Tisztesség és konfliktus-kezelés Dr. Máthé Gábor 2001/6
Kiss Katalin
Dr. Máthé Gábor (60) 8 éve tagja az Országos Választási Bizottságnak, és 4 éve annak elnöke. Az OVB tagságra az Országgyűlés, az elnöki tisztségre a bizottság tagjai választották meg. A jogászprofesszort a Jegyző arról kérdezte: mivel járul hozzá az OVB a választások becsületes és gördülékeny lebonyolításához?
Az OVB tagjai között teljes az egyetértés abban, hogy a jogi normák feltétlen érvényesülését kívánják támogatni. Ez látszólag közhely, a valóságban azonban komoly jogértelmezési problémákat vetnek fel a szabályozás hiányosságai. Ezért kell állásfoglalások kiadásához folyamodni. Ez gyakorlatilag jogalkotási hatáskör gyakorlását jelenti. Számomra imponáló, hogy az OVB minden tagja a vitában kialakult álláspontokat a határozathozatalban és ezt követően egységesen képviselik.
Az OVB tagjainak többsége a pártok delegáltja (6), a független tagok (5) szám szerint kisebbségben vannak. Pártbefolyás alatt dolgozik-e az OVB?
A pártok delegáltjai korrektek, következetes és a konszenzuális álláspontot képviselik.
Az OVB döntéseit a Legfelsőbb Bíróság és az Alkotmánybíróság bírálhatja felül. Ha a számokat nézzük, milyen arányban maradtak “állva” az OVB döntései?
A Legfelsőbb Bíróság szinte maradéktalanul (egy döntés kivételével) jóváhagyta az OVB döntéseit. Az Alkotmánybíróságnál összetettebb a helyzet: amiben alul maradtunk, az mind a népszavazással kapcsolatos kérdés volt. Az 1993-as, 97-es és 99-es határozatok egymásra épülő rendszerére vezethetők vissza, hogy az Alkotmánybíróság elmarasztalta az OVB-t. A burkolt alkotmánymódosítás tilalmának kimondása eleve determinálta az Alkotmánybíróság mindenkori döntését.
A választási eljárási törvény lehetőséget ad arra, hogy a kampányban ellenfélként szembenálló és egymást vádoló pártok az OVB előtt kibéküljenek. Volt-e példa ilyen gesztusra?
A pártok fölötti becsületbíróság szerepe nem cél a törvényben, de egy-egy esetben mégis előfordult.
Az OVB-nek nincs ügyrendje, amely a belső működést és a választási irodával való kapcsolatát szabályozná. Ajánlja-e a következő elnöknek, hogy ilyet készítsenek?
A választási anyagi és eljárási szabályainak újra gondolásával ez elképzelhető, azonban addig amíg ez nem történik meg, a kialakult gyakorlat megfelelő.
Az OVB és az Ön megbízatása a 2002. évi országgyűlési választások kitűzésével lejár. Melyek azok a kodifikációs tapasztalatok, amelyeket örökül hagyna az új testületnek?
A kampány szabályokat részletesebbé kell tenni egy törvény-kiegészítéssel, a pártok finaszírozását is részletezni és pontosítani kell. Ezzel egyébként világszerte foglalkoznak. Nem csak magyar sajátosság a szabályozatlanság. A jogorvoslati rendszert egyszerűbbé és átláthatóbbá kellene tenni. A választási rendszer módosítása alapvető kérdés, de ez nem szakmai, hanem politikai ügy, így a kezdeményezést is onnét kell várni.
Adottak-e a 2002. évi választások tisztességes lebonyolításának feltételei?
A feltételek vonatkozásában az OVB 2000 őszén már kérte a belügyminiszter tájékoztatását a választások pénzügyi és informatikai ügyeiben. A tényszerű miniszteri tájékoztató egyértelműen volt: az anyagi feltételek meglesznek. Informatikai feltételek 2002-re készülnek el, és az OVB 2001 decemberében ismét találkozik a belügyminiszterrel, és ide meghívjuk a pártok vezetőit és informatikusait is egy “főpróbára.” A tisztességes lebonyolítás feltételei – reményeim szerint – a “nobles oblige” alapján oldódik meg.
Kategória
Könyvajánló
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény magyarázata
Negyedik, hatályosított kiadás
(2023. őszi kiadás)
Ára: 12000 Ft
