KÖZigazgatási ÜGYmenetek - Ügyfél-információs szolgálat Hajdúszoboszlón 2001/1

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / E-közigazgatás

KÖZigazgatási ÜGYmenetek – Ügyfél-információs szolgálat Hajdúszoboszlón 2001/1

III. évfolyam, 1. lapszám
Szerző(k):
Dr. Vincze Ferenc Hajdúszoboszló jegyzője



Ügyfélszolgálati irodák már a tanácsi érában léteztek és úttörő módon napjainkban is érvényesíthető megoldásokat alkalmaztak. Ügyfélszolgálatok a települési önkormányzatok hivatalaiban ma is működnek, ám a szükségesnél kisebb számban. Manapság az informatika olyan fejlődési fokra jutott, hogy az igazgatás minden területét és elemét hatékonyan képes segíteni, sőt átvehet egyre több, jelenleg jellemzően hagyományos módon történő feladatellátást az emberektől.

 

 A telekommunikáció és az informatika összefonódásából épületeket, városokat, országokat, az egész világot átfogó és összekötő számítógépes hálózat jött létre, a teljesítmény növekedése méretcsökkenést hozott, eredményeként a helyek közötti kommunikációt felváltja a személyek közötti. Az önkormányzatok a közügyek helyi intézésének és a településigazgatási teendők ellátásának tényleges önállósággal bíró letéteményesei, a szükséges döntéseket a különféle érdekek alapos feltárásával, megjelenítésével, széles körű összehangolásával kell előkészíteni, meghozni és végrehajtani.
A polgármesteri hivatalok által megszerzendő, feldolgozandó és továbbítandó adat és információ sokszorosa a korábbinak, a hivatalok mennyiségileg és minőségileg újszerű problémával találják szemben magukat. Ezek a korábbi módszerekkel egyáltalán nem, vagy csak jelentős emberi kapacitásigénnyel oldhatók meg. Fuldoklunk az adatokban, de nem találjuk az információt, mert nyilvántartásaink nincsenek egységbe szervezve, integrált és komplex informatikai rendszerrel hatékonyan támogatva, a papíralapú működést még csak szigetekben váltotta ki az elektronikus. Az önkormányzati adatvagyon olyan kincs, amelyet még meg sem találtunk, nemhogy hasznosítanánk.
Hajdúszoboszló polgármesteri hivatalában 2000. január 1-el létrehoztuk az ügyfél információs szolgálatot, keretében működik az okmányiroda is. Célunk egy általános városi tudakozó és tanácsadó hely működtetése, amely a polgárokat, szervezeteinket és vendégeinket – több nyelven is – hitelesen informálja az önkormányzati adatvagyon közérdekű, illetve közhasznú információköréből, a közszolgáltatásokról, valamint a közigazgatási eljárásokról, emellett igény szerint közreműködik ügyeik gyors és eredményes elintézésében. A szolgálat funkciói:
• tájékoztató: a polgárok közügyekben történő eligazodásának segítése, információszolgáltatás
• intézkedő: önkormányzati és hatósági ügyek hatékony, szakszerű, gyors megoldása (azonnal, illetve programozottan rövidített ügyintézési határidőben sok esetben)
• tanácsadó: hozzájárulás a problémák megoldásához nem az önkormányzat hatáskörébe tartozó ügyekben (pl. jogi tanácsadás)
• közvetítő: igény és lehetőség szerinti eseti közreműködés egyes nem önkormányzati hatáskörbe tartozó ügyek intézésében.
A szolgálat két alapvető feladatot (ügyintézés, információ-szolgáltatás) lát el, teljes komfortot nyújtva dolgozóinak és a hivatalt bármilyen okból és bármilyen módon (személyesen, levélben, telefonon, Interneten) megkeresőknek.
A dolgozók számára a komfort nemcsak berendezést, esztétikus kialakítást jelent, hanem azt, hogy az ügyintézéshez szükséges valamennyi cselekményt munkahelyi számítógépük segítségével végezhetik. Egyes – főleg azonnal intézhető – ügyeket az ügyfélszolgálati referensek intéznek, mások segítségükkel indíthatók meg, illetve révükön szerezhető információ az adott ügy intézésének állapotáról. A hivatal bármelyik dolgozóját felkeresni kívánók is a városháza ezen kapuján léphetnek csak be és kaphatnak segítséget céljuk eléréséhez. Ezáltal elkerülhető, hogy polgármesteri hivatalként a polgármester irodáját vagy a hatósági hatáskörök zömével felruházott jegyzőt keressék tévesen. A szolgálat egyes többdiplomás dolgozói alkalmasak arra, hogy a hozzájuk fordulók által elmondottak alapján kiválasszák a legjobb, nem feltétlenül önkormányzati hatáskörbe (pl. bírósági) tartozó megoldást, segítséget adjanak a más szervekhez tartozó eljárás lefolytatásához.
A korszerű és hatékony működést a számítógépes belső hálózat és az igazgatás-szakmai közreműködésünkkel fejlesztett "KÖZigazgatási ÜGYmenetek" szoftverrendszer rövidesen alkalmazásba kerülő elemei biztosítják. E számítógépes program az INTERNET-en lehetővé teszi a non stop távtájékoztatást és távügyintézést is. Programunk országos szakmai körökben, jegyzői egyesületekben ismert és támogatott, több pályázatot  nyert. Rövidtávú tervünk a totális lakosságszolgálat, vagyis a más közigazgatási szervek, bíróságok hatáskörébe tartozó ügyekben is városunk lakosai ügyintézésének segítése, menedzselése. Ezt az igazgatási ügyekből speciálisan felkészített négy ügyfélszolgálati referens segítségével oldjuk meg. Közöttük osztjuk majd fel a várost, tehát mindenkinek egy ilyen kollégát kell csak ismernie és bármilyen gondjával-bajával őt kell keresni. Jelenleg a referensek képzése folyik.
Érdekes módon a több mint 15 millió forintos épületkialakítás, átépítés (volt konyhánkból, étkezdénkből) sikerült legkönnyebben állami és szponzori támogatás segítségével. A helyszín rendelkezésre áll, a tartalmi fejlesztés van soron.
Megoldásaink segítik a valóban szolgáltató közigazgatás létrejöttét, érvényesülhet Magyary Zoltán "A közigazgatás a közösségért van" elve.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu