Elektronikus ügyintézés 2005/2
Dr. Futó Iván elnökhelyettes APEH
Egy olyan ügyfél hivatal közötti elektronikus ügyintézést biztosító szoftver csomagot mutatok be, amely magától az ügytől független általános célú kommunikációs rendszert (infrastruktúrát) szolgáltat a rendszert alkalmazó hivatalok számára. A rendszer az APEH saját fejlesztésű elektronikus bevallást támogató szoftvere (eBEV), amelyen keresztül már eddig is több százezer ügyet (bevallás, adatszolgáltatás, adatmódosítás) intézett a hivatal.
Az általános célú ügyfél – hivatal kommunikációs rendszer az alábbi komponenseket tartalmazza:
Nyomtatványtervező rendszer (MS Windows, Oracle)
Felhasználó oldali modul (MS Windows)
Intézmény oldali modul (Unix)
A rendszer jelenleg az alábbi szolgáltatásokat nyújtja: internetes nyomtatványkitöltő, elektronikus ügyfélprogramok (nyomtatványkitöltés támogatása), regisztrációs szolgáltatások, adatfogadó portálszolgáltatás, időpecsét-szolgáltatás, tanúsítványellenőrző szolgáltatás.
A rendszer működésének alapelve a következő:
Az elektronikus ügyintézést biztosító hivatal beszerzi a nyomtatványtervező rendszert (nem csak informatikusok számára készült), installálja az intézményi oldali modult, és letölthetővé teszi portáljáról az ügyfél oldali modult.
A nyomtatványtervezővel megtervezzük azt a nyomtatványt, amelyet az adott ügy intézéséhez rendszeresíteni kívánunk (ez lehet egy sima üres oldal is, amire szöveget írhat az ügyfél, de lehet egy olyan bonyolultságú nyomtatvány is, mint egy adóbevallás).
Az ügyfél egyszer letölti az ügyében illetékes hivatal portáljáról a felhasználó oldali modult.
Az ügyfél a hivatal portáljáról kiválasztja az intézni kívánt ügyet, majd letölti a megfelelő formanyomtatványt.
A már korábban letöltött ügyfél oldali modul felismeri a letöltött nyomtatványt és támogatja annak helyes kitöltését.
A kitöltött nyomtatványt az ügyfél aláírja (ha van elektronikus aláíró eszköze), vagy aláírás nélkül visszaküldi a hivatal szerverének. Ez utóbbi esetben a hivatal egy megfelelő eljárás keretében biztosítja a beküldött nyomtatvány megváltoztathatatlanságát.
Az ügyfél mindkét esetben időpecséttel ellátott nyugtát kap a beküldött nyomtatványról
A későbbiek folyamán az ügyfél bármikor megtekintheti korábban beadott nyomtatványait, ill. azokat az információkat, melyeket a hivatal az üggyel kapcsolatban számára hozzáférhetővé kíván tenni. (pl. folyószámlája)
A tervező rendszer működését az alábbi ábra szemlélteti.
A tervezőprogram a tárolt tervekből generálja a kitöltő program számára értelmezhető és Internetre kikerülő nyomtatványt, amely tartalmazza mind a grafikus képet, mind a nyomtatvány egyes mezőinek ill. a közöttük meglévő kapcsolatoknak a definícióit.
Az ügyfél oldali modul a kitöltő programból és az opcionális aláíró programból áll. Működésének alapelve:
A nyomtatványokat kitölthetjük, illetve adatait importálhatjuk egy megadott szerkezetű fáljból. A kitöltés ill. import után a nyomtatványokat kinyomtathatjuk, illetve elektronikusan elküldhetjük az ügy intézésére jogosult intézménynek az interneten keresztül.
Az opcionális aláíró program feladata a kitöltött nyomtatványok elektronikus aláírása. Az aláíró és a kitöltő program között fájlrendszer szintű kapcsolat van. A nyomtatványkitöltő program érzékeli az eBEV rendszer aláíró adatkönyvtárait és a kitöltött nyomtatványokat ezekben a könyvtárakban helyezi el.
A felhasználó oldali modul biztosítja az aláírandó dokumentum megjelenítését is az ügyfél számítógépén.
Az intézmény oldali modul az eBEV portált és az eBEV feldolgozó szervert tartalmazza.
Az eBEV portál biztosítja a felhasználó authentikációját és authorizációját, elvégzi az elektronikus dokumentumok fogadását, megvalósítja a dokumentum elektronikus aláírásának ellenőrzését (opcionális), elvégzi a jóváhagyói jogosultságok ellenőrzését (ki kinek, mit írhat alá), elvégzi a beérkezett dokumentum iktatását, időpecséttel látja el a fogadott dokumentumokat, előállítja a beküldött dokumentum visszaigazolását megvalósító nyugtát, biztosítja a beküldött dokumentumok on-line lekérdezhetőségét.
Az eBEV szerver a beérkezett elektronikus űrlapokat konvertálja a hivatal saját informatikai rendszerébe történő betöltéshez szükséges formátumra. A konvertált állományokat továbbítja az előre meghatározott modul felé.
Érdemes lenne megvizsgálni, hogyan lehetne elérhetővé tenni a programcsomagot a közigazgatás ill. államigazgatás más szervezetei számára.
Kategória
Könyvajánló
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény magyarázata
Negyedik, hatályosított kiadás
(2023. őszi kiadás)
Ára: 12000 Ft