IPARI PARKOK 2001/5

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Vagyongazdálkodás

IPARI PARKOK 2001/5

III. évfolyam, 5. lapszám
Szerző(k):
Szász András területfejlesztési referens Székesfehérvár



A rendszerváltás óta eltelt időszak társadalmi-gazdasági folyamatai olyan változásokat hoztak, amelyek teljesen új kereteket szabnak egy közösség életének a megszervezése, egy település tár-sadalma és vezetése számára. Az önkormányzatoknak egyre tudatosabban fel kell készülniük megfelelni az ezekből következő új kihívásoknak.

 

Egyik ilyen kihívás az önkormányzat szerepvállalása a gazdaságfejlesztési folyamatokban. Az önkormányzatnak közvetlen beavatkozási jogosultságai nincsenek, ugyanakkor nem térhet ki ez elől, több okból is:
– feladataik ellátásában hosszú távon nem számíthatnak a központi források bővülésére. Meg kell teremteni saját helyi forrásaikat, azokat pedig csak a helyi gazdaság teljesítménynöve-kedése tudja kitermelni;
– egy település komplex fejlesztésére nem elegendőek csupán a saját források. Szükség van további külső fejlesztési források bevonására is, ezek közül pedig a legfontosabb a vállalko-zói tőke;
– a gazdasági szereplők közvetlen érdekei nem minden esetben esnek egybe a közösségi ér-dekkel. Az így kialakuló ellentéteket más nem oldhatja fel, mint az önkormányzat;
– a gazdasági fejlődés együtt jár a terület-felhasználás változásával. Ennek szabályozása köte-lezettsége és egyben joga is az önkormányzatnak. Ennek a jognak a célszerű gyakorlásával irányítani lehet a gazdasági tér alakulását.

Székesfehérvár gyakorlati tapasztalatai alapján az önkormányzat szerepvállalásának lehetséges színterei közül alapvetően fontosak a szervezési, gazdálkodási és a városüzemeltetéssel össze-függő feladatok.
Ezeknek a feladatoknak az ellátása egyidőben érdeke és feladata a gazdasági szereplőknek és az önkormányzatnak is. A felsorolt feladatok gyakorlatilag az ipari park rendszer bevezetésének és működtetésének alapfeladatai is egyben. Az ipari park rendszer tehát a legmagasabb fokon in-tegrálja a vállalkozói és társadalmi érdeket. Ez adja meg ennek a területfejlesztési technikának a kiemelt fontosságát.

Melyek lehetnek az önkormányzat által elvégezhető konkrét tennivalók feladatokcsoportokhoz kapcsolódva:
Kezdeményezés az Ipari Park megvalósíthatósági tanulmányának az elké-szítése, a szükséges marketing anyagok kidolgozása.

Partnerség, koordináció,   partnerkeresés, tulajdonrendezés, fejlesztő társaság(ok)
érdekharmonizáció létrehozása (esetenként azokban való részvétel).

Területfejlesztési szabályozás a terület-felhasználás rendjének szabályozása (rendezési terv kidolgozása), környezetvédelem, hulladékelszállítás-hulladékgazdálkodás, esetleges környezeti kárelhárítás, el-látó rendszerek kiépítésének kellő időben történő biztosí-tása.

Közvetett támogatás munkábajárás megszervezése, képzési, átképzési infrast-ruktúra biztosítása, közterület-fenntartás.

Közvetlen támogatás területbiztosítás, részvétel a megvalósításban, pályázati források bevonása.

Gazdasági infrastruktúra   logisztikai szolgáltatások fejlesztése, technológiai
fejlesztés transzfer központok, inkubátor házak kialakítása.

Műszaki infrastruktúra   előfejlesztések, közterületi infrastruktúra kiépítése,
fejlesztés közlekedésfejlesztés.

Gazdasági szabályozás  helyi adó kedvezmények.

Szolgáltatási színvonal   az ipari parkba betelepülők speciális igényeinek a
emelése kiszolgálása.
Az önkormányzat szerepvállalásával elérendő alapvető cél: a település versenyképességének a megteremtése és fenntartása. Az ipari park, mint befektetés-ösztönzési technika lehetővé teszi, hogy kialakuljon egy ezt biztosító, meggyőző, hosszú távon is vonzó gazdasági környezet, amelynek jellemzői:
– Kiszámíthatóság:
– információ, adatszolgáltatás
– kidolgozott, stabil szabályozási környezet megteremtése
– rendezett tulajdonviszonyok a fejlesztések fogadó területein.
– Biztonság, megbízhatóság:
– hosszú távú politikai garanciák biztosítása arra vonatkozóan, hogy a megismert, il-letve egyeztetett feltételek valósak, és nem változnak meg meghatározott időtávlaton belül
– Fejlett infrastruktúra
– alapinfrastruktúra biztosítása
– a település általános szolgáltatási színvonalának a fejlesztése
– humán erőforrások megléte, fejlesztési lehetőségei
– Gyorsaság
– a teljes egyeztetési, döntéshozatali, engedélyezési és kivitelezési idő a befektető igé-nyei szerinti legrövidebb időre szorítkozhat. Ebben a vonatkozásban a mérce egyér-telműen a világszínvonal, ezen a szinten, vagy ezt meghaladó szinten kell teljesíteni.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu