Prevenció a törvényességi ellenőrzésben 2002/1
Dr. Doba István Zala Megyei Közigazgatási Hivatal főosztályvezető-helyettes
Zala megye jellemzője az aprófalvas településszerkezet, amely következtében 248 községi, 7 városi, 2 megyei jogú városi és 1 megyei önkormányzat működik. A kisebbségi önkormányzatok száma 38. Több év átlagában a testületi ülések száma 4500-5500, a hozott határozatok száma 23-24.000 db. A rendeletek száma 3-3500 között alakul. A főosztály az ellenőrzési feladatát a főosztályvezető irányítása mellett hat munkatárssal látja el.
Az önkormányzatok működését döntően a kiegyensúlyozottság, megalapozottság, a tervszerűség és törvényesség jellemzi. Ennek – éppen a nagy számok tükrében – nem mond ellent, hogy törvényességi észrevétel évente 5-700 alkalommal vált indokolttá. A zömében szóban észrevételezett hiányosságok (aláírás elmaradása, határidő mulasztás stb.) mellett a komolyabb, esetleges jogsérelemmel járó törvénysértésre írásban tettünk észrevételt. Ezekből emelnék ki néhány példát:
– rendeletalkotási kötelezettség nem teljesítése (temetői rendelet, közüzemi díj),
– kinevezési, véleményezési, egyetértési jogkör helytelen gyakorlása,
– hatáskör elvonás,
– közmeghallgatás elmulasztása,
– rendeletek törvénysértő rendelkezései (szociális, építésihatósági ügyek)
Törvényességi észrevételeinkben foglaltakat az önkormányzatok elfogadják, és a törvényes rend helyreállítása érdekében a szükséges intézkedéseket megteszik. Csak egy-egy esetben, a véleménykülönbség vagy az eltérő jogértelmezés miatt indokolt bírósághoz vagy Alkotmánybírósághoz fordulni. Jellemzően megalapozottak voltak kereseteink, de ha nem a keresetünknek megfelelő döntés született, abból is levontuk és közreadtuk a hasznos tapasztalatokat.
Az önkormányzatok magas száma és munkatársaink létszáma alapján a területfelelősi rendszerben 1 főre 40-50 település jut. Ez az arány alapvetően meghatározó a kialakult munkastílusunkban, a kapcsolattartás megszervezésében.
Messzemenően figyelembe vesszük az önkormányzatok önállóságát. Nagy hangsúlyt fektetünk a prevencióra, azaz a rendszeres jegyzői felkészítésre, a jegyzőklubok munkájában igény szerinti részvételre, az aktuális feladatokra és megoldásukra készült körlevelekkel és módszertani útmutatókkal történő segítségnyújtásra. Kiszállási lehetőségeink korlátozottak, de testületi üléseken, helyi rendezvényeken is rendszeresen megjelenünk.
Gyakran élnek a jegyzők, de az utóbbi években a polgármesterek és a képviselők is azzal a lehetőséggel, hogy állásfoglalást kérjenek. Ez jó lehetőség arra, hogy az előzetes konzultáció vagy írásbeli útmutatás révén – a döntési variációk lehetőségét meghagyva – törvényes eljárást kövessenek, illetve döntést hozzanak.
Az állampolgárok jogainak és jogos érdekeinek védelme céljából jelentős feladatokat látunk el a jelentkező panaszügyek intézésében is. Esetenként a beadványra küldött válaszunk nyomán enyhültek a félreértéseken alapuló feszültségek, vagy érthetővé vált az állampolgárok számára egy-egy testületi vagy hatósági intézkedés.
Megtisztelő számunkra, hogy – a kormányzati szervek felkérésére – rendszeresen és szívesen részt veszünk egyes jogszabály tervezetek véleményezésében, esetenként – a jól képzett és tapasztalt jegyző kollégák bevonásával – szövegszerű törvényjavaslatokat is készítünk.
E rövid bemutatkozás minden részletre vonatkozó tájékoztatást természetesen nem nyújthat. Szándékunk az általunk jellemzőnek ítélt adatok és munkaterületek ismertetése volt. Természetes, hogy feladataink a közigazgatási hivatal hatásköre és feladata egészének egy szeletét képezik, amelynek megítélése akár önkormányzati, akár kormányzati oldalról az egész hivatal munkájának értékelésében jelenik meg. Ezért számolok be örömmel arról, hogy a Belügyminisztérium által végzett átfogó vizsgálat a főosztályunk munkáját is kiemelkedően jónak értékelte.
Kategória
Könyvajánló
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény magyarázata
Negyedik, hatályosított kiadás
(2023. őszi kiadás)
Ára: 12000 Ft
