E-közigazgatási szolgáltatások Szombathely honlapján 2011/2

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / E-közigazgatás

E-közigazgatási szolgáltatások Szombathely honlapján 2011/2

XIII. évfolyam, 2. lapszám
Szerző(k):
Keringer Zsolt vezető - Szombathely Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Informatikai Iroda



Szombathely város hivatalos honlapja, a szombathely.hu 1997 óta működik. Az évek során többször megújult, legutóbb 2008 novemberében. Az újítás legfőbb eredménye az a strukturális átalakulás, amely öt kiemelt főcím alá rendezi a Szombathellyel kapcsolatos információkat.

 


Elektronikus ügyintézés a Szombathely.hu portálon: az e-Ügyfélszolgálat az adózás, építésigazgatás, kommunális igazgatás és térinformatika területét érintik.
Az e-ügyintézés két főbb egységre osztható:
1. Az ügy kezdeményezésre, ide tartozik az időpontfoglalás (pl. okmányirodai, esküvői naptár), valamint kezdeményezheti kommunális (fakivágás, közterület-használat, kútfúrás) ügyeket.
2. Tényleges ügyintézésre, mely alapján az Ügyfélkapun (a magyar kormányzat elektronikus ügyfélbeléptető és azonosító rendszere, mely a www.magyarorszag.hu Kormányzati Portálon található. Biztosítja, hogy felhasználói a személyazonosság igazolása mellett egyszeri belépéssel biztonságosan kapcsolatba léphessenek elektronikus közigazgatási ügyintézést és szolgáltatást nyújtó szervekkel) való regisztrációt követően felhasználói név és jelszó segítségével elektronikus úton elintézheti az önkormányzat hatáskörébe tartozó adó bejelentését, bevallását (építményadó, gépjárműadó idegenforgalmi adó, helyi iparűzési adó, talajterhelési díj, termőföld bérbeadásából származó jövedelemadó), valamint adózás területén adat betekintési jog illeti meg ügyfeleinket.
Általános, az ügytípusok részletes bemutatását tartalmazó ügyleírások menüben tájékoztatást kapnak az ügyfelek, hogy adott ügy eljárásához milyen dokumentumokkal kell rendelkezniük, milyen jogaik és kötelezettségeik vannak, illetőleg az eljárást a hivatal mely osztályán folytatják le.
A szakhatósági rendszerek mellett a back-office tevékenységek támogatását e-dokumentum kezelő, szociális igazgatási és az egységes levelezőrendszer végzi. Az elektronikus ügymenetkezelés érdekében a meglévő ügyirat-kezelési rendszer is bővítésre került.
Az új rendszer – azon kívül, hogy jelentős könnyítéseket jelent az ügyfelek számára – a szombathelyi önkormányzat működésében is jelentős változásokat hozott. Eleinte a falvakban is idegenkedtek az új technikától, ám az érintettek egyre inkább felismerik az ebben rejlő előnyöket.
A Szombathelyi Többcélú Kistérségi Társulás 5 településénél (Sé, Gencsapáti, Söpte, Vép, Táplánszentkereszt) megvalósításra került, a 2004-es sikeres GVOP pályázatból finanszírozva, kezdetben pilot-rendszerben, az utóbbi időkben már „éles üzemmódban” mind back-, mind front-office támogatással az ASP alapú elektronikus ügyintézés.
Témáit tekintve: ügyiratkezelés, adó-, építéshatósági-, szociális igazgatás, utóbbi szakrendszer a 2011-es megújul.
A Társulás további 5 települése (Balogunyom, Kisunyom, Ják, Torony, Vasszilvágy) eddig az e-közigazgatás (adó, építéshatóság, szociális) front-office szolgáltatásait kínálta az önkormányzat ügyfeleinek, a 2011-es évtől a szociális igazgatás szakrendszere back-office felületén is segíti az ügyintézők munkáját.
Folyamatos bővülő szolgáltatások
Szombathely MJV hivatalos portálja (Szombathely.hu) 2010 nyarán lépett a nyilvánosság elé egy új e-közigazgatási interaktív csomaggal az e-alapú esküvői naptár rendszerrel. Az ügyfelek tájékozódhatnak a szabad és javasolt időpontokról, esküvői helyszínekről, valamint előfoglalással élhetnek a kiszemelt időpontot illetően.
Funkcióit tekintve elmondható, hogy az alapvető tájékoztatáson túl lehetőséget kínál a házasulandóknak, hogy a naptár segítségével tervezhessék meg életük egyik legjelentősebb időpontját.
A regisztrációt követően elkalauzoljuk az ifjú párt a lehetséges (külső, belső) esküvői helyszínek kiválasztásán túl egészen az anyakönyvvezetőig vezető úton. Az esküvői naptár felületén a tervezést nagyban segíti az előfoglalás lehetősége, az esetleges időpont-módosítás, változtatás elektronikus feltételének megteremtése. A számos szűrési, statisztikai felület, valamint a rendszert igénybe vevő ügyfeleink regisztrációhoz kötöttsége anyakönyvvezetőink válláról további adminisztrációs terhet vesz le. A jogszabályi környezet nem teszi lehetővé, hogy teljes mértékben online módon történjen az esküvői bejelentkezés, így az ifjú párnak az időpontfoglalást követően személyesen is meg kell jelennie a hivatalban, hogy eleget tegyen bejelentési kötelezettségének.
További fejlesztések
Az évek során számos országos megmérettetésen (Az Év Honlapja 2009, 2010; eFestival 2008, 2009) sikerrel szereplő városi médium 2011-es átalakítása a web 2-es technológiák és elvárások alapján történik. A portál prioritásként kezeli a social marketing elemeit, így a közel 20.000 oldalnyi naprakész tartalom tálalása a felhasználói csoportok igényei alapján valósul meg.
A fejlesztés ütemei, pillérei:
I. A visszajelzések és az óriási adatmennyiség okán szükségessé vált a tematikai szegmensek állományainak legrészletesebb kereshetőségének megteremtése, valamint a jobb navigáció kidolgozása.
A közszolgálati, turisztikai, programkínálati, valamint a közigazgatási főmenükben a részletes szűrési felületek kidolgozásán túl nagy szerepet szánunk a portál más témaköreiben fellelhető, tematikailag kapcsolódó adatok egyszintű megjelenítésére.
A portál adatállományát ki szeretnénk egészíteni az önkormányzat társ-, vagy saját tulajdonú szervezeteinek adatbázisainak összekapcsolásával, beépítésével.
A teljesség igénye nélkül néhány kiemelt felület:
• az önkormányzat által eladásra/kiadásra szánt ingatlanok, bérlakások megjelenítése,
• az önkormányzat által elnyert pályázatok közbeszerzési felhívásainak, más, önálló gazdasági tevékenységgel összefüggő pályázatainak megjelenítése,
• új, az önkormányzat kulturális és sport intézményeinek tevékenységén túli, profitorientált szervezetek által is információkkal ellátott rendezvénytervező és publikáló felület megvalósítása,
• széles adattartalommal bíró idegen nyelvi (angol, német) környezet létrehozása, mely alapot nyújt a WAP-os adatok megjelenítéséhez is.
II./ A következő etapot az m.szombathely.hu fejlesztése jelenti. Az egyre erősödő „okos telefonok” piacán már minimális elvárás, hogy egy városi portál minél szélesebb körben tudja kiszolgálni a városba látogatók, a városban ügyet intézők igényeit.
A városi portál fejlesztőinek és szakmai munkatársainak törekvése eredményesnek bizonyult: a Szombathely.hu a MATISZ (Magyar Tartalomipari Szövetség) által meghirdetett eFestival 2008 versenyen a Turisztika/Település kategóriában I. helyezett, eFestival 2009 versenyen Nívódíjas, Az Év Honlapja 2009 versenyen Kormányzat és települések kategóriában különdíjas lett, míg 2010-ben ismét az Év honlapjának választották „Önkormányzatok és települések”kategóriában.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu