Új katasztrófavédelmi és honvédelmi törvény
Hábermayer Tamás jur., dr.
Kezdjük először az új honvédelmi törvény katasztrófavédelmi szempontú, védelmi igazgatásbeli változásával: az első ilyen a Megyei és Helyi Védelmi Bizottság összetételének megváltozása.
Az új honvédelmi törvény 25. § (4) -e foglalkozik a Megyei Védelmi Bizottság összetételével:
„ 2011. évi CXIII. törvény:
„ … 25. § (4) A megyei védelmi bizottság elnöke a kormánymegbízott, elnökhelyettesei a honvédelmi feladatok tekintetében a Honvédség állományába tartozó tényleges állományú katona, a katasztrófák elleni védekezés tekintetében a hivatásos katasztrófavédelmi szerv területi szervének vezetõje.
A régi, 2004. évi CV. honvédelmi törvény a Megyei Védelmi Bizottság Elnökének a megyei közgyűlés elnökét nevesítette, aki az új törvény szerint most taggá válik. A MVB elnöke a kormánymegbízott lett, míg elnökhelyettesek vonatkozásában két eltérő irány jelentkezik. Katasztrófák elleni védekezés tekintetében a katasztrófavédelem, honvédelmi feladatok tekintetében a Honvédség adja a szakembert.
A Helyi Védelmi Bizottságoknál hasonlóan változik a helyzet. A HVB elnöke a korábbiaknak megfelelően a polgármester marad. Elnökhelyettesként a MVB szervezeti struktúrájához hasonlóan veszélyhelyzetben a katasztrófavédelem, honvédelmi feladatok tekintetében a Honvédség biztosít szakembert.
„ … 27. § (4) A helyi védelmi bizottság testületi szerv. A helyi védelmi bizottság elnöke a megyei jogú város, a város, a fővárosi kerület polgármestere, elnökhelyettesei a katasztrófák elleni védekezés tekintetében a hivatásos katasztrófavédelmi szerv területi szervének vezetője által kijelölt személy, a honvédelmi feladatok tekintetében a Honvédség állományából szükség esetén vezényelt tényleges állományú katona.
A Helyi Védelmi Bizottságok működésének alapját a törvény a következőképpen szabályozza:
„28. § (3) A helyi védelmi bizottság kiadásainak és működési költségeinek fedezetét a fővárosi kerület, a megyei jogú város, a város önkormányzata részére az egyes honvédelmi feladatokra biztosított költségvetési összegből, céltámogatásból, illetve a honvédelmi körzethez tartozó településekre háruló honvédelmi feladatok és a lakosság létszámának arányában meghatározott normatív állami támogatásból kell biztosítani.
A kicsit hosszabb bevezető után rátérnék az újonnan elfogadott katasztrófavédelmi törvény részeinek elemzésére. Az új Kat. tv. a HVB elnökének védekezéssel kapcsolatos feladatait a következőképpen rögzíti:
2011. évi CXXVIII. törvény
„… 14. § (1) A helyi védelmi bizottság elnöke:
a) mûködési területén irányítja a védekezésben részt vevő szervek, szervezetek tevékenységét,
A törvény a védekezés érdekében, kiküszöbölve a korábbi hiányosságokat, lehetőséget biztosít a HVB elnökének operatív intézkedések meghozatalára, amellyel feladatot szabhat a védekezésben részt vevő szervezetek részére, hatáskörükbe tartozó intézkedések megtételére.
„ … Mentes a polgári védelmi kötelezettség alól:
„ … 54. § (2)
A polgári védelmi szervezetbe beosztott személy esküt tesz, amelyet az új törvény 60. § (7) bekezdése szabályoz:
„ … Az eskü szövege a következő:
Az önkéntesség két helyen jelenik meg az új törvényben. A 18. § a katasztrófák elleni védekezésben közreműködő önkéntes szervezetek feladatait szabályozza, míg a törvény 65. § a polgári védelmi szervezetbe történő önkéntes jelentkezés lehetőségét teremti meg.
„ … 65. § (1) Polgári védelmi feladat ellátására önkéntesen jelentkező személy külön jogszabály szerinti nyilatkozatot tesz, melyben kinyilvánítja a rendelkezésre állás tartalmát és az alkalmazás feltételeit.
Az önkéntesség motivációjának egyik alapja lehet az önkéntes szervezetek részére biztosítható pályázatok, míg a polgári védelmi szervezetbe beosztottak a 60. § (9) alapján:
„…A polgári védelmi szervezetbe beosztott mentesíthető részben vagy teljesen a helyi adó megfizetése alól…."
Az új katasztrófavédelmi törvény értelmező rendelkezései szempontjából kiemelt figyelmet kíván a jövőre nézve egy új fogalom: a közbiztonsági referens.
E törvény vonatkozásában a 3. § 12. pont:
„… Közbiztonsági referens: a polgármester katasztrófák elleni védekezésre való felkészülési, védekezési, helyreállítási szakmai feladataiban, továbbá rendvédelmi és honvédelmi feladataiban közreműködő, köztisztviselõi jogviszonyban álló, e feladat ellátására a polgármester által kijelölt, e törvény végrehajtási rendeletében meghatározott végzettséggel rendelkezõ személy. …„
A törvényből is kitűnik, hogy a jogalkotó feltett szándéka a biztonsággal kapcsolatos feladatok személyhez, nevezetten a közbiztonsági referenshez kapcsolása, akihez a rendvédelmi szervek, honvédelmi szervek fordulhatnak feladataik ellátása végett. A közbiztonsági referens kijelölése a polgármester feladata (15. § (2) bek. j) pont). A közbiztonsági referenssel kapcsolatos részletesebb szabályozás az új Kat. tv. végrehajtási rendeletében kerül kiadásra.
A jobb érthetőség végett a korábban elmondottak rendkívül fontos kiegészítője a következő :
„ … A katasztrófavédelmi hozzájárulásból származó bevétel műszaki-technikai eszközök, felszerelések beszerzése, fejlesztése, felújítása és objektumok létesítése céljára, védekezési kiadásokra, közbiztonsági referensek képzésére, valamint polgári védelmi szervezetek képzésére, felszerelésére, illetve önkéntes mentőszervezetek támogatására használható fel. …"
Remélem, hogy tudtam adni egy kis ízelítőt a bekövetkezett törvényi változásokból, és javaslom minden szakembernek, kollégának, hogy értelmezve olvassa végig mind a két törvényt, és gyűjtse ki a saját részére bekövetkezett releváns változásokat.
Kategória
Könyvajánló
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény magyarázata
Negyedik, hatályosított kiadás
(2023. őszi kiadás)
Ára: 12000 Ft