Kistérségek és az informatikai szolgáltatások 2008/3
Vajda István Informatikai Főosztályvezető Dél-Dunántúli Regionális Közigazgatási Hivatal
Somogy megye aprófalvas jellegéből következően viszonylag hamar szembesült azzal a kihívással, hogy a községi, kis létszámú polgármesteri hivatalok informatikai fejlődésének akadályává vált a megfelelő informatikai ismeretek hiánya. E probléma amellett, hogy lassítja a fejlődést, az informatikai védelem szinte teljes mellőzését eredményezte. Ennek ellenére 2000. év elejére, közepére eljutottak az önkormányzatok a teljes körű informatika eszközellátottsághoz, azonban e mögött ritkán található átgondolt informatikai fejlesztési elképzelés, a legelemibb biztonsági feltételek megteremtésére való odafigyelés, vagy ennek szándéka.
Szakemberek számára nyilvánvaló, hogy a kialakult helyzet gazdaságtalan, pazarló, nem nyújtja a megfelelő minőségű szolgáltatást vagy segítséget, illetve folyamatosan fenyeget az informatikai rendszerek helyreállíthatatlan összeomlásának veszélye. Az is egyértelmű, hogy ezeknek az önkormányzatoknak a lehetőségei nem fognak változni, saját erőből a jelzett problémák kezelésére továbbra sem lesznek képesek.
A kitörés egyik lehetőségét az összefogás, a közös fellépés adhatja. Ennek különböző módozatai közül a legközelebbi és legkézenfekvőbb megoldást a létrejött többcélú kistérségi társulások, illetve az ezek munkaszervezetei jelenthetik. A társulásokról szóló törvény ugyan az informatikai szolgáltatás ellátást nem sorolta fel a társulási célok között (jogszabály módosítás esetén erre érdemes lenne figyelni), azonban a társulási szabadság lehetővé teszi.
Csak a társulásba részt vevőkön múlik, az érintettek önkormányzati vezetőkön, hogy felismerik-e az önkormányzati szolgáltatások informatikai támogatásának, a meglévő informatikai tevékenység javításának (kialakításának!) szükségességét és hoznak-e olyan döntést, amellyel a problémák, vagy azok egy része kezelhető. Megoldást jelentheti, ha a társulás munkaszervezetének feladatává teszik a kistérség önkormányzatai informatikai kiszolgálását. Ennek tartalma, illetve a konkrét tevékenység természetesen sokféle lehet, a legegyszerűbb szakmai segítségadástól az ASP jellegű szolgáltatás nyújtásig. Az, hogy mit vállalnak, mit céloznak meg, függ helyzetüktől, valamin azoktól a szolgáltatási prioritásoktól, amelyet az önkormányzat, polgármesteri hivatal számára meghatároztak. Megjegyzendő azonban, hogy a legegyszerűbb informatikai feladat térségi felvállalása is óriási lépés és segítség lehet.
Somogy megyében több kezdeményezés és megoldás is született e téren az elmúlt években. A felismert közös érdek működtette a döntéshozókat a Marcali, Balatonföldvári, Lengyeltóti, Nagyatádi, Tabi, és a Kaposvári többcélú kistérségi társulásban, amikor 2005-2006-ban felvállalták, hogy közösen oldják meg kistérségük önkormányzatainak informatikai problémáit vagy annak egy szűkebb területét. Ennek során olyan megoldások születtek, ahol
a) segítik, az informatikai üzemeltetést (Balatonföldvár): Ennek keretében informatikai szolgáltatásként segítik a kistérség önkormányzatai informatikai eszközei üzemeltetését, az eseti problémák kezelését, informatikai beruházások, fejlesztések szakmai előkészítését;
b) működtetik a közös kistérségi Internet portált (a felsorolt kistérségek mindegyike);
c) közös kistérségi informatikai fejlesztéseket hajtottak végre (Marcali és Balatonföldvár), valamin közös fejlesztések előkészítését végzik (Balatonföldvár);
d) a kistérség önkormányzatai számára egységes rendszert üzemeltetnek, (ASP szolgáltatás) (Marcali és Balatonföldvár) amelynek keretében ügyviteli (iktatás) valamint egyéb tartalom szolgáltatás nyújtása valósul meg.
Ezek a megoldások jó példái annak, hogy az önkormányzatok szolgáltatás fejlesztésüket, szolgáltatásaik minőségének javítását szakszerűbben, gazdaságosabban és biztonságosabban meg tudják oldani, ha összefognak. A legelterjedtebb összefogás a térségi portálok létrehozása és működtetése, ami jól mutatja a kistérségi tanácsok ez irányú nyitottságát és gondolkodását.
Néhány esetben azt is felismerték, hogy az összefogás feltétele és eszköze is lehet a forrásszerző képességük (természetesen nem csak informatikai területen) javításának. Ennek eredményeként szélesebb körben tudtak és tudnak informatikai fejlesztési forrásokra pályázni illetve a tervezett térségi célok nagymértékben hozzájárultak egy-egy pályázat sikerességéhez.
Megítélésem szerint ezek a kezdeményezések, amellett, hogy a felismert lehetőségek és a kényszerhelyzet szülöttei, jól meg lesznek a kormányzat által tervezett informatikai alkalmazás szolgáltatás (ASP-központ) koncepcióval. Tekintettel e központok előkészítettségére, rövid távon a térségi összefogás az ami rész- vagy teljes körű megoldást tud, tudhat nyújtani. (figyelemmel az e-információszabadságról szóló tv. 2008. július 1-től hatályos közzétételi kötelezettségre is).
A valamikor létrejövő „néhány” ASP központ ki tudja ugyan szolgálni a teljes önkormányzati szférát, mint alkalmazás szolgáltató, azonban látni kell azt is, hogy a kistelepüléseknek – egy ideig még – továbbra is szükségük lesz operatív, napi segítségre, amire ezek a központok nem lesznek képesek. Könnyen kialakulhat az a kettősség, hogy az ASP központtól megvásárolt informatikai alkalmazás bizonytalanul működő informatikai környezetbe, informatikai védelem teljes mellőzésével, folyamatos problémák közepette „működik”. Ennek következményeit pedig ismerjük…
Kategória
Könyvajánló
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény magyarázata
Negyedik, hatályosított kiadás
(2023. őszi kiadás)
Ára: 12000 Ft
