Regionalizáció és a minőségfejlesztés 2007/6

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Régió

Regionalizáció és a minőségfejlesztés 2007/6

IX. évfolyam, 6. lapszám
Szerző(k):
Tamásné Czinege Csilla igazgató APEH Dél-alföldi Regionális Igazgatósága



A közigazgatás egyik legnagyobb szervezetét, – az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatalt – a kormány a 273/2006. (XII. 23.) rendeletében 2007. január 1-jével regionális igazgatóságok formájában működteti. Az APEH Dél-alföldi Regionális Igazgatósága a korábbi Bács-Kiskun, Békés és Csongrád megyei APEH igazgatóságok és a megyei Illetékhivatalok jogutódjaként jött létre.

 


Az átszervezés legfőbb rendezőelve a párhuzamos tevékenységek kiszűrésével történő hatékonyságjavítás, a szakmai feladatellátás színvonalának javítása volt. A legfőbb változást az jelentette, hogy a korábbi területi szempontú szervezetkialakítást felváltotta a tevékenységalapú szervezet. Az Igazgatóság három fő szervezeti egységre tagolódik, melyek átfogják a régió teljes területét; ezek az adó-, és illetékügyi szakterület, ellenőrzési és végrehajtási szakterület valamint a működtetési szakterület.
Az elmúlt több mint, háromnegyed évre visszatekintve elmondhatjuk, hogy nehéz, de annál sikeresebb időszak áll mögöttünk. A szervezet átalakítás mellett kiemelt figyelmet fordítottunk arra, hogy a változások ne menjenek a minőségi munkavégzés rovására. Éppen ezért volt kihívás Igazgatóságunk működésének és eredményességének megmérettetése, melyre a Miniszterelnöki Hivatalt vezető Miniszter pályázati felhívása alapján került sor. A közigazgatási szervek minőségfejlesztésével kapcsolatos kormányzati feladatokat 2007. évtől az utóbb említett hivatal látja el. A minőségügyben kiemelkedő eredményt felmutató szervek tevékenységének elismerésére első alkalommal a belügyminiszter 2003-ban díjat (Magyar Közigazgatási Minőség Díj) alapított, melynek követelményei:
– a szervezet folyamatos és stratégiai jellegű minőségfejlesztésre törekedjen;
– a szervezet minőség-menedzsment rendszerrel, illetve minőségfejlesztési modell alkalmazásával támogassa minőségfejlesztését;
– a szervezet folyamatosan kísérje figyelemmel és értékelje ügyfelei elégedettségének alakulását;
– a szervezet alkalmazza a benchlearning, azaz az egymástól való tanulás és a benchmarking, azaz a tapasztalatcsere eszközét.
Igazgatóságunk egyik jogelőd szervezete, – az APEH Bács-Kiskun Megyei Igazgatósága – 2005. évben vezette be az Európai Unióban már elterjedt, elsősorban a közigazgatási szervek részére kidolgozott Közös Értékelési Keretrendszert (Common Assesment Framework: CAF). E nagy volumenű munkának eredményeit az igazgatóság már 2006. évben is felhasználta a minőségfejlesztése terén. A regionalizációt követően a CAF kritérium rendszere alapján áttekintettük adottságainkat illetve eredményeinket, továbbá a jogelőd szervezet kezdeményezéseit adaptáltuk. Többek között például, bevezettük a rugalmas munkaidő rendszert, mely régóta igénye volt kollegáinknak, de említhetjük az átszervezéssel kapcsolatos dolgozói elégedettségi felmérésünk pozitív tapasztalatait is. Az adózó állampolgárok mind teljesebb körű és minőségben is kiemelkedő színvonalú kiszolgálását teszi lehetővé, hogy egyik ügyfélkapcsolati helyünkön, – Baján – a nyár folyamán új, európai színvonalú irodaépületet adtunk át.
A tájékoztatási tevékenységünk eredményességét tükrözi, hogy az év elején alakult Contact Center tevékenysége, – telefonos és elektronikus ügyfélszolgálat – a hét regionális igazgatóság között a rangos második pozíciót foglalja el a sikeresen fogadott hívások tekintetében. Napjainkban helyzetfelmérést folytatunk az integrált ügyfélszolgálatok régiós hasznosítása és teljes körű bevezetése érdekében, – ügyfél-elégedettségi felmérés keretében, ennek bevezetése tovább szolgálhatja ügyfeleink igényeinek teljesebb kiszolgálását. Az elektronikus ügyintézési lehetőség biztosításával és elterjedésével az adózók többsége adóügyeinek egy részét már Interneten intézi, és ehhez mi minden támogatást megadunk. A minőségfejlesztéssel kapcsolatos törekvéseink, ennek főbb irányvonalai megjelennek a stratégiailag jelentős feladatainkban, továbbá missziónkban is, hiszen tevékenységünk egésze közvetlen és közvetett szolgáltatásként fogható fel. Ennek két címzettje van: az állam és az adózó állampolgárok, illetve az általuk létrehozott szervezetek. E kétirányú szolgáltatás az adóhivatal alapfunkciója. Alapfeladatunk tehát az előbb említett címzettek igényeinek lehető legnagyobb mértékű kiszolgálása:
– biztosítjuk a költségvetési bevételeket az állam működéséhez, új megoldások kifejlesztésével is (az elméleti és a tényleges adóbevétel közötti különbség, az úgynevezett adórés csökkentésével, a bevételi kockázatok mérséklésével);
– korszerű adóigazgatási módszerek alkalmazásával segítjük az adózók minél teljesebb körű kiszolgálását lehetővé téve, hogy kötelezettségeiket a kornak megfelelő színvonalú ügyintézés mellett pontosan teljesíthessék. Hatósági és szolgáltató jellegű tevékenységünket minden esetben a törvényesség, hatékonyság és eredményesség jegyében végezzük.
Elismerés és megtiszteltetés számunkra, hogy a Miniszterelnöki Hivatalt vezető Miniszter döntése alapján 2007-ben Igazgatóságunk szerepelt a díjazottak között. Hisszük, hogy minőségfejlesztési törekvéseink tovább szolgálják az adózók és munkatársaink megelégedettségét. A minőségfejlesztési folyamattal kapcsolatos elveink az adózó és ügyfélközpontúság, munkafolyamataink javítása továbbá kollegáink és a vezetők teljes elkötelezettsége. E folyamat a jövőben sem szakad meg régiónkban, hiszen megkezdődtek az előkészületek a CAF 2008. évi bevezetésére.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu