Szombathely, elektronikus utakon 2007/4

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / E-közigazgatás

Szombathely, elektronikus utakon 2007/4

IX. évfolyam, 4. lapszám
Szerző(k):
Keringer Zsolt informatikai irodavezető Szombathely



A céltudatos, fejlett műszaki színvonalú útépítés jellemezte a rómaiak korát, amely műszaki teljesítmények nem többet és nem kevesebbet jelentettek, mint az emberek, áruk és velük együtt az információ áramlásának biztosítását, a birodalom központjának összekötését a limesig.

 

 

A legfontosabb utak éppen Pannónia területén épültek az i. sz. elsõ évszázadokban, nem véletlen, hogy ezek mentén gazdaságilag virágzó városok jöttek létre. Talán nem túlzott az az összehasonítás, ami szerint amilyen fontos szerepet játszott az ókori Savaria felvirágzásban a fõ kereskedelmi útvonal, a Borostyánút közelsége, ugyanolyan fontossággal bírhat az a másfél évtizede megkezdett tudatos informatikai fejlesztés, amely az európai összehasonlításban is modern Szombathely megteremtését célozza. Szombathely az újítások, az elõremutató elképzelések megvalósításában mindig is vezetõ szerepre törekedett. Több, sikeres informatikai projekttel és az ezekben szerzett tapasztalatokkal a háta mögött, ennek szellemében indult és nyert az „elektronikus önkormányzat megteremtésére” kiírt GVOP 4.3.1. pályázaton.

 

A 2004 októberétõl 2006 novemberéig tartó, összesen 428 millió forint értékû beruházás 12,5%-os önrész mellett valósult meg. Ma már a város, a kistérségi települések (39 település) lakói napi szinten használhatják az emelt szintû elektronikus szolgáltatásokat. A pályázattal párhuzamosan elkészült a város 2004–2008 idõszakra szóló középtávú informatikai stratégiája is.

 

A fejlesztés során az ügymenet-szabályozást és a szakterületi támogató rendszert együtt alakítottuk ki annak érdekében, hogy biztosítsa az elektronikus ügyintézés teljes feltételrendszerét.

 

A technológiai fejlesztések mellett az Európai Unió ajánlása (EU-CLBPS 3. szint), a jogszabályi környezet és a Ket. figyelembe vételével, az elektronikus hatósági ügyintézés és szolgáltatás helyi szabályozásáról szóló önkormányzati rendelet megalkotása is megtörtént.

 

E-hatósági szolgáltatások

 

Az elektronikus hatósági szolgáltatások az adózás, építésigazgatás, kommunális igazgatás és térinformatika területét érintik. A szakhatósági rendszerek mellett a backoffice tevékenységek támogatását e-dokumentum kezelõ, és az egységes levelezõrendszer végzi. Az elektronikus ügymenetkezelés érdekében a meglévõ ügyirat-kezelési rendszer is módosításra került. A projekt további kiemelkedõ teljesítménye az a 39 települést érintõ kistérségi gyûjtõportálrendszer, amely az országban szintén elsõként valósult meg, és amely példaértékû lehet más térségek számára is. A portálrendszerben a közérdekû, turisztikai, gazdasági információk mellett a közigazgatási munkát és az ügyintézést segítõ, legalább EUCLBS 2 szolgáltatási szint vált elérhetõvé a kistérségi települések számára. A gyûjtõportállal párhuzamosan a települések önálló portáljai is elkészültek, amely a helyi, csak az adott településhez köthetõ információk eléréséhez és a települési marketing megvalósításához ad korszerû eszközt. A hosszú távú fenntarthatóság érdekében a helyi településeken rendszergazdákat neveztek ki, akik akár távoli munkahelyrõl, internetes kapcsolattal az elkészített feltöltõ felületen keresztül folyamatosan biztosítják a portál naprakész vezetését, amelyhez Szombathely város is folyamatos szakmai támogatást ad.

 

A lezárult projekt mind az önkormányzat mindennapi mûködésére nézve, mind a lakosság ügyintézési szokásaira nézve komoly és pozitív változást jelent. A folyamatorientált rendszerek használatával növekedett a mûködési hatékonyság és az átláthatóság. Az elektronikus ügyfélszolgálattal pedig – amely a www.magyarorszag.hu Ügyfélkapun keresztül történõ ügyfél-azonosítást használ – a lakosság és a KKV-k számára nõtt az ügyintézés komfortfoka. A város a kapcsolódó intézményhálózatára is gondolva kiegészítette a már több mint hat éve használt levelezõ rendszert egységes elektronikus dokumentumkezelõ rendszerrel, továbbá a hatósági munka hatékonysága érdekében a rendszerhez közvetlenül csatlakoztatta a helyi szakhatóságokat és legnagyobb adózókat (PKI, elektronikus aláírás).

 

További tervek

 

Noha ez utóbbi teljesítmény a már említett 3. szolgáltatási szint meghaladását jelenti, a város újabb lépéseket tervez az elkövetkezendõ idõszakban, amely a közigazgatás korszerûsítése további zálogát a meglévõ rendszerek tudásának kiszélesítésében, a szigetrendszerek felszámolásban és a technológiai, humánszervezeti, módszertani struktúrák hatékonyságot biztosító komplex megközelítésében látja. A jövõre nézve kiemelt fontossággal bír a teljes elektronikus ügyintés szintjének (illeték, díj lerovása elektronikus úton) biztosítása mellett az elektronikus szolgáltatásokhoz való hozzáférés általánossá válása. Szombathely ezért korábbi eredményeire és tapasztalataira építve a 2007–2013 közötti idõszakban nemcsak külsõ és belsõ szolgáltatásainak magasabb szintre emelését tervezi, hanem a térségi (és regionális) igények kielégítése érdekében ún. (ASP) szolgáltató központi szerepre törekszik – megkísérelve igénybe venni erre az EU-s forrásokat. Az együttgondolkodás jegyében 8+1 kistérségi társulással megállapodásra került sor közös kistérségi digitális ügyfélszolgálati rendszer (KDÜR) létrehozására. Ezen felül cél a mobil önkormányzatiság megalapozása, amellyel az önkormányzati elektronikus szolgáltatások akár fölrajzi helytõl függetlenül is elérhetõvé vállnak. Az elképzelés gyakorlati megvalósítása nyomán a Vas megyei térségben egységes és mintaértékû közigazgatási szolgáltatási potenciál alakítható ki, amelynek hatása reményeink szerint e cikk bevezetõjében említett római utaknak az ókori Savariára gyakorolt gazdaságélénkítõ hatásához lesz hasonlítható.

 

 

Kiegészítés:

 

Ma már a város, a kistérségi települések (39 település) lakói napi szinten használhatják az emelt szintű elektronikus szolgáltatásokat.

 

www.szombathely.hu

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu