Okmányirodák – korszerű munkahelyek 2004/3

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Közigazgatási reform

Okmányirodák – korszerű munkahelyek 2004/3

VI. évfolyam, 3. lapszám
Szerző(k):
Dr. Barkóczy Tamás



Az ügyek 100 ezreit intéző okmányirodák Pest megyében is rövid idő alatt az államigazgatási struktúra elfogadott, szerves részévé váltak, ami elismerést érdemlő teljesítmény.
Munkájuk szervezettsége, színvonala, szolgáltatásuk minősége, az ügyfélfogadás kultúráltsága mind, mind olyan tényező, amelyen keresztül az ügyfelek szélesebb területre is érvényes értékítéletet alkotnak. Más szóval a helyi közigazgatásról alkotott véleményükre jelentős hatású befolyásoló tényező az okmányirodák tevékenysége, munkavégzésük minősége, kulturáltsága és gyorsasága.
Szolgáltatások esetében az igazi kérdés mindig az, hogy működésükről, mit tartanak az ügyfelek, akik folyamatosan és kritikus tesztelik a rendszert, mérlegre teszik erényeit, és fogyatékosságait. Ezért voltunk kíváncsiak Pest megyében arra, hogy miként ítélik meg az okmányirodákban nyújtott szolgáltatások színvonalát. Tudtuk ugyanis, hogy ezt kizárólag az érintett állampolgárok minősíthetik és döntésük ellen nincs helye jogorvoslatnak.
A feltett kérdéseink a következők voltak: milyen okmányt igényelt, mennyit várakozott, hány percet igényelt az ügyintézés, elégedett-e a kapott szolgáltatással. A lehetőséget kihasználva kértük véleményük, vagy javaslataik jelzését is.
A várakozási idő 15 percnél kevesebb volt a kiadott okmányoktól függően az okmányirodák felében, harmadában. A hosszabb várakozási idővel dolgozó okmányirodák aránya jelentős, ami további intézkedéseket igényel. Célként az tűzhető ki, hogy 15 percnél ne legyen hosszabb a várakozási idő.
Az ügyintézés időtartamát tekintve már kedvezőbb a helyzet, mivel az állampolgárok által szolgáltatott adatok 5 és 23 perc közötti időigényt jeleztek. Persze az ügyfelek számára a várakozási és a tényleges ügyintézési idő összeadódik, amit nem egyszer teljes joggal tarthatnak soknak. Az időtartam csökkentése az átgondolt helyi szervezési intézkedéseken, a szervezett tovább képzéseken túl igényli a meglévő gép, és személyi kapacitás növelését. A jelenlegi létszám nem elegendő az ú.n. háttérmunkák elvégzésére, illetve alig teszi lehetővé a szabadságok kiadásakor az ütemes munkavégzést.
Mindezek ellenére örömünkre szolgál az, hogy felmérés adatai szerint az ügyfelek elégedettek a kapott szolgáltatásokkal. Jellemző vélemények: Az ügyintézés gyors és udvarias. Az ügyintézők segítőkészek, gyorsak és pontosak. Jó ötlet az időpont egyeztetés! A fővárosi állapotokhoz képest ez szuper!! Pontos, kedves, gyors és udvarias ügyintézők. Ha minden ilyen gördülékenyen menne kis hazánkban! Kedvesség, rend és tisztaság. Gyors ügyintézés, remek csapat! Végül zárásként egy időszerű állampolgári vélemény: „Nagyon köszönöm, ez már Európa.” És egy remélhetően nem a távoli jövőbe mutató ügyféli figyelmeztetés: „Kapjanak fizetésemelést az itt dolgozók!!”.
Az ügyfelek számos javaslatot tettek és persze most várják az érdemi intézkedést.   Közülük néhány: Javítandó az ügyfélvárók színvonala (légkondicionálás, több ülőhely, még nagyobb tisztaság, a közelben legyenek parkolóhelyek, akár díjmentesek is). Az érdemi ügyintézést érintve pedig ezek a jellemzők: Több munkaerő kellene és még gyorsabb ügyintézés. Átgondolt előjegyzési, ügyfélhívó rendszer kell. A postai befizetés és az okmánybélyeg megvásárlása helyben legyen intézhető. Telefonos sorszámkérésre mindig legyen lehetőség, az internet is legyen igénybe vehető. Több tájékoztatás, több információ, általában legyenek eukomform állapotok. Érdekes vélemény: „az ügyintézéssel elégedett, de a törvénnyel nem! Drága az illeték, az okmányok cseréje túl sűrű. A vezetői engedély képminősége rendkívül rossz, korszerűbb, nagyobb teljesítményű technikára van szükség, fordítsanak több pénzt az irodákra”.
A javaslatok nemcsak megfontolásra, hanem megvalósításra érdemesek. Az okmányirodai munka tárgyi és személyi feltételeit gyors ütemben tovább kell javítani. Azzal számoljuk, hogy az európai uniós követelmények érvényesítéséhez még milliárdos nagyságrendű pótlólagos ráfordításra lesz szükség (tárgyi és személyi feltételek). Indokolt a rendkívüli igénybevételt vállaló munkatársak teljesítményének kiemelt anyagi (és persze erkölcsi) elismerése, az ügyfélfogadási pótlék mielőbbi bevezetése.
Összességében a tapasztalatokat értékelve megalapozottan lehetünk optimisták, hiszen az okmányirodákkal korábban ismeretlen technika és munkamódszer épült be az igazgatásba, s ennek hatása bizonyosan kiterjed más szakterületekre is.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu