Szélessáv Magyarország elmaradott településein 2005/6
Csapó Noémi Sere Péter
Magyarországon az utóbbi években a szélessávú lefedettség dinamikusan növekszik. 2004 márciusában a tízezer fő feletti lélekszámú települések lakosságának 87,9%-a számára volt biztosított szélessávú internet hozzáférés, jelenleg ez az arány 92% feletti.
A legjelentősebb növekedést a kisebb, három és tízezer fő közötti települések, valamint a háromezres lélekszám alatti települések lakosainak lefedettségi adatai mutatják. Utóbbi esetében az arány még 2004 tavaszán is csak 3,7% volt, míg jelenleg a legkisebb települések esetében a lakosság 50%-ának van lehetősége szélessávon internetezni.
Forrás: IHM
Az európai szintre való felzárkózás és a versenyképesség növelése érdekében az Informatikai és Hírközlési Minisztérium (IHM) által készített Nemzeti Szélessávú Stratégia (NSZS) célul tűzte ki, hogy 2010-re Magyarország egész területén elérhetővé váljon a szélessávú internetszolgáltatás. E cél eléréséhez elengedhetetlen a nemzeti és európai uniós források bevonása azon kevésbé fejlett térségek fejlesztéseinek finanszírozására, ahol a szolgáltatóknak nem éri meg üzleti alapon fejleszteni, hiszen beruházásaik megtérülése nem, vagy csak hosszabb távon volna biztosított.
Az IHM 2003-ban hazai forrásból írt ki pályázatokat (HHÁT-2 és HHÁT-3) a fenti cél támogatására, majd 2004-től a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) által irányított GVOP 4. prioritásának 4. intézkedése keretében nyíltak meg jelentős EU-s források a szélessávú infrastruktúra-fejlesztés támogatására Magyarország üzletileg kevésbé fejlett területein. A GVOP 4.4.1 kódjelű pályázat keretében a kis- és középvállalkozások, míg a GVOP 4.4.2 pályázaton önkormányzatok szerezhetnek támogatást.
Magas érdeklődés – forrásátcsoportosítás
A 2005 elejétől elérhető GVOP 4.4.2 pályázat iránt az elmúlt hónapokban óriási érdeklődés mutatkozott, ami egyrészt a magas, 75%-os támogatási aránynak, másrészt a különleges konstrukciónak köszönhető. A Magyarországon újonnan kidolgozott modell értelmében a pályázat támogatja, hogy az önkormányzatok a szolgáltatókkal együtt egyfajta „partneri” viszonyban valósítsák meg a beruházást és biztosítsák a szolgáltatást. A különlegesen magas érdeklődést és pályázati kedvet bizonyítja, hogy az eddig a Közreműködő Szervezet által rögzített 65 pályázat már több mint 12,6 milliárd forint támogatást igényelt.
Mivel a fenti igény jóval magasabb az idén előirányzott 4,6 milliárdos keretnél, a GVOP Monitoring Bizottsága október elején döntést hozott a források átcsoportosításáról – ennek nyomán a GVOP 4.4.2 pályázat keretében a 2005-2006-os években 10,5 milliárd forint támogatás áll rendelkezésre.
Segítség az önrészhez – BM Önerő Alap
A sikeres pályázáshoz a projekt elszámolható összköltségének legalább 25%-át kitevő igazolt önrésszel kell rendelkezni. Az önrész biztosításához nyújt segítséget a pályázók számára a Belügyminisztérium által létrehozott EU Önerő Alap.
Az „Önkormányzatok EU-s fejlesztési célú pályázataihoz szükséges önkormányzati saját forrás kiegészítéséhez történő támogatás” (EU Önerő Alap) esetében az új, 2005. március 31-től hatályos BM rendelet szerint a társulások csak abban az esetben igényelhetnek támogatást az uniós pályázáshoz szükséges önrészhez, ha azok jogi személyiségűek. Ez a társulási forma nemcsak a támogatónak jelent nagyobb biztonságot, hanem az önkormányzatoknak is előnyös, hiszen így a társult önkormányzatok közötti jogi garanciák biztosítottak, a projekt megvalósításában vállalt felelősség közös, valamint a létrehozott vagyonnal kapcsolatos kérdések is tisztázottak.
Az EU Önerő Alapból minden arra jogosult részesül; amennyiben azt kérelmezi, a támogatás odaítélése automatikusan történik. Az Alap felülről nyitott előirányzat, azaz többlet igény esetén átcsoportosítás nélkül növelhető a rendelkezésre álló keretösszeg. Ennek megfelelően a pályázat október 31-i határideje csupán a finanszírozáshoz való hozzájutás időpontját jelöli ki. Így az a pályázó, aki 2005. október 31. előtt igényli a hozzájárulást, az a 2005-ös évi keretből, aki ez után a dátum után adja be pályázatát, a 2006-os évi keretből, az erről rendelkező BM rendelet – várhatóan januári – hatályba lépését követően jut az önrész támogatásáról szóló ígérvényhez. Az EU Önerő Alapból megítélt támogatás kifizetése a GVOP-2005-4.4.2-es pályázaton elnyert támogatás kifizetéséhez igazodva azzal arányosan, utófinanszírozás keretében történik.
Azok a pályázók, akik jogi személyiséggel nem rendelkező társulásként adták be a GVOP-2005-4.4.2-re a pályázatukat és egyúttal az EU Önerő Alapot is igénybe kívánják venni, úgy ezt csak abban az esetben tehetik meg, ha jogi személyiséggel rendelkező társulássá alakulnak át és így pályáznak az Alaphoz. Az átalakulás nem érinti a GVOP-2005-4.4.2-re benyújtott pályázatuk értékelését és elbírálását. A GVOP támogatási szerződés megkötésének azonban már feltétele az EU Önerő Alapból nyújtott támogatásról szóló ígérvény rendelkezésre állása.
A nem jogi személyiségű társulások, akik nem vállalják az átalakulást és nem veszik igénybe az EU Önerő Alapot, hanem saját erejüket másképp biztosítják, azoknak semmilyen további kötelezettségük nincsen, a pályázatuk a beadott formában értékelhető, bírálható. Önerejük rendelkezésre állását a Támogatási Szerződés megkötéséhez kell biztosítaniuk.
Kedvezőbb pályázási feltételek
Az utóbbi hónapokban több, a minél egyszerűbb és könnyebb pályázás érdekében történt változásokat észlelhettek a pályázók:
• A kedvezményezettek a Támogatási Szerződés megkötésétől 25%-os előleget vehetnek igénybe
• Kibővültek a formai hiánypótlás lehetőségei a június 20. után beadott pályázatok esetében
• Októberben módosult a Pályázati Útmutató
Technikai Segítségnyújtás keretében elnyert támogatásból a pályázók e-learning képzése
Pályázók képzése „e-learning” oktatás keretében
Az IHM 2006 februárjától olyan képzést indít, amelyen az önkormányzatok munkatársai elsajátíthatják a szélessávú elektronikus kommunikációval kapcsolatos, munkájukhoz szükséges ismereteket. A képzési program feladata, hogy segítse a GVOP 4.4.2 pályázatán nyertes önkormányzatokat, hogy azok az új feladatok ellátásához szükséges ismereteket minél gyorsabban elsajátíthassák.
A képzési program a Coedu Távoktatási Kft. által már korábban elkészített és sikeresen vizsgázott Szélessávú Alapismeretek tananyagának továbbfejlesztése. A végleges tananyag gondos felmérés eredményeképpen áll majd elő, mivel a cél az, hogy a gyakorlatban az önkormányzati célcsoport számára azonnal hasznosítható ismeretek kerüljenek átadásra.
Az induló kurzushoz való hozzáférés és kurzus elvégzése teljesen ingyenes lesz!
A képzésre azok az önkormányzatok és önkormányzati alkalmazottak jelentkezhetnek, akik rendelkeznek alapvető számítógépes és internetes ismeretekkel, személyi számítógéppel, emellett működő Internet-kapcsolattal és e-mail címmel.
Kategória
Könyvajánló
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény magyarázata
Negyedik, hatályosított kiadás
(2023. őszi kiadás)
Ára: 12000 Ft