Központi ügyfélszolgálat és informatika 2011/2

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / E-közigazgatás

Központi ügyfélszolgálat és informatika 2011/2

XIII. évfolyam, 2. lapszám
Szerző(k):
dr. Kaczmarski János jegyző - Szombathely



Mottó: „Ha azt akarjuk, hogy valami jó legyen, csináljuk meg magunk.”
Magyary Zoltán

2011. december. 31-ével megszűnik jegyzői munkaviszonyom Szombathelyen. Miután ezt a munkakört huszonegy évig töltöttem be és ezalatt szolgáltam négy polgármestert és hatféle összetételű képviselőtestületet, nem számíthat dicsekvésnek, ha azt mondom, folyamatos küzdelmek és konfliktusok közepette dolgoztam.

 


Bizony a város polgárainak szolgálata és a hivatal érdekében számos kompromisszumot kellett kötnöm és nem egyszer meg kellett alkudnom a politikusokkal, képviselőkkel is. A hasonló helyzetben lévő jegyző kollégák úgyis tudják, hány szavazata van a jegyzőnek a döntéseknél, így minden hivatali fejlesztési, korszerűsítési elképzeléseimért külön – külön meg kellett harcolnom.
Mindig támaszkodtam jegyző kollegáim tapasztalataira, rutinosabb megoldásaira, amit ezúton is köszönök. Minden jegyzőnek kívánok sikeres működést, jó jogszabályokat, együttműködő képviselőtestületet, jó hivatalt és türelmes ügyfeleket.
A közigazgatás azonban folyamatos munkát kíván, a személy talán nem is fontos, a működés az igen. Ezért engedjék meg, hogy búcsúzóul egy elmúlt évbeli, több éves előkészítés után megvalósított elképzelésünkről adjak számot.
Külön öröm, hogy kollégáimmal együtt megvalósíthattam a központi ügyfélszolgálatot Szombathelyen és elértem azt is, hogy azok, akik minden eszközzel akadályozták a bevezetését, most már ők is magukénak érzik azt.
Szombathelyen 2010. április 19-től működik a Városháza földszintjén a központi ügyfélszolgálat. Már az első évben havonta mintegy 13 ezren keresték fel, ami nem várt eredményességet jelent (Okmányirodánk ettől elkülönülten, egy bérelt épületben van elhelyezve és fogad évi 140-160 ezer ügyfelet).
A központi ügyfélszolgálat teljes informatikai támogatottsággal, 9 munkaállomással működik. Informatikai fejlesztéseink felhasználásával több száz ügyben van elektronikus tájékoztatás az ügymenetről és mód van on line nyomtatvány kitöltésre is a kihelyezett számítógépeken. A létrehozás nem igényelt létszámbővítést, mert a három fő, korábban már meglévő általános tájékoztatást végző személy mellett az osztályok dolgozói vesznek részt benne, folyamatos váltással. Az ügyfelek az ügyfélhívó rendszer segítségével, ügytípusonként, sorszám alapján jutnak az ügyintézőjükhöz. Az átlagos várakozási idő 3-10 perc között van. Az ügyfélfogadó térben lehetőség van a mozgáskorlátozottak, valamint a hallássérültek fogadására, de biztosított az „intim” ügyfélfogadás is. Az osztályokon az ügyfélszolgálat által ellátott feladatkörökben az irodákban történő félfogadás megszűnt. Az ügyintézők nyugodtabb körülmények között, gyorsabban végzik el a munkát.
Ellátott feladatok:
1. Általános tájékoztatás – a hivatal működéséről, a közérdekű adatokról, ezek kiadásáról, az informatikai eszközök használatáról, ügyfélkapu hozzáférésről, valamint kérelmek átvétele, sorszámok osztása fogadóórákra, okmányirodai időpontfoglalás stb.
2.Adóigazgatási ügyek – adóbevallások benyújtása elektronikus úton, különböző adókról felvilágosítás, konkrét ügyekben való tájékoztatás.
3. Szociális ügyek – különböző segélyezési ügyekben tájékoztatás, nyomtatványokkal ellátás, kérelmek átvétele, utalványok kiadása, tájékoztatás a beadott kérelmekről.
4. Lakásügyek – tájékoztatás, nyomtatvánnyal ellátás, kérelmek átvétele, lakáspályáztatással, bérbeszámításos lakásfelújítással kapcsolatos tájékoztatás, lakásfenntartási támogatások kezelése.
5. Kereskedelmi ügyek – tájékoztatás, üzletbejelentések nyilvántartásba vétele, üzletnyitási kérelmek átvétele, szálláshely szolgáltatók nyilvántartásba vétele, közterület kereskedelmi célú használata kérelmezése stb.
6. Oktatási ügyek – iskoláztatással, óvodai, iskolai beíratással kapcsolatos ügyekben tájékoztatás, fellebbezési kérelmek befogadása.
7. Kommunális ügyek – fakivágás, közterület használat, útfelbontások, környezetvédelmi ügyek, utakkal, járdákkal kapcsolatos ügyek.
A központi ügyfélszolgálatunk egy teljesen korszerű, XXI. századi közigazgatási megoldás, merészen átalakítja az immár több, mint száz éves ügyfél – ügyintéző kapcsolatot. Működése tapasztalatai nemcsak a továbbfejlesztéshez adnak támpontot, hanem beilleszthetők a közigazgatás korszerűsítési kormányzati elképzelésekbe is.
A központi ügyfélszolgálatunkkal kapcsolatos minden információ:
ugyfelszolgalat@szombathely.hu

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu