Polgármesterek és jegyzők 2010/4
dr. Pongrácz Piroska ügyvéd - Püspökladány
Szeretném köszönteni a folyóirat szerkesztőit és olvasóit. Igen kitűnő és tartalmas cikkeket találtam benne, miután volt szerencsém elolvasni. Szeretném folytatni dr. Tóth Zoltán főszerkesztő gondolatait a 2010/3. május-júniusi lapszámban leírtakkal egyetértve a jegyzői státuszról.
A jegyző és a polgármester viszonya akkor elfogadható – baráti igen kevés van -, ha mindkettőjük toleranciája eléri azt a szintet, hogy nem konkurálnak egymással. Vidéki kistelepüléseken előfordulhat, hogy olyan polgármester kerül a pozícióba, akinek semmilyen gyakorlata nincs államigazgatásból, de ő akarja megmondani a „tutit”. A beleszólása az államigazgatási feladatokba – szakértelem hiányában – igen veszélyes, mind a településre, mind a jegyzőre nézve, akire esetleg nem hallgat a polgármester. Ekkor mondanak fel neki törvénytelenül, és következik a Munkaügyi bíróság, és a visszahelyeztetés, a hozzá kapcsolódó rengeteg kártérítéssel. Olyan polgármester is van, akinek jó a szakmai tudása, de nem tudja elfogadni, hogy ő nem főnöke mindenben a jegyzőnek. Ekkor érzi pokolnak az állását a jegyző. Semmi beleszólást nem akar engedni a jegyzőnek semmibe, és az államigazgatási irányítást a szája íze szerint akarja megoldani, értelmezni – esetleg a haverjainak – előnyt szerezve, hogy neki is jusson – és a jegyzőt lényegében mellőzi. Ilyen esetben is következik a lemondatás, vagy „előbb – utóbb úgyis kicsinállak” ultimátum.
A többéves gyakorlattal rendelkező jegyző rengeteg szakmai tapasztalat birtokában van. A Városi Jegyzők Egyesülete ennek a szakmai tapasztalatnak az esszenciáját bírja. Ezért figyelmébe ajánlom a kormányzó testületeknek, akik a kormányváltás után áttekintik az államigazgatási ügyeket, és az munkát korszerűbbé, olcsóbbá, egyszerűbbé, ügyfélbarát módon akarja átalakítani, hogy az Egyesület véleményét előzetesen kérje ki egy – egy témában. Az egyesületi tagok – magas szintű szakmai tapasztalattal rendelkező városi jegyzők – állandóan elérhetők, és a javaslatuk, véleményük biztosíték arra, hogy az államigazgatási jogszabályok változtatásaihoz a legmagasabb szakmai szintű véleményt fűzzék hozzá. A jogalkalmazók tudják a legjobban, hogy mit kellene másként, mi az, amit át kellene szervezni, vagy összevonni, jobbá ésszerűbbé, korszerűbbé tenni.
Személyemben is voltam tagja az egyesületnek. Ma nyugdíjasként ügyvéd vagyok, de nem szakadtam el a polgármesteri hivataltól. Szívesen végzem a rám bízott családjogi rendezési ügyeket, képviselem a kiskorú érdekeit apasági perekben. Gyámhatósági megbízás alapján a cselekvőképességében korlátozott személyeknek jogi segítséget nyújtok, képviselem a bírósági perekben. Kézbesítési ügygondnoki feladatokat látok el, stb.
Az ügyvéd természetesen nehezebb ügyeket is vállal eseti, vagy állandó megbízással az államigazgatást, a testületet, illetve a polgármestert képviselve. Ezeket az ügyeket jobbnak tartom, hogy ha nem az államigazgatásban alkalmazott jogász képviseli, mert „kívülről” az arra az ügyre szakosodott ügyvéd eredményesebb.
Kívánok eredményes munkát és jó egészséget minden jegyzőnek, és toleráns pol
Kategória
Könyvajánló
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény magyarázata
Negyedik, hatályosított kiadás
(2023. őszi kiadás)
Ára: 12000 Ft