter által vezetett névjegyzékben szereplő, közvetítői szakmai képzettséggel rendelkező természetes személy közvetítőket, és a jogi személy alkalmazásában álló közvetítőket a bírósági közvetítőktől. Míg az előbbiek a felekkel szabadon kötött megállapodás alapján felszámított közvetítői díj ellenében végzik tevékenységüket, a bírósági közvetítők az Országos Bírósági Hivatal elnöke által kijelölt bírósági titkárok, bírók, vagy rendelkezési állományba helyezett bírók, akik szakmai képzés elvégzését követően kerülnek kijelölésre a bírósági közvetítői feladatok elvégzésére, és e tevékenységüket ingyenesen végzik. A bírósági közvetítőhöz az fordulhat, akinek ügye (pere) már folyamatban van a bíróságon. A bírósági közvetítő külön erre a célra kialakított helyiségben, oldott légkörben segít a konfliktus feltárásában, és olyan megoldás megtalálásának elősegítésében, melyben mindkét fél nyertesnek érezheti magát. A mediációs eljárás titkossága azt is jelenti, hogy a közvetítői megbeszélés során elhangzottakról a perben eljáró bíró sem szerezhet tudomást, így nem befolyásolhatják a per menetét abban az esetben, ha a közvetítés sikertelen, és a végső döntést a perben eljáró bíró mondja ki. Bírósági közvetítésre legjelentősebb számban a családjogi viták (házasság felbontása, szülői felügyeleti jog gyakorlása, vagyonmegosztás) rendezése során kerül sor, de emelkedik a szerződéses jogvitáknak, munkajogi jogvitáknak, és birtokvédelmi konfliktusoknak ily módon történő rendezése érdekében indult mediációs eljárások száma is.
Bírósági közvetítés a birtokvédelem során
A birtokos fogalmának a Ptk. 5:1. §-ában foglalt meghatározásai[5] elsősorban a birtokvédelem szempontjából jelentősek. Mivel a birtokvédelemmel foglalkozó szakirodalom a birtokvédelemnek kizárólag a jogos önhatalommal, a közigazgatási úton való igényérvényesítéssel és a birtokperrel történő védelmét tárgyalja, mindenképpen indokolt figyelmet fordítani a bírósági közvetítés dinamikusan fejlődő jogintézményére.
A jogvédelem hatékonyságának vizsgálatakor érdemes kiemelni a gyorsaságot, az egyszerűséget és az állami kényszert. Mindezek indokolták a birtokvédelem kezdetben államigazgatási, majd közigazgatási úton történő kidolgozását. A birtokvédelmi rendelet hatálybalépésével azonban – érthetetlen módon – megszűnt a lehetőség a közigazgatási úton történő egyezségkötésre, miközben a megállapodással záruló vitarendezés továbbra is hatékony és célszerű módszernek tűnik. A jogi szabályozás változása nem eredményezett a bíróságokon jelentős ügyteher emelkedést a birtokvédelmi peres eljárások kapcsán, azonban nem elhanyagolható szempont, hogy bármely jogvitára okot adó körülmény vonatkozásában az egyezségek létrehozása hosszú távú célokat szolgál. A bírósági közvetítés hiánypótló jellege ezért nagyon jól megmutatkozik a birtokvédelmi eljárások során. A jogvitákat elbíráló bíró majdnem minden esetben tapasztalja, hogy a jogilag leképezhető vita mögött érzelmek állnak, az érzelmek pedig szükségletekre vezethetőek vissza. A birtokperben azonban mind az érzelmek, mind a szükségletek a döntés szempontjából irrelevánsak. Ez eredményezi azt az általánosan is tapasztalható körülményt, hogy a birtokperek gyakran elhúzódnak, mert a peres felek kölcsönösen újabb és újabb eljárásokat kezdeményeznek egymással szemben. Mind a birtokvédelmi perek, mind a jegyző előtt folyó birtokvédelmi eljárások alapvető jellemzője, hogy a jogvita kialakulása mélyebb okokban gyökerezik, gyakran hosszú idő – akár 10–20 év – folyamán felgyülemlett sérelmek kerülnek bele egy keresetlevélbe, birtokvédelmi kérelembe.[6] Számos esetben tapasztalható a bírósági eljárások során, hogy az adott jogvita eldöntése a konfliktushelyzeten nem változtat, sőt annak elmélyítésében játszik szerepet. Ilyen helyzetek felismerése során célszerű a bírósági közvetítés jogintézménye igénybevételének lehetőségére rámutatni.
A bírósági közvetítésről sokan úgy gondolkodnak, mint egy ügyvéd előtt kötött megállapodásról vagy a bírósági tárgyaláson jóváhagyott egyezségről, azonban a bírósági közvetítés lehetőséget ad arra, hogy a peres felek vitájuk kapcsán önreflexióval éljenek és kijelöljék azokat a pontokat, amelyek számukra a leginkább fontosak. Lehetőség van feladat-meghatározásra, az adott élethelyzetben történő változások iránti igény megfogalmazására, rövid- és hosszú távú célok kijelölésére. A bírósági közvetítés során elérhető eredmények ezáltal minden esetben túlmutatnak a jogvitán, és annak gyors és hatékony eldöntése mellett a mediáció lehetőséget nyújt arra is, hogy a felek közötti konfliktushelyzet hosszú távon is megoldódhasson. A vitában érintett felek (akik sok esetben nem kizárólag a peres felek) azáltal, hogy az oldott hangulatú közvetítői megbeszélés során hosszú- és rövid távú céljaik és félelmeik megfogalmazásával eltérő kommunikációs struktúrába kerülnek, mint amihez akár a hétköznapok, akár a bírósági eljárás során hozzászoktak, a jog által nem leképezhető kreatív megoldási variációkat dolgoznak ki. A viszályban érintett felek a konfliktushelyzet megoldásának nagyszámú alternatíváját saját maguk dolgozzák ki, amelyek az élethelyzetükre vonatkozó egyediesített, rugalmas megoldások, szemben a kötött jogszabályok által meghatározott általános érvényű, néha visszás eredményekre vezető jogkövetkezményekkel (pl. eredeti állapot visszaállítása). A közvetítői eljárás a felek kezében hagyja a döntést azzal, hogy láttatni engedi a döntés jelentőségét és következményeit is, így a felek abban a kérdésben is szabadon dönthetnek, hogy megállapodásukat bírósági végzéssel meg kívánják-e erősíteni, vagy az adott szavuk épp elég erős garancia arra, hogy a későbbiekben a megállapodásuknak megfelelően viselkedjenek a változó konfliktusokkal terhelt élethelyzetekben.[7] A bírósági közvetítés tehát a klasszikusként említett igényérvényesítési eszközök mellett újabb birtokvédelmi eszközzé lépett elő, melynek mind gyakoribb alkalmazása jelentős szerepet játszhat a birtokviták hosszú távú visszaszorításában.
A birtokháborítás megszüntetésére irányuló perek összetettségére mutat rá az Egri Járásbíróság előtt folyamatban volt ügy, amelyben a felperes alapvetően azt kifogásolta, hogy az alperesek a felperesi ingatlanra történő gépjárművel történő bejutást és az ingatlan megközelítését évek óta zavarták, megakadályozták és ellehetetlenítették oly módon, hogy a felperes ingatlana előtt található bejárót járműveikkel eltorlaszolták. A felperes keresetében kifogásolta azt is, hogy az alperesek jogosulatlanul emeltek kerítést akként, hogy a felperes tulajdonát képező ingatlan határát sértették, továbbá a közutat is elfoglalták. A per során a személyesen eljáró felperes számos kézzel írt beadványában folyamatosan további jogsértéseket adott elő, amelyek álláspontja szerint birtokháborító magatartást valósítottak meg. A konfliktushelyzet lényegi összefoglalását adja a beadvány azon mondata, mely szerint „ezek mindent elkövetnek ellenünk”. A birtokvédelmi jogviták kapcsán gyakran tapasztalható körülmény, hogy a sérelmet szenvedő fél a másikban totális ellenséget lát, miközben a másik peres fél ugyanúgy áldozatnak érzi magát. Ez a körülmény jellemzően a kommunikáció hiányából adódik, ugyanakkor a későbbi peres eljárás során a párbeszéd már kizárólag a tárgyalóteremben történő kommunikációra szorítkozik. A polgári eljárásjog azonban nem ad lehetőséget egy megromlott kommunikációs struktúra helyreállítására, ezzel ellentétben a bírósági közvetítés során számtalan eszköz áll rendelkezésre, hogy a felek közötti párbeszéd megvalósuljon és a problémamegoldás különböző formáira találjanak lehetőséget. A hivatkozott ügyben a felek az első bírósági tárgyaláson tájékoztatást kaptak a közvetítői eljárás igénybevételének a lehetőségéről, és míg a felperes egyezségkötésre lehetőséget látott, az alperes azt teljességgel kilátástalannak ítélte, mégis hajlandónak mutatkozott a közvetítői megbeszélésen részt venni. Egy hónapon belül a bírósági közvetítés iránti kérelmet előterjesztették és három hónapon belül megállapodás született a felek között, melyben nemcsak a gépjárművekkel történő akadályozás megszüntetésében állapodtak meg, hanem az alperesi ingatlan csatornával történő ellátásában, és a munka elvégzéséhez szükséges szakemberek beengedésének a részleteiben is megegyeztek.
Látható, hogy miközben a közigazgatási jogérvényesítés a birtokvédelmi rendelet hatálybalépésével csökkent, és az egyezségkötés lehetősége megszűnt, ennek ellenpólusaként a bírósági eljárásokban a megállapodások megkötésének lehetőségei tágultak. A bírósági szervezet a perek megelőzése, a perek számának csökkenése érdekében támogatja és ösztönzi a bírósági közvetítést, amely lehetőséget teremt arra, hogy az állampolgárok konfliktusaikat, illetve jogvitáikat anélkül oldják meg, hogy bármely hatósághoz, illetve peres bírósághoz kelljen fordulniuk. Sok esetben tapasztalható, hogy a pereskedő felek, miközben igazságérzetükben sértve érzik magukat, elsősorban arra keresnek választ, hogy a jogszabályok számukra milyen keretet engednek meg. Emellett az is érzékelhető, hogy a feleket a pereskedésre olyan érzelmi szükségletek sarkallják, amelyek a peres eljárás során nem, vagy alig kezelhetőek. Mindezekre megoldást egyrészt a nagy nyilvánosság számára elérhető szakszerű jogi tájékoztatás, másrészt a közvetítés jelent.
Összegzés
A közvetítésben rejlő lehetőségek kihasználását a jogalkotó az ingyenesen igénybe vehető és gyors bírósági közvetítés bevezetésével tette elérhetővé a bíróságok számára. Bár a bíróság nem gyűjt statisztikai adatokat abban a vonatkozásban, hogy hány birtokvédelmi eljárással kapcsolatos közvetítői eljárást folytatott le, jelenleg mindössze az tapasztalható, hogy a családjogi ügyek jelentős túlsúlya mellett viszonylag kisebb számban fordulnak elő kötelmi igényekkel kapcsolatos közvetítői eljárások. A birtokháborítással kapcsolatos közvetítői eljárások azonban jellemzően megállapodással zárulnak, amelyek a jogvitában érintett felek számára nemcsak az adott konfliktus megoldását jelentik, hanem a hosszú távú egymás mellett élés lehetőségére, az „élni és élni hagyni” elvre alapozó konszolidálódott szomszédi viszony kialakulására is esélyt nyújtanak.
Álláspontunk szerint nem mellőzhető tehát a birtokvédelem klasszikus hármas eszköztárának a kiegészítése a közvetítés jogintézményével, hiszen közigazgatási eljárás, illetve per nélkül, az annak alapjául szolgáló konfliktus megnyugtató rendezését eredményezi oly módon, hogy végeredményben mindkét fél nyertesnek érezheti magát, mely alapján a közvetítés jelentheti a felmerülő birtokvédelmi jogviták hosszú távú, és az emberi szükségleteket leginkább figyelembevevő, eredményes lezárását.
[1] Dr. Böszörményi-Nagy Emil: Birtok és birtokvédelem; Budapest, 1964.
[2] A Polgári Törvénykönyv magyarázatokkal. CompLex Kiadó Kft. Budapest, 2013.
[3] Dr. Bisztriczki László: A birtokvédelem „sikerintézménye”: az egyezség In.: Új Magyar Közigazgatás 2012. szeptember; 5. évf. 9. szám 4. o.
[4] Az arbitrációs eljárás során választottbíróságként működő testület bírálja el az ügyet. A felek szabadon választják meg az eljáró tanácsot, az eljárási szabályok egyszerűbbek, mint a rendes bírósági eljárásban, az eljárás olcsóbb, mégis biztosított a magas szintű szakértelem. A viszonylag gyors és egyszerű végrehajthatóság jelentősen meggyorsíthatja az ügy lezárását, azonban az eljárás során a választottbíróság a peres bírósághoz hasonlóan bizonyítási eljárást folytat le, vizsgálja a jogellenességet, felróhatóságot.
[5] Ptk. 5:1. § (1) Birtokos az, aki a dolgot sajátjaként vagy a dolog időleges birtokára jogosító jogviszony alapján hatalmában tartja.
(2) Olyan birtokos mellett, aki a dolog időleges birtokára jogosító jogviszony alapján tényleges hatalmában tartja a dolgot (albirtokos), birtokosnak kell tekinteni azt is, akitől a tényleges hatalmat gyakorló a birtokát származtatja (főbirtokos).
(3) Birtokos az is, akitől a dolog jogalap nélkül időlegesen más személy tényleges hatalmába került.
[6] Dr. Bisztriczki László: A birtokvédelem „sikerintézménye”… 6. o.
[7] A Polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény 148. § (2) bekezdés 2. mondata, (3) bekezdése és (4) bekezdés 1. fordulata alapján, ha a felek a közvetítői eljárás során megállapodást kötnek, azt a per hathónapi szünetelésének ideje alatt a bírósághoz egyezségként történő jóváhagyás végett benyújthatják. Ebben az esetben a bíróság az eljárást folytatja és az egyezséget, ha az megfelel a jogszabályoknak, végzéssel jóváhagyja, ellenkező esetben pedig a jóváhagyást megtagadja, és az eljárást folytatja. A bíróság által jóváhagyott egyezségnek ugyanaz a hatálya, mint a bírói ítéletnek.
Kategória
Könyvajánló
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény magyarázata
Negyedik, hatályosított kiadás
(2023. őszi kiadás)
Ára: 12000 Ft