Biztonsági kamerák a Városligetben és Zuglóban 2007/3
Lajtár József igazgató Térfigyelő társulás
Az önkormányzatok a megalakulásuk óta kiemelt feladatuknak tekintik a lakosság biztonságérzetének növelését, a nyugodt, élhető települések megteremtését és ezzel a település megítélésének alakítását.
Valamennyi önkormányzat a rendelkezésére álló forrás nagyságától függően támogatást nyújt a rendőrségnek, a polgárőrségnek, illetve a közterület-felügyeletnek, hogy a kötelező feladatokon túl a jelenlétükkel és az intézkedéseikkel előzzék meg a bűnelkövetést, járuljanak hozzá a lakosság értékeinek, vagyonának megőrzéséhez.
Az önkormányzatiság kialakulásával együtt jelent meg az az igény, hogy a települések milyen módon tudnak többet tenni a rendelkezésre álló pénzügyi eszközökből a biztonságérzet fokozása érdekében. Továbbra is megmaradt a rendőrség anyagi és hathatós erkölcsi támogatása, de a gondolkodás és a tett olyan irányba változott, hogy az önkormányzat a saját tulajdonába kerülő eszközökkel a rendőrségi vagy polgárőr járőrök számának sűrítése mellett más korszerű módon is járuljanak hozzá a megelőző tevékenységhez.
Ez a gondolat vezetett odáig, hogy az önkormányzatok saját forrásból térfigyelő kamerákat helyeztek el a bűnügyileg fertőzött területeken, és a személyiségi jogok tiszteletben tartása mellett kontrollt gyakoroltak a közterület bizonyos részei felett. Az eredmények az első pillanattól kecsegtetőek voltak, ezért rövid időn belül népszerűvé vált ez a fajta intézkedés az önkormányzatok körében. Budapesten elsősorban a kerületek voltak azok, akik úttörő szerepet vállaltak a térfigyelő kamerák elhelyezésében, illetve a későbbiek során a komplex térfigyelő rendszerek építésében.
Budapest Főváros Önkormányzata a 2005. évben kezdett tárgyalásokat a XIV. kerületi önkormányzattal, és az év végére jutottak olyan megállapodásra, hogy társulást hoznak létre a térfigyelő rendszer kiépítésére és üzemeltetésére, amelyben mind a két társult fél azonos terhet vállal a bűnmegelőzés érdekében.
A társult önkormányzatok meghatározták, hogy korszerű, a későbbiekben kisebb költségen bővíthető rendszert kívánnak kiépíteni, ezért az adatátvitelt és az üzemeltetést IP-alapú rendszerben tervezték és rendelték meg, ez valóban lehetővé teszi a költségtakarékos bővítést a későbbiek során.
Az elhatározást követően a 2006. márciusi közbeszerzési pályáztatás és telepítés után, augusztus elsejével kezdte meg a próbaüzemeltetést, majd 2006. szeptember 1-től a tényleges üzemelést a turisták által gyakran látogatott és bűnügyileg fertőzött területeken.
A beruházás által a XIV. kerületi rendőrkapitányság kezébe olyan, a bűnmegelőzést elősegítő és támogató eszközök kerültek, amelyek folyamatosan, jó minőségű képet biztosítanak a megfigyelt területekről, jó látási viszonyok mellett a legigényesebb elvárásokat is kielégítő fényképek nyomtathatók a szolgáltatott képekből, és megfigyelhető az esetleges bűnelkövetés.
A térfigyelő rendszer központja a hatékony alkalmazás érdekében a rendőrkapitányság épületében került elhelyezésre és a rendőrségi törvény által rögzített normák alapján a monitorokra érkező képeket szabadidőben munkát vállaló rendőrök figyelik, értékelik és kezelik. Gyanús esetek észlelésekor azonnal intézkednek a helyszín ellenőrzésére, a gyanús személyek igazoltatására, a bűnelkövetés megelőzésére.
Látványos az az eredmény, hogy a Városligetben és környékén a tiltott árusok száma minimálisra csökkent, ezzel gyakorlatilag megszűnt a turisták zaklatása, amelyet a zugárusok szinte néhány lépésenként tettek meg korábban. A Városliget peremén parkoló gépjárművek eltulajdonítása, feltörése és a gépkocsiban lévő vagyontárgyak eltulajdonítása viszszaesett, és megállapítható, hogy a Városliget és környéke biztonságosabbá vált. Az önkormányzati képviselők kezdeményezésére a Városligetben lévő játszótereket kamerák figyelik, így megelőzhetőek a rongálások és a rendeltetéstől eltérő igénybevételek.
Zugló területén kiemelkedően magas volt a gépkocsilopások száma, különösen olyan helyen, mint a Mexikói úti végállomás, ahonnan több tömegközlekedési eszköz indul, ezért a gépkocsi-tulajdonosok itt parkolták le az autóikat, és a közlekedési vállalat eszközeit használták a továbbutazáshoz. Ez gyakorlatilag az utóbbi hónapokban megszűnt
A bekövetkezett pozitív változásokat a számok is alátámasztják:
Az első félévben 24 fő került elfogásra bűncselekmény alapos gyanúja miatt, 38 fővel szemben indult eljárás szabálysértés alapos gyanúja és 69 esetben egyéb intézkedés, szintén szabálysértés gyanúja miatt. A személygépkocsi-lopások ebben az időszakban szeptemberben 36,8%-kal, októberben 9,4%-kal, novemberben 57,8%-kal csökkentek. A megfigyelt területen a lakásbetörések szeptember hónapban 33,3%-kal, októberben 9,1%-kal, november hónapban 17,2%-kal csökkentek, és ugyanez a tendencia állapítható meg a következő 3 hónapban is.
A térfigyelő rendszer a leírt néhány adat alapján is bizonyíthatóan kiemelkedő eredményességet mutat a bűnmegelőzés és a vagyonmegóvás területén, ahol ez lehetséges, ebbe a rendszerbe be kell vonni a polgárőrség és a közterület-felügyelet állományát is, így hatékonyan alkalmazható a közterületek tisztaságának megóvása, a tiltott plakátragasztások, az illegális szemételhelyezések, a közterületen lévő vagyontárgyak megrongálásának megakadályozása érdekében is.
Az önkormányzatok részéről a rendszer kiépítése és fenntartása nem kevés anyagi terhet jelent, azonban az eredményesség nagyobb léptékű, mint amilyen költségvetési megterhelést okoz a működtetés.
Kategória
Könyvajánló
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény magyarázata
Negyedik, hatályosított kiadás
(2023. őszi kiadás)
Ára: 12000 Ft