A helyi önkormányzatok digitális állampolgársággal kapcsolatos érintettségének beazonosítása

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Hírek, eredmények

A helyi önkormányzatok digitális állampolgársággal kapcsolatos érintettségének beazonosítása

XXVI. évfolyam, 5. lapszám
Szerző(k):
Dr. Kovács András, Balogh Gábor



2025. január 16-tól megszűnik a korábbi Ügyfélkapu ügyintézési szolgáltatás, helyette az emelt szintű Ügyfélkapu+ vagy a Digitális Állampolgár eAzonosítás igénybevételére lesz lehetőségünk ügyeink online intézéséhez (a Digitális Állampolgárság Program DÁP-applikációja segítségével).

A jogszabályokban előírt, digitális szolgáltatásokhoz kapcsolódó kötelezettségek az önkormányzatokat is érintik, mely feladatokról a Königsberg Consulting munkatársai, Dr. Kovács András és Balogh Gábor készítettek rövid összefoglalót.

A digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény (a továbbiakban: Dáptv.) értelmében a helyi önkormányzatok digitális szolgáltatás nyújtására köteles szervezeteknek minősülnek, ennek megfelelően kötelesek a Dáptv.-ben és végrehajtási rendeleteiben foglalt előírások maradéktalan teljesítésére.

A Dáptv. alapvetően meghatározza a digitalizációval kapcsolatos irányokat, fejlesztéseket, nem csupán az állam és társadalom viszonyában, hanem a magánszektorban is. A legfontosabb jogalkotói elvárások alapján cél, hogy az ügyfelek mobil csatornán, élethelyzetalapon, felhasználóbarát módon és biztonságosan tudjanak digitális szolgáltatásokat igénybe venni. A Dáptv. megteremti az ehhez szükséges jogi alapfeltételeket – többek között – az egyedi, tartós digitális állampolgársági azonosító definiálásával, az adatkezelések egyszerűsítésével, az új (keret)szolgáltatások kialakításával, valamint a nemzeti digitális irattárca jogszabályi létrehozásával.

A beazonosított Dáptv.-ből eredő kötelezettségekről és a DÁP implementációjához szükséges lépéseket tartalmazó döntési pontokról, továbblépési irányokról az alábbi helyi önkormányzatokat is érintő témaköröket kell elsőként vizsgálat tárgyává tenni:

  • Ügyfelek tájékoztatása;
  • Ügyfelek azonosítása (eAzonosítás);
  • Ügyfélkiszolgálási csatornák szerinti digitális szolgáltatásnyújtások;
  • Ügyintézési folyamatok áttekintése digitalizálása;
  • Hiteles másolatkészítés;
  • Dokumentumok elektronikus hitelesítése (eAláírás).

Az önkormányzatok főbb kötelezettségei nagy vonalakban:

Minden DÁP felhasználót megillet a digitális szolgáltatásokkal kapcsolatos tájékoztatáshoz, valamint tájékozódáshoz való jog. A helyi önkormányzatok az ehhez való jogot kötelesek biztosítani, különösen közérthető tájékoztatók közzétételével, ügyfélszolgálat működtetésével, valamint a szolgáltatások igénybevételét segítő informatív tartalmak biztosításával.

Az információs rendszerben a helyi önkormányzatok kötelesek biztosítani legalább a digitális szolgáltatás keretalkalmazás útján történő igénybevételének lehetőségét, a digitális keretszolgáltatások használatának lehetőségét. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy aki aktiválta a DÁP felhasználói profilját, azzal a személlyel kötelezően digitális úton kell tartani a kapcsolatot (azaz a továbbiakban az ügyfél már nem rendelkezhet úgy, hogy papíron kívánja tartani a kapcsolatot a hivatallal). Ezt a helyi önkormányzatok kötelesek figyelembe venni és alkalmazni, mely aktív felhasználói profilra vonatkozó információk feldolgozására képesnek kell lennie a helyi önkormányzatoknak, azaz a helyi önkormányzat feladata, hogy le tudja kérdezni az RNY-ből a kapcsolattartásra vonatkozó rendelkezéseket.

Továbbá új jogi követelmény helyi önkormányzatok felé, hogy ők is kötelesek biztosítani a DÁP eAzonosítás szolgáltatás útján a digitális állampolgár azonosítóval történő azonosítás lehetőségét, ráadásul mindezen kötelezettség nem csupán az online, hanem az offline térben is megilleti az ügyfelet (pl. személyes ügyfélszolgálaton DÁP mobilapplikációval, ennek még előfeltétele a DÁP szolgáltató fejlesztésének megvalósítása).

Szintén fontos változás, hogy a Dáptv. előírásait már nem csupán belső ügyintézési folyamatok digitalizációja kapcsán, hanem a funkcionális működésével kapcsolatos ügyekben is alkalmaznia kell a helyi önkormányzatoknak. A Dáptv. és végrehajtási rendeletei számos olyan egyéb változást generálnak, amelyek érintik a nem csupán az ügyfelekkel kapcsolatos közvetlen kapcsolatot (front office), hanem a háttérfolyamatokat (back office) is.

Mindezek alapján a helyi önkormányzatoknak az ügyviteli, ügyintézési feladatvégzését, valamint az elektronikus információs rendszerét a jövőben úgy kell kialakítani, a meglévő elektronikus információs rendszerét olyan módon kell fejlesztenie, hogy azok alkalmasak legyenek a Dáptv. szerinti informatikai együttműködés megvalósítására. Mindezekhez szükséges a vezetők és munkatársak felkészítése, edukálása, adott hivatalra szabott folyamatok Dáptv.-nek való megfelelésének felülvizsgálata és ehhez kapcsolódóan a belső szabályozók módosítása.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu