A Váti szerepe az ÚMFT megvalósításában 2007/3
Dr. Nyikos Györgyi vezérigazgatóhelyettes Váti Magyar Regionális Fejlesztési és Urbanisztikai Kht.
A Váti történetét és tevékenységi körét illetően meghatározó, hogy egy több mint ötvenéves szervezetről van szó. Az 1950-ben megalakult Városépítési Tervező Iroda kezdetben még kizárólag városrendezési terveket készített, szakmai tevékenysége azonban az évek során fokozatosan bővült. Váti néven 1967 óta ismert.
Az ötvenes évek második felétől jelentek meg Magyarországon a regionális tervezés első lépései: a társaság országos területrendezési vizsgálatokat, általános és regionális rendezési terveket készített. A hazai műemléki tervezés egyik legjelentősebb tervező szervezete az itt megalakult műemléki szakosztály lett.
A hatvanas években a regionális tervezés keretében megszületett az Országos településhálózat-fejlesztési koncepció, a balatoni üdülőterületek komplex rendezési terve és központi fejlesztési programja. A minisztérium bázisintézeteként 1967-ben Városépítési Tudományos és Tervező Intézet (Váti) lett a társaság neve.
A hetvenes évek elején került kidolgozásra a hazai településtervezés és a regionális tervezés elmélete és gyakorlata. Létrejött a műemléképületek helyreállításának, a történeti városok rehabilitációjának nemzetközileg is elismert tervezési műhelye. A regionális tervezés területén a társaság évtizedeken keresztül a tervezés és kutatás központi szerepét töltötte be. Itt készült az Országos Településhálózatfejlesztési Keretterv (OTK), amely a területfejlesztés meghatározó dokumentuma lett.
A nyolcvanas évek közepén fogalmazódik meg a településrendezési tervek szabályozási tartalmának egységesítése, a szabályozási nyilvántartás bevezetésének szükségessége. A Váti sorra készíti a városok egységes, a település egészére kiterjedő szabályozási tervét.
1993 végén az állami vállalatok privatizációjának időszakában a társaság – Váti Magyar Regionális Fejlesztési, Urbanisztikai és Építészeti Részvénytársaság elnevezéssel – önálló gazdasági társasággá alakult. A Váti 1998 óta 100%-os állami tulajdonban lévő közhasznú társaságként működik.
A kilencvenes évek végén a Váti megbízást kapott az országos területrendezési és műszaki tervtár létrehozására és működtetésére, valamint elnyerte a területrendezéssel és területfejlesztéssel, az épített környezet alakításával és védelmével összefüggő állami feladatokra szóló szakmai tanácsadói megbízást. Még ugyanebben az időszakban új feladattal bővült a tevékenységi kör: a területfejlesztési Phare-programok és a határ menti együttműködést támogató Phare CBC-programok irányításával, szervezésével és koordinálásával összefüggő állami feladatokkal.
A Váti 1998-ban a területfejlesztési és határ menti Phare-rogramok végrehajtó szervezete lett, és az európai uniós támogatási programokkal kapcsolatos tevékenységi köre évről évre bővült. Az előcsatlakozási alapok Magyarország EU-tagállammá válását követően új programokkal egészültek ki: a regionális fejlesztési operatív programban és az Interreg közösségi kezdeményezés programokban való közreműködéssel.
A társaság tehát több mint 10 éve működik közre különféle támogatási programok (területfejlesztési és határmenti Phare-programok, Interreg-programok) tervezésében és komplex végrehajtásában a stratégiai-tervezési dokumentumok elkészítésétől a pályáztatás, projektértékelés, szerződéskötés, kifizetés, ellenőrzés, közbeszerzések ellenőrzéséig bezárólag, az NFT I. regionális fejlesztési operatív program végrehajtásának meghatározó közreműködő szervezete, amely a támogatási döntés meghozatala után a projektek végrehajtásának teljes folyamatát nyomon követi, ellenőrzi és segíti. A pályázatok befogadásával, értékélésével, az ún. támogatási döntés előkészítésével kapcsolatos feladatokat a regionális fejlesztési ügynökségek, a minőségbiztosítást, a szabálytalansági eljárást, és a pénzügyi feladatokat a Váti látja el.
A Váti Kht. végső kedvezményezettje két összesen 4 milliárd forint támogatási keretösszegű ROP központi képzési programnak. Az „A területfejlesztésben érintett intézmények, valamint a civil szereplők kapacitásépítése” és a „Szakképzési és szakmai továbbképzési programok lebonyolítása” című p r o g r a m o k b a n 2005–2007 között több mint 10 ezer jelentkezővel került lebonyolításra.
Az NFT II. intézményi megoldásai
A 2007–13-as időszakban a fejlesztési terv költségvetése – és ezen belül a felhasználandó közösségi támogatás nagysága – igen jelentős mértékben megemelkedett. Annak érdekében, hogy az intézményrendszer a feladatnak meg tudjon felelni, figyelembe véve a 2004–2006 közötti tapasztalatokat, Magyarország az intézményrendszer jelentős strukturális átalakítása mellett döntött.
• Az irányító hatóságokat (IH) egyetlen intézményben vonta össze;
• Egységessé vált a programok tervezésének és végrehajtásának teljes szabályrendszere;
• A minden IH esetében azonos tartalmú technikai háttérfunkciókat (pl. pénzügy, számvitel, kommunikáció, jogi feladatok) összevontan, az NFÜ horizontális szervezeti egységei látják el valamennyi IH számára;
• A tervezéshez és a végrehajtáshoz kötődő feladatokat egységes elvek alapján az IH-k és a közreműködő szervezetek között újra osztotta.
2007-től az egyik legfontosabb változás a pályázók számára, hogy fejlesztésük, beruházásuk megvalósítása során – az eddigi gyakorlattal szemben – nem két-három, hanem csak egyetlen közreműködő szervezettel lesznek kapcsolatban. Ez az egy szervezet végzi majd valamennyi, az adott nyertes pályázat megvalósításához kapcsolódó adminisztrációs feladatokat.
A közösségi jogszabályok mellett megszülettek azok a hazai jogszabályok, amelyek nemcsak „testre szabják” és konkretizálják az uniós előírásokat, hanem a hazai igényeknek, döntéshozói szándékoknak megfelelően ki is egészítik azokat.
A közösségi és hazai szabályozásoknak megfelelően az ÚMFT végrehajtásában az alábbi intézmények vesznek részt:
• a Nemzeti Fejlesztési Tanács,
• a Fejlesztéspolitikai Irányító Testület,
• a monitoringbizottságok,
• a Pénzügyminisztérium mint ellenőrzési hatóság igazoló hatóság,
• a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, azon belül: a központi koordináció és valamennyi irányító hatóság,
• a közreműködő szervezetek.
Valamennyi irányító hatóság a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség önálló főosztályaként működik. Egy irányító hatósághoz több operatív program is tartozhat.
Az operatív programok lebonyolításához kapcsolódó feladatok jelentős részét az irányító hatóságok közreműködő szervezetre delegálják. A közreműködő szervezetek feladatai általában a következők: • központi projektek lebonyolítása;
• pályázatok érkeztetése, értékelése, döntés-előkészítés;
• szerződéskötés, -módosítás;
• nyomonkövetés;
• adatok folyamatos rögzítése az informatikai rendszerben;
• ellenőrzés (első szint), szabálytalanságok jelentése;
• elszámolások és kifizetés, illetve az azokhoz kapcsolódó feladatok;
• projektzárás;
• ügyfélszolgálat, tájékoztatás;
• beszámolók készítése az IH-nak.
A közreműködő szervezetek feladatait az intézményrendszerről szóló magyar jogszabály rögzíti, a feladatok részletezését, ellátásának módját és a finanszírozási feltételeket az IH és a közreműködő szervezet között létrejött feladatellátási megállapodás rögzíti.
A végrehajtás hatékonyságának biztosítása érdekében a közreműködő szervezetek teljesítménye rendszeresen értékelésre kerül. Az értékelés eredménye függvényében az NFÜ szándéka szerint lehetőség van a közreműködő szervezetek lecserélésére.
Az egyértelműség és számonkérhetőség érdekében – főszabályként – egy-egy prioritás (kiemelt projekt/nagyprojekt vagy pályázat) teljes végrehajtási folyamatának lebonyolítása egyetlen közreműködő szervezet feladatkörébe tartozik.
A Váti Kht. az Államreform operatív program, Elektronikus közigazgatás operatív program, illetve a regionális operatív programok humáninfrastruktúrafejlesztéseire vonatkozó intézkedéseinek végrehajtásánál látja el a közreműködő szervezeti feladatokat. Az NFÜ flexibilis megoldásokra való törekvésére tekintettel a feladatok meghatározásában elképzelhető változás mind pozitív (további intézkedések kerülnek a társasághoz), mind negatív irányban.
2007–2013 együttműködési programjai
A 2007-től Magyarország részvételével induló határmenti programok egy része a strukturális alapok ERFA-forrásából az EU belső határain (magyar–osztrák, magyar–szlovén, magyar–szlovák, illetve magyar–román határmenti program), másik része pedig IPA- (Instrument for Pre-Accession, Előcsatlakozási támogatási eszköz) és ENPI- (European Neighbourhood and Partnership Instrument, Európai szomszédsági és partnerségi eszköz) forrásokból az EU külső határain (a magyar– horvát, magyar–szerb határmenti program, és magyar-szlovák-románukrán program) fog megvalósulni.
A jelenleg futó Interreg III B transznacionális program utódprogramjai a 2007–2013-as programozási periódusban a dél-kelet-európai transznacionális program, illetve a közép-európai transznacionális programok lesznek. A jelenlegi Interreg III C program utódja az új interregionális program, az Interact program pedig Interact 2007–2013 néven folytatódik tovább.
Magyarország a 2007–2013-as időszakban tehát a következő programokban vesz részt:
• Magyarország–Szlovákia (HU–SK) európai területi együttműködési (ETE) program;
• Magyarország–Románia (HU–RO) ETE-program;
• Szlovénia–Magyarország (SLO–HU) ETE-program;
• Ausztria–Magyarország (AU–HU) ETE-program;
• Magyarország–Szerbia IPA határon átnyúló program (HU–SR);
• Magyarország–Horvátország IPA határon átnyúló program (HU–HR);
• Magyarország–Románia–Szlovákia– Ukrajna (HU–RO–SK–UA) ENPIprogram;
• Dél-kelet-európai transznacionális program;
• Közép-európai transznacionális program;
• Interregionális ETE-program;
• Interact 2007–2013.
Az újonnan induló 11 program közül 6 program esetében kerülnek a program menedzsmentért felelős egyes közös intézmények (irányító hatóság, igazoló hatóság, ellenőrző hatóság, közös szakmai titkárság) Magyarországon felállításra.
Ezek a programok:
• a Magyarország–Szlovákia (HU–SK) ETE-program;
• a Magyarország–Románia (HU–RO) ETE-program;
• a Magyarország–Szerbia IPA határon átnyúló program (HU–SR);
• a Magyarország–Horvátország IPA határon átnyúló program (HU–HR);
• a Magyarország–Románia–Szlovákia– Ukrajna (HU–RO–SK–UA) ENPIprogram, illetve
• a Dél-kelet-európai transznacionális program.
A programokkal kapcsolatos végrehajtási feladatok meghatározó része várhatóan továbbra is a Váti szervezeti egységei által kerül majd ellátásra. ■
www.vati.hu
e-mail:vati@vati.hu
Kategória
Könyvajánló
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény magyarázata
Negyedik, hatályosított kiadás
(2023. őszi kiadás)
Ára: 12000 Ft