Többcsatornás ügyintézés Budaörsön

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Informatika

Többcsatornás ügyintézés Budaörsön

IX. évfolyam, 1. lapszám
Szerző(k):
Tevanné dr. Südi Annamária



2006 november közepétől Budaörsön már sms-ben is intézhetik ügyeiket a város lakói. Az önkormányzat néhány évvel ezelőtt azt az ambiciózus célt tűzte maga elé, hogy a polgármesteri hivatalban megteremti az akadálymentes és többcsatornás ügyintézés feltételeit. A mobilos ügyintézés megindulásával újabb fontos állomásához érkezett ez a program.

 

 

Az e-ügyintézés mintavárosa koncepció részeként november óta sms-ben is kapcsolatba lehet lépni a Budaörsi Polgármesteri Hivatallal, így mára már valóssággá vált a többcsatornás ügyintézés. 

 

Személyes megjelenés nélkül lehet időpontot kérni, információhoz jutni, elindíthatók bizonyos ügyek, és ezeket részlegesen vagy akár teljesen be is lehet fejezni. Az ügyfél választhat, hogy telefonon, levélben, interneten keresztül, vagy sms-ben veszi fel a kapcsolatot a hivatallal. Nem is olyan sokára wap-os felületen is megtehető lesz mindez. 

 

A legfrissebb fejlesztés a mobiltechnológiához kapcsolódó sms-alapú ügyintézés. A Pannon támogatásával a Budapesti Corvinus Egyetem Közgazdaság-tudományi Kara mellett működő E-Government Alapítvány dolgozta ki a rendszert. Persze sok munkája volt a technológia tényleges bevezetésével a hivatal informatikusainak, sőt az ügyintézőknek is, hiszen 25 ügytípust kellett olyan módon feldolgozni, hogy azokat a mobil technológiára is alkalmazni lehessen. 

 

Az sms-technológia bevezetését megkönnyítette, hogy az e-ügyintézés már több éve jól bevált rendszeréhez tudott kapcsolódni. 

 

A fejlesztés végeredményeként, mindenféle előzetes regisztráció nélkül, három szinten intézhetők sms-ben a hivatali ügyek: a programozott sms-központon keresztül információkat lehet kérni, időpontot foglalni, és maga a tényleges ügyintézés is előkészíthető. A (06-20) 429-7213-as számra a megfelelő kódszavakat elküldve gyorsan és rugalmasan intézhető például az anyakönyvi kivonat, a lakcímbejelentés, vagy éppen a vállalkozói igazolvány. 

 

A kapcsolat felvétele minden esetben egy, az ügyfél által küldött sms-üzenettel kezdődik. Az interakciót indító sms formáját, kódszavait a hivatal közzéteszi, illetve egy további sms küldésével ehhez is kérhető segítség. 

 

A szolgáltatás részletes leírása megtalálható Budaörs város honlapján, a www.budaors.hu címen, de természetesen a helyi lapban, szórólapokon, a városi kábeltévében, hírlevélben is igyekszenek mindenkivel megismertetni az új lehetőséget. 

 

A szolgáltatást bármilyen mobilhálózatról elérhetik az ügyfelek. Például egy időpont igénylése 2 sms költségét jelenti, ami az ügyfél csomagjától függően átlagosan 30 forint. 

 

Még ezen a költségen is jelentősen csökkenteni fog a wapos megoldás elindítása, amely egyetlen hívásra egyszerűsíti az ügymenetet. Jelenleg a rendszer tesztelése folyik, gyakorlatilag minden készen áll ahhoz, hogy a közeljövőben ez a szolgáltatás is meginduljon. 

 

Budaörs nagyon szerencsés adottságú város az elektronikus ügyintézés szempontjából. A lakosság átlagéletkora fiatal, amiből következik, hogy az itt élők fogékonyak az új megoldásokra. Az otthonról internetezők száma nem csak az országos, de az európai uniós átlagot is meghaladja, messze 50 százalék fölött tart. Ezért nem kidobott pénz az e-ügyintézési módok fejlesztése, és reális várakozás, hogy egyre többen választják majd ezeket az alternatív megoldásokat. Természetesen gondoltunk azokra is, akiknek még mindig megfizethetetlen az internet, és azokra is, akik nehezen barátkoznak az új technológiákkal. 

 

Budaörsön, az országban egyedülálló módon rendeletet alkottak a digitális esélyegyenlőség biztosításáról. Ennek keretében hátrányos helyzetűeket és időseket tanítanak az internet használatára, illetve számukra ingyenes hozzáférést biztosítanak a világhálóhoz. 

 

A polgármesteri hivatalban ügysegédi szolgálat működik, ami azt jelenti, hogy a kihelyezett nyilvános internetes terminálok mellett szakemberek állnak azok rendelkezésére, akik még nem olyan járatosak az informatika területén. Az épületben wifi-elérést is biztosítanak, így a laptoppal rendelkezők akár a büfében kávézgatva is ráléphetnek a világhálóra, és megkezdhetik ügyeik előkészítését. 

 

Már több nyilvános internetes hely nyílt a városban, és ezek számát folyamatosan bővítjük. 

 

Kétségtelen, hogy Budaörs már az eddigi lépéseivel is a hazai közigazgatáskorszerűsítés élvonalába került, hisz technikai felszereltségük vetekszik a világ legfejlettebb országaiban működő hivatalokéval.

Hozzászólások

Előfizetés

Kategória

Feliratkozás hírlevélre

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@hvgorac.hu

Weboldal: hvgorac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu