A rakpart törvényről
Illés Henrietta dr.
ügyvéd
Budapest
Az elmúlt év vége törvényhozási terméke az egyes ingatlanok fővárosi önkormányzat részére történő átadásáról, valamint önkormányzatokat érintő egyes törvények módosításáról szóló 2012. évi CXC. törvény – a továbbiakban: rakpart törvény -, amelynek köszönhetően egyes ingatlanok és a hozzájuk tartozó infrastruktúra ingyenesen a fővárosi önkormányzat használatába került.
A törvény 1. § (1) bekezdése értelmében a fővárosi kerületi önkormányzatok tulajdonában álló, a Duna partvonalával közvetlenül határos
a) budai és pesti alsó rakparton lévő ingatlanok, valamint kikötőhelyek és kikötői infrastruktúra,
b) az a) pont alá nem tartozó, a nagyhajók fogadására alkalmas kikötőhelyek és kikötői infrastruktúra
2013. január 1-jével – az egységes városkép kialakítása és a közlekedés fejlesztése érdekében – ingyenesen a fővárosi önkormányzat használatába kerülnek. A (2) bekezdés úgy rendelkezik, hogy a fővárosi kerületi és a fővárosi önkormányzat – az érintett ingatlanok helyrajzi számát is tartalmazó – közös kérelme és megállapodása alapján, az ingatlanügyi hatóság a fővárosi önkormányzat javára az ingatlan-nyilvántartásba használati jogot jegyez be. Az ingatlan-nyilvántartási eljárás díjmentes.
A törvény 2012. december 7-én került kihirdetésre és a 8. § (2) bekezdése értelmében az 1. §-a 2013. január 1-jén lépett hatályba. A 9. § szerint a törvény 1. §-a az Alaptörvény 31. cikk (3)1 bekezdése alapján sarkalatosnak minősül.
A személyi hatály szempontjából a törvény jól értelmezhető. A használatra való átadás és a használati jog alapítása szempontjából csak fővárosi székhelyű önkormányzatok jöhetnek szóba: fővárosi kerületi önkormányzatok és a Fővárosi Önkormányzat.
A kerületi önkormányzatok közül azokat érinti, amelyeknek a Duna partvonalával közvetlenül határos:
– budai és pesti alsó rakparton ingatlan tulajdonjoguk van,
– budai és pesti alsó rakparton kikötőhely és kikötői infrastruktúra van a tulajdonukban.
A törvény 1. § (1) bekezdés a) pontja azt mondja ki, hogy az ingatlan, a kikötőhely és kikötői infrastruktúra, amely a Duna partvonalával közvetlenül határos rakparton van és a kerületi önkormányzat tulajdonában áll, a Fővárosi Önkormányzat használatába kerül.
A b) pontnak a „kikötőhelyet és kikötői infrastruktúrát” illetően egy vonatkozásban van az a) pontétól eltérő tartalma. A „fővárosi kerületi önkormányzatok tulajdonában álló, a Duna partvonalával közvetlenül határos [b)] az a) pont alá nem tartozó, a nagyhajók fogadására alkalmas kikötőhelyek és kikötői infrastruktúra” a Fővárosi Önkormányzat használatába kerül.
A jogalkotó bizonyára abból indult ki, hogy lehet „a fővárosi kerületi önkormányzatok tulajdonában álló, a Duna partvonalával közvetlenül határos”, de nem a budai és nem a pesti alsó rakparton lévő, hanem bárhol máshol található kikötőhely és kikötői infrastruktúra is. Ezeket viszont csak akkor érinti a törvény, ha a nagyhajók fogadására alkalmasak.
A személyi hatály ebben a körben is csak a fővárosi kerületi önkormányzatokra és a Fővárosi Önkormányzatra terjed ki. A fővárosi kerületi önkormányzatok tulajdonában álló, a Duna partvonalával közvetlenül határos, de nem a budai és nem a pesti alsó rakparton lévő, nagyhajók fogadására alkalmas kikötőhelyek és kikötői infrastruktúra a Fővárosi Önkormányzat használatába kerülnek, éspedig függetlenül attól, hogy Budapesten vannak-e vagy máshol. Lehet, hogy a gyakorlatban majd nem, de a törvényi lehetősége fennáll.
Megfogalmazható a törvény tárgyi hatálya is azzal a megszorítással, hogy a tárgyi hatály még nem jelenti, hogy a törvény alapján helyrajzi szám konkrétsággal meg lehetne határozni azt is, hogy mely ingatlanokra vonatkozik a használatra való átadás és a használati jog alapítása.
Érdekes helyzet áll elő abból, hogy több helyen a Duna partvonalával határosan az alsó rakparton két önálló helyrajzi számmal jelölt ingatlansáv van. Ezek közül a törvény a Duna partvonalával közvetlenül határosakra vonatkozik. Nem vonatkozik viszont azokra a közterületi ingatlanokra, melyek már nem közvetlenül határosak a Duna partvonalával, jól lehet ezeknek az alsó rakparton is van szakaszuk.
A nem a pesti és nem a budai alsó rakparton lévő nagyhajók fogadására alkalmas kikötőhelyek és kikötői infrastruktúra ott esik a törvény hatálya alá, ahol a rakpart nem „kétszintes,” ahol nem lehet különbséget tenni felső és alsó rakpart között. Csak egy szint esetén ugyanis „alsó rakpart” nem értelmezhető.
A Ptk. 171. § (1) bekezdése értelmében ingatlanra közérdekből a külön jogszabályban feljogosított szervek javára – államigazgatási szerv határozatával – szolgalmat vagy más használati jogot lehet alapítani. A használati jog alapításáért kártalanítás jár. A (2) bekezdés szerint a használati jog alapításának eseteit, továbbá a kártalanítás szabályait külön jogszabály állapítja meg.
A rakpart törvény nem követi mindenben a Ptk. szabályozási logikáját. Egyrészt nem csak ingatlanra, hanem kikötőhelyekre és kikötői infrastruktúrára is alapít használati jogot. Másrészt a használati jog alapítását nem bízza államigazgatási szerv határozatára, hanem maga a törvény alapítja a használati jogot. Harmadrészt a használati jog alapítása a Fővárosi Önkormányzat javára ingyenesen – a kerületi önkormányzatok oldaláról nézve – kártalanítás nélkül történt.
A kártalanítás és a hitelezővédelmi szempontok azért nem merültek fel, mert a törvény kizárólag nemzeti vagyon részét képező önkormányzati tulajdon használatának átadásáról rendelkezik. Olyan önkormányzati vagyonról van szó, amelynél a tulajdonjog kártalanítás néküli korlátozása alkotmányos.
A törvény 1. § (2) bekezdése értelmében a fővárosi kerületi és a fővárosi önkormányzat – az érintett ingatlanok helyrajzi számát is tartalmazó – közös kérelme és megállapodása alapján, az ingatlanügyi hatóság a fővárosi önkormányzat javára az ingatlan-nyilvántartásba használati jogot jegyez be.
Az ingatlanok közül a Duna partvonalával közvetlenül határos budai és pesti alsó rakparton lévő ingatlanok jönnek szóba. Aki a fővárosban eligazodik, nagy biztonsággal ismeri és nevesíteni is tudja azokat a Duna melletti területeket, melyeket a köznyelv és/vagy az utcanév tábla rakpartnak nevez. A rakpartnak tudott Duna melletti terület két szinten van kiépítve. Így a budai és pesti alsó rakpart és a budai és pesti nem alsó rakpart közötti különbség tétele okszerű. A rakpart törvény tárgyi hatályának helyrajzi szám mélységű azonosítása mégis több értelmezési kérdést vet fel.
Az azonosítás első lépése, hogy meghatározzuk a Duna partvonalát. Az ingatlan-nyilvántartás tartalmazza a Duna folyam ingatlan-nyilvántartási megjelölésű helyrajzi számait. A földhivatali térképek alapján azonosítható, hogy a Duna-folyam elnevezéssel jelölt és helyrajzi számmal azonosítható területeknek hol van a térképi határvonala.
Ha a tényleges partvonal és az ingatlan-nyilvántartási és térképi állapot eltér, a vízgazdálkodási hatósági jogkör gyakorlásáról szóló 72/1996. (V. 22.) Korm. rendelet alapján kérni lehet a partvonal megállapítását.
A Duna partvonalának helyrajzi szám és térkép szerinti azonosítását követő mozzanat a budai és pesti alsó rakpart meghatározása, éspedig a használati jog bejegyzésére irányuló ingatlan-nyilvántartási eljáráshoz szükséges konkrétsággal, vagyis helyrajzi szám szerint megjelölve az ide tartozó ingatlanokat.
Ahhoz, hogy alsó rakpartról és rakparton lévő ingatlanokról beszélhessünk, tisztázni kell a rakpart jogi jelentését.
Jogszabályban két vonatkozásban van szó rakpartról. Egyrészt mint víziközle-kedéssel kapcsolatos objektumról, másrészt mint közterületi elnevezésről.
A kikötő, komp- és révátkelőhely, továbbá más hajózási létesítmény létesítéséről, használatbavételéről, üzemben tartásáról és megszüntetéséről szóló 50/2002. (XII. 29.) GKM rendelet tartalmazza a kikötőre, valamint a komp- és révátkelőhelyre, továbbá a hajókiemelő berendezésre vonatkozó részletes szabályokat. A rendelet 1. számú mellékletben találunk rakpart fogalomra meghatározást, mely szerint a melléklet alkalmazásában: a) rakpart: az úszólétesítmények kikötésére szolgáló partrész.
A víziközlekedésről szóló 2000. évi XLII. törvény 87. § 38. pontja szerint úszólétesítmény: víziközlekedésre, vízen való munkavégzésre és azokkal összefüggő tevékenység folytatására alkalmas úszóképes eszköz, szerkezet, berendezés.
A rakpartra, mint a jogi szabályozás tárgyára ezek alapján háromféle értelmezés is felmerül. Az egyik, hogy azok a részek tekintendők rakpartnak, ahol az úszólétesítmények kikötéséhez a parti ingatlanon (a rakparton) megvannak a kikötéshez szükséges technikai és jogi feltételek, függetlenül attól, hogy ténylegesen történik-e kikötés a parthoz. A másik, hogy az tekinthető úszólétesítmények kikötésére szolgáló partrésznek, amelyre van érvényes, az 50/2002. (XII. 29.) GKM rendelet szerinti üzemben tartási engedély. A harmadik: az adott partrésznek kiépítésekor igazoltan olyan funkciót szántak – erre adtak létesítési engedélyt -, hogy oda majd kiköthessenek az úszólétesítmények.
A rakpart kifejezés közterület megjelölésére is szolgál. A közterület- és városrésznevek megállapításáról, azok jelöléséről, valamint a házszám-megállapítás szabályairól a 94/2012. (XII. 27.) Főv. Kgy. rendelet (a továbbiakban: Főv. Kgy. rendelet) tartalmaz rendelkezéseket.
A rendelet 2. § (1) bekezdése értelmében minden közterületet el kell nevezni. A (2) bekezdés úgy rendelkezik, hogy a közterületnév előtagból (pl. személynév, fogalom, tárgy) és utótagból áll. A közterületnevek utótagjait a rendelet 1. melléklete tartalmazza. Ezek között szerepel a rakpart. [A budai oldalon rakpart elnevezések pl. a Bem rakpart, Várkert rakpart, Óbudai rakpart, Műegyetem rakpart, Szent Gellért rakpart, Gróf Eszterházy János rakpart, Slachta Margit rakpart, Angelo Rotta rakpart, Sztehto Gábor rakpart, Friedrich Born rakpart, Raoul Wallenberg rakpart, a pesti oldalon pl. Belgrád rakpart, Széchenyi rakpart, Carl Lutz rakpart, idősebb Antall József rakpart, Jane Haning rakpart, Salkaházi Sára rakpart.]
A rakpart értelmezés a nem rakpart elnevezésű, de rakpartszerű kiépítésű közvetlen Duna melleti területek esetében is felvetődik.
A rakpart utótaggal jelölt közterületi és a velük határos más ingatlanok a tulajdoni lapok alapján megállapíthatók, azonosíthatók. Az ingatlan-nyilvántartásról szóló 1997. évi CXLI. törvény végrehajtásáról rendelkező 109/1999. (XII. 29.) FVM rendelet (a továbbiakban: Inytv.vhr.) 2. §-a szerint a tulajdoni lap I. része az alábbi adatokat tartalmazza: f) a település neve, ahol az ingatlan fekszik, g) az ingatlan helyrajzi száma, fekvésének (belterület, külterület) megjelölése és területnagysága, i) belterületen – és amennyiben rendelkezésre áll – külterületen lévő ingatlannál az utca (tér, körút stb.) neve és a házszám (helyrajzi szám).
Ha vita alakulna ki az ingatlan-nyilvántartás és a tényleges állapot eltérése miatt, a valós helyzet a Főv. Kgy. rendelet alapján vezetett közterület-névjegyzék alapján tisztázható. A 13. § (2) bekezdése értelmében a közterület-névjegyzék közhitelű nyilvántartás, amely tartalmazza: a) a kerület közigazgatási helynevét (római szám és kerület), b) a városrésznevet, c) a közterületnév elő- és utótagját. A (3) bekezdés előírja, hogy a közterület-névjegyzék vezetéséről a főjegyző gondoskodik.
Az ingatlan-nyilvántartás és közterület-névjegyzék sem tartalmaz azonban olyan adatot, melynek alapján meg lehetne állapítani a pesti és a budai alsó rakpart határait, hol kezdődik és végződik az alsó és hol a felső rakpart. Ezt életszerűen természetbeni képük alapján lehet eldönteni, hogy a kétféle magassági szinten kiépített rakpart közül melyik tekintendő az alsó rakpartnak.
Abban az esetben, ha a Duna partvonalával közvetlenül határos budai és pesti alsó rakparton lévő ingatlan tovább nyúlik az alsó rakparton – a felsőre is kiterjed -, vagy megosztják az ingatlant vagy csak az alsó rakparti részre kerül a használati jog bejegyzésre. Az Inytv.vhr. 13. § (1) bekezdése értelmében a törvény rendelkezésén alapuló közérdekű használati jogokat egész ingatlanra, illetőleg annak természetben vagy területi mértékben meghatározott részére is be lehet jegyezni az ezek gyakorlására jogosult szerv javára.
Az ingatlanok mellett a kikötőhelyek és kikötői infrastruktúra is érintett a használat átadásával.
A kikötőhely meghatározására a korábban említett 50/2002. (XII. 29.) GKM rendelet 46. § k), o), t) és u) pontjában találunk pontos meghatározásokat (kompátkelőhely, révátkelőhely, úszóműves kikötőhely, úszóműves rakodóhely).
Azonban nem csak azokat tekinthetjük kikötőhelynek, amelyeket a GKM rendelet ilyenként nevesít, hanem azokat is, melyeknél a fogalom meghatározásából a „kikötőhely” hiányzik, de a meghatározás tartalmából egyértelműen következik, hogy kikötőhelyről van szó. Lásd az 50/2002. (XII. 29.) GKM rendelet 46. § a), f), h)-i), k), továbbá o), p) és r) pontok alapján meghatározott fogalmakat.
A kikötőhelyek a folyó partjának azok a pontjai, ahová közvetlenül vagy úszómű közbeiktatásával az úszólétesítmény rendeltetésszerűen kiköt. A kikötőhely ingatlanként, valamint a part és az úszólétesítmény közé iktatódó úszóműként azonosítható.
A fővárosi önkormányzatnak a rakpart törvény alapján ingatlan esetében azokra a kikötőhelyekre keletkezett használati joga, amelyek kerületi önkormányzat tulajdonában vannak, és a pesti és budai alsó rakparton találhatók. Mint kikötőhelyekre egyébként a használati jog nem értelmezhető, hiszen az ingatlanra létrehozott használati jog magában foglalja az ezen az ingatlanon létesített kikötőhely használati jogát is.
Nincs szabályozva, hogy a kikötő üzemben tartására vonatkozó üzemben tartói hajózási hatósági engedély milyen eljárásban kerül a kerületi önkormányzattól a fővároshoz. Az 50/2002. (XII. 29.) GKM rendelet 40. §-a szerint a hajózási létesítmény megszüntetésére vonatkozó eljárást akkor kell lefolytatni, ha a tulajdonos, illetve az üzemben tartó tevékenységével fel kíván hagyni. Márpedig a kerületi önkormányzat kénytelen felhagyni, mert nem tudja milyen eszközzel tovább folytatni. A helyzet érdekessége, hogy a 43. §-ból következően a hajózási hatóságnak mérlegelési joga van, hogy engedélyezi-e a megszüntetést.
A kikötői infrastruktúrának nincs jogszabályban meghatározott tartalma. Az 50/2002. (XII. 29.) GKM rendelet 46. §-ában található fogalom-meghatározások közül a következőket lehet analógiaként alkalmazni:
j) kikötőeszköz: úszó létesítmények kikötését, rögzítését (parthoz, más úszó létesítményhez, vízi létesítményhez) biztosító berendezés,
m) létesítmény: parti és vízterület, továbbá egy vagy több építmény (műtárgy, épület) közös rendeltetésű együttese.
A víziközlekedésről szóló 2000. évi XLII. törvény (a továbbiakban: Vik.Tv.) 87. § 12. pontja pedig a hajózási létesítményre azt a meghatározást adja, hogy az a víziközlekedés biztonságát és zavartalanságát elősegítő vagy az úszólétesítmények kikötésére, veszteglésére szolgáló, a vízen, illetőleg a parton lévő hajózási célokat szolgáló létesítmény.
A Vik.Tv. 87. § 27. pontja határozza meg a nagyhajó fogalmát. Azt, hogy mely kikötőhelyek jöhetnek számításba, az üzembentartási engedély alapján lehet megállapítani.
A törvény szerint a tárgyi hatálya alá tartozó ingatlanok, kikötőhelyek és kikötői infrastruktúra a fővárosi önkormányzat használatába kerülnek. A fővárosi önkormányzatot megillető használat a használatába való átkerülés törvényi deklarációján alapul, másrészt az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzésre kerülő használat jogán.
A fővárosi önkormányzat használati jogának tartalmát a törvény nem tisztázza. Egyelőre nincs olyan jogszabály, amely ezt konkrétabban meghatározná. A törvény végrehajtásra szabályozási felhatalmazást nem tartalmaz.
Meg kell elégednünk azzal az ismerettel, hogy a fővárosi önkormányzat megkapta a tényleges használat lehetőségét, és majd ingatlan esetében használati jogot jegyeznek be javára az ingatlan-nyilvántartásba, ha erről megállapodott a kerületi önkormányzattal. De általános szabályként ide is érvényes a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény 3. § 11. pontja, mely szerint a fővárosi önkormányzat, mint a nemzeti vagyon használója: jogi személy, amely a helyi önkormányzat vagyona tekintetében egyelőre a rakpart törvény – majd használati jogának ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzéséről történő megállapodása után szerződés – alapján nemzeti vagyont birtokol, használ, szedi annak hasznait.
Azt a közérdeket – az egységes városkép kialakítását és a közlekedés fejlesztését -, melynek megvalósítására a főváros a használat lehetőségét megkapta, mindaddig szolgálja is a használati jog, amíg a jelen állapot fennáll. Annak megválaszolása elemzésünk tárgyán túlmegy, hogy vajon a használati jog jogosultja milyen változtatásokat hajthat végre a tulajdonos kerületi önkormányzat beleegyezése nélkül. Annyi megelőlegezhető, hogy a használati jog biztosítása törvényben meghatározott célra a használati jog intézményének teljes félreértésén alapul. Működőképessé tétele érdekében a konkrét szituációra vonatkozó részletszabályokra van szükség.
Számolnunk kell olyan esettel, amikor a rakpart törvényben szabályozott használati joggal érintett kerületi önkormányzati tulajdonú ingatlanra már harmadik személynek fennáll valamilyen, az ingatlan használatát lehetővé tevő földhasználati joga. Ez akkor fordul elő, ha a kerületi tulajdonra, amikor az önkormányzati tulajdonba került vagy még előtte, harmadik személy építési engedély alapján ingatlan-nyilvántartásba bejegyezhető épületet létesített.
A földhasználati jog és a rakpart törvénnyel létrehozott használati jog annyiban konkurálnak, hogy amelyik területrészre a földhasználati jog már fennáll, arra a főváros használati joga nem jegyezhető be. Az ingatlan fennmaradó – a földhasználati joggal nem érintett – területére azonban bejegyezhető.
1 31. cikk (3) A helyi önkormányzatokra vonatkozó szabályokat sarkalatos törvény határozza meg.
Kategória
Könyvajánló
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény magyarázata
Negyedik, hatályosított kiadás
(2023. őszi kiadás)
Ára: 12000 Ft