Út az e-közigazgatás felé

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / E-közigazgatás

Út az e-közigazgatás felé

VII. évfolyam, 2. lapszám
Szerző(k):
Barna Anikó informatikai főosztályvezető



A MITS az e-Kormányzat 2005 stratégiára építve a közigazgatási reformmal összhangban, hatékonyan működő belső folyamatok, irányítási rendszerek kialakítását célozza meg a folyamatok informatizálása és a „jó megoldások” népszerűsítése segítségével.

Célkitűzéseinkkel a fentebb vázolt e-Közigazgatás megteremtéséhez igyekszünk hozzájárulni egy-egy működési területen, mert meggyőződésünk, hogy belső korszerű informatikai szakrendszerekre kell építeni a lakossági elektronikus szolgáltatásokat.
A közigazgatási hivatalban az utóbbi négy évben -különösen 2004-ben- nagy lépéseket tettünk új informatikai megoldások kialakítására és alkalmazására, az intranet alapú belső információs rendszer felépítésére, az egységes és szabályozott belső és külső elektronikus levelezésre, a hivatal honlapjának kialakítására.
Az e-közigazgatás megvalósítása elképzelhetetlen képzett köztisztviselői réteg nélkül, ezért a fejlesztésekhez a felhasználói képzés is társult. Ebben további segítséget nyújtottak az IHM által rendelkezésünkre bocsátott ECDL oktatói csomagok, amelyek az egyéni és távoktatások tanuláshoz nyújtanak segítséget.
2004-ben kiemelkedő szerepet szántunk a következő belügyi vonatkozású információk szervezett szolgáltatásának: önkormányzatok törzsadatai, működése, gazdálkodása, törvényességi helyzete, valamint a nagy jelentőséggel bíró Nemzeti Rendelettár (NRT) kialakítása.
Kitüntetett prioritással bíró területet, a törvényességi felügyeleti tevékenység, melynek informatikai támogatását a helyben fejlesztett szoftver segítségével oldottuk meg. Ezt a helyi eredményt elismerve a Törvényességi Ellenőrzési Rendszert 2004-ben a BM átvette, továbbfejlesztette hozzákapcsolta már két folyamatban lévő projektjéhez, majd 2005. januárjában minden közigazgatási hivatalban bevezette.
Nemzeti Rendelettár
Az említett két BM projekt egyike a Nemzeti Rendelettár felépítése. A BM szerverén a WEB-es megjelenésű hatályos önkormányzati rendelettárat a közigazgatási hivatalok táplálják az önkormányzatok által beküldött egységesen elektronikus formában rögzített jegyzőkönyvekből nyert rendeletekkel. A beküldött adatokból többek között országos szinten összeáll egy aktuális önkormányzati törzsadattár, melyhez az Interneten keresztül akár a közigazgatási szervek, akár az állampolgárok hozzáférnek.
A hatályos nemzeti rendelettár visszamenőleges teljes szöveges feltöltése és folyamatos elektronikus bővítése, aktualizálása nagy volumenű és hosszú távú feldolgozási és koordinációs tevékenységet kíván a közigazgatási hivataloktól. Ennek alapja és egyben feltétele az, ha az önkormányzatok mindegyike a BM által kifejlesztett ún. „TERKA” (Törvényességi Ellenőrzési Rendszer Kiegészítő Alkalmazás) programmal rögzíti, és elektronikusan küldi be számunkra a jegyzőkönyveit, illetve ahhoz csatolva a rendeleteit. Ennek a munkafolyamatnak a kidolgozása, az önkormányzatok számára a szoftver betanítása és a rögzítés-beküldés koordinálása jelentős feladatot ró 2005-ben a közigazgatási hivatalra, hiszen, csak az informatikai megoldás használatával és az önkormányzatok együttműködésével tudunk sikeresen közreműködni az NRT kiteljesedésében. A hagyományos papír alapon érkező jegyzőkönyvek esetében nem tudjuk bővíteni a rendelettárat.
Elektronikus aláírás
A BM másik jelentős, mintaprojektje az elektronikus aláírás DEMO projekt azt célozza, hogy jegyzőkönyvet a jegyző digitális aláírásával hitelesítve küldi meg a közigazgatási hivatalok számára, ahol az adatok átvétele, Törvényességi Ellenőrzési Rendszerbe (TÖRV) integrálása megtörténik. Az e-aláírás DEMO projekt próbájában is kitüntetett szerepet játszott a megye, mert a közigazgatási hivatalon kívül 3 településünk (Jászberény, Nagyrév és Kenderes) részt vett a tesztelésében.
Az NRT létrehozásának országos jelentősége és az e-aláírás használata miatt a rendszerek teljes megyére történő bevezetésekor szükséges, hogy a közigazgatási hivatal oktatási és Help Desk tevékenységet lásson el.
E-mail
Az önkormányzatokkal történő kapcsolattartás terén az elmúlt években nagy hangsúlyt fektettünk arra, hogy azt minél inkább elektronikus útra tereljük. Évről évre egyre nőtt az E-mail címmel rendelkező polgármesteri hivatalok száma. Mára elmondhatjuk, hogy Jász-Nagykun-Szolnok megye minden települése rendelkezi elektronikus postafiókkal. Adatgyűjtéseinket szinte kizárólag ezen az úton végezzük, a Közigazgatási Információ c. folyóiratunkat, tájékoztatóinkat rendszeresen elektronikus formában juttatjuk el a részükre.
Honlap
A közérdekű adatok nyilvánosságára tekintettel 2004-ben elkészítettük a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Közigazgatási Hivatal önálló honlapját. Azt a koordinatív feladatot, melynek során szakmai információkkal látjuk el az önkormányzatokat és dekoncentrált szerveket, már az új, önálló honlapunkon keresztül is tudjuk végezni. Legfontosabb témacsoportok: kisebbségi önkormányzatok, okmányirodák, kistérségi információk, EU információk, e-közigazgatás. Letölthető dokumentumok formájában egyszerűsítettük az alap- és továbbképzéseinkre, szakmai napokra történő jelentkezést. Az állampolgárok felé többek között ügyfél információkat helyeztünk el, tájékoztatást adunk a közigazgatási hivatal, az önkormányzatok és a területi államigazgatási szervek elérhetőségeiről. Aktuális hírekkel igyekszünk kielégíteni a honlapra látogatok információs igényét. Honlapunk címe: www.jaszkh.helyinfo.hu

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu