Öt jó példa a lakosság bevonására környezetvédelmi és klíma témában

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Klímavédelem

Öt jó példa a lakosság bevonására környezetvédelmi és klíma témában

XXII. évfolyam, 6. lapszám
Szerző(k):
Soós Viktória
klímakommunikációs szakértő


Annak ellenére, hogy önkormányzati szinten „már a csapból is” a lakossági részvétel fontossága folyik, a nyilvánosság részvétele az önkormányzati munkában továbbra is korlátozott, hiszen mind a helyi önkormányzatok, mind a lakosság küzd a részvételi folyamatok kialakításával, átlátásával és annak céljaival is. A részvételi folyamatok lemenedzselése extra terheket róhat az önkormányzatra, ugyanakkor megfelelően alkalmazva, a nyilvánosság részvétele hathatós segítséget jelent a döntéshelyzetekben. Jelen írásomban röviden áttekintem, hogy mire jó a lakossági részvétel, azután pedig pár példát hozok arra, hogyan alkalmazható környezetvédelmi és klímaügyek esetén.

Mire jó a lakossági részvétel?

A nyilvánosság bevonása számos módon történhet, első körben mérlegelnünk kell, hogy mi a cél adott projekt estében. „Dísznek” végigvinni egy többlépcsős lakossági egyeztetési folyamatot – amikor esetleg egy jóval egyszerűbb bevonás lenne a célravezető – nagy luxus, hiszen rengeteg erőforrást vihet el, amire a legtöbb önkormányzatnak nincsen felesleges kapacitása. Tehát: mire jó a lakossági részvétel?

Döntéshozatal segítése A lakossági részvétel lehetővé teszi, hogy azok is befolyásolhassák a döntést, akiket az érint.
Demokrácia erősítése A lakossági részvétel segíti a résztvevőket állampolgári készségeik fejlesztésében (kommunikáció és együttműködés erősítése, vitakultúra fejlesztése).
Társadalmi tanulás A nyilvános részvétel segíti a közügyek megvitatását, melynek során tanulhatnak egymástól a résztvevők.
Marginális és hátrányos helyzetben lévők meghallgatása A nyilvános részvétel során a társadalom marginális csoportjai is szót kaphatnak.
Helyi információk és tudás begyűjtése A nyilvános részvétel során olyan helyi információk is felbukkanhatnak, amelyek addig az önkormányzat számára ismeretlenek voltak.
Meglévő információk ellenőrzése A lakossági részvétel során a résztvevők igazolják, vagy cáfolják a már meglévő információkat, ezáltal alakítva a döntéshozatal irányát.
Legitimitás megszerzése A lakossági részvétel legitimálhatja a széles nyilvánosság számára a döntéshozatal folyamatát, ez a későbbiekben segítheti a projekt megvalósítását.
Konfliktusok feloldása A lakossági részvétel segíthet a konfliktusok beazonosításában, illetve a megoldásában.

TOP ötletek lakossági bevonásra 2021-re

A lakosság bevonása a várostervezésbe

Legyen az „csupán” egy játszótér vagy egy ipari terület teljes újragondolása, a lakosság bevonása mindig jó ötlet. Ez többféle módon történhet, legegyszerűbb változata egy online kérdőív: innen mozoghatunk egészen a több alkalmas workshopok irányába. A hollandiai Breda városa egy katonai területet tervez át jelenleg a lakosság bevonásával. A többlépcsős folyamatba igyekeztek minél sokszínűbb közönséget bevonni azért, hogy a készülő zöldterület minél többféle igényt tudjon kiszolgálni. A járvány idején a workshopokat online folytatták, ezek lebonyolításában külsős tréner segített nekik. Az ötéves folyamat minden fontosabb állomásánál tervezik a lakossági bevonást, a teljes transzparenciára törekedve. Ennek eredményeképpen nagy érdeklődés övezi a munkálatokat, és organikusan nőtt több ezerre a projekt Facebook-oldala, ahol változatosabbnál változatosabb ötletek jelennek meg a lakosság részéről. Az egész folyamat nagyszerűen kommunikálható az önkormányzat részéről, és erős bizalmat és politikai tőkét kovácsol.

Részvételi költségvetés – zöld kategóriával

A részvételi költségvetés számos magyar önkormányzatnál van „terítéken”, ennek továbbfejlesztett változata, ha alkategóriákban lehet gondolkodni, például egy adott keretösszeg kizárólag környezetvédelmi, „zöld” megoldásokra van elkülönítve. Budapest fővárosi részvételi költségvetésében már megjelent a zöld kategória, érdemes követni a példájukat!

A lakosság mint „civil kutatók” bevonása, avagy a „citizen science”

A HVG.hu szerint „a tömegek internetes bevonása különböző problémák megoldásába, adatbázisok pontosításába – a felhőszolgáltatások mellett – az internet egyik legerősebb trendje”. Környezetvédelmi ügyek esetében a mérések és az adatok beszerzésének egy részét nyugodtan kiszervezhetjük a lakosságnak. Magyar példa erre a Levegő Munkacsoport (igaz, nem önkormányzat), amely anyukáknak biztosított levegőszennyezettség-mérőket pár hétre, akik aztán járva a városi játszótereket, adatokat gyűjtöttek a készülék segítségével, melyet aztán a civil szervezet kutatásához felhasználhatott. Önkormányzati példa Limerick, amely a „Hush City” telefonos alkalmazás segítségével vonta be a lakosságot, hogy megállapítsák a város védendő csendes helyeit.

Hálózat kialakítása

Van, hogy az önkormányzatnak meg kell adnia a kezdő lökést, hogy utána egy projekt résztvevői önállósodjanak és kapcsolatokat építve folytassák a megkezdett munkát. A „kezdő lökés” lehet egy támogatott projekt, mint például az URBACT Méhbarát kerület esetében, melyet a Budapest XII. kerületi önkormányzat nyert el. A projekt hosszú távú fenntartásához Méhbarát Hálózatot hozott létre az önkormányzat; szakértőket, intézményeket, civileket és vállalkozásokat invitálva a közös munkához. Így jött létre a Méhbarát Hálózat, amely a remények szerint tagjait segítve viszi tovább a méhbarát szemléletet jóval a projekt megszűnése után is, az érdeklődők számára szolgáltatásokat és termékeket kínálva.

Örökbe fogadó programok kialakítása

Ki mondta, hogy csak állatkerti állatokat lehet jelképesen örökbe fogadni? Miért ne lehetne az önkormányzat területén álló fákat, zöldterületeket is, és nemcsak jelképesen, hanem nagyon is valóságosan, gondozási munkákat beletéve? A szintén XII. kerületi Zöldfelület Gondnokság program éppen ezt a tulajdonosi szemléletet szeretné megvalósítani azáltal, hogy minden segítséget megadva a zöldterület kialakításához, örökbefogadó egyének és csapatok jelentkezését várja. A saját „zöld” gondozása akár csapatépítésként is felfogható!

+ 1 kedvenc: Különleges címlap

Sokszor leírtam már, amit egyébként kutatások is alátámasztanak, hogy a klímakommunikációban nagyon fontos eszköz a pozitív, „zöld utópia” elképzelése, amely egy olyan jövőkép, amiért érdemes dolgozni. E vízió kialakításába megint csak érdemes bevonni a lakosságot. Egy különleges példa a vízióalkotásra és állampolgári bevonásra Camdenből: a helyi újság címlapját odaadták a helyi aktivistáknak, hogy töltsék meg Camden 2030-as híreivel. Az eredmény egy színes hírkavalkád lett, amelyben mind a környezeti, mind a gazdasági, mind a társadalmi fenntarthatósági szempontok felbukkannak. A tervezés számos érdeklődőt vonzott be és megmozgatta a városlakókat.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu