ROP 3.1.1 Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyében 2008/5

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Pályázatok

ROP 3.1.1 Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyében 2008/5

X. évfolyam, 5. lapszám
Szerző(k):
Adminisztrátor




Az Észak-alföldi Regionális Közigazgatási Hivatal, Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kirendeltsége a ROP 3.1.1 Program végrehajtását sikeresnek tartja. A lezajlott képzések eredményeként az önkormányzati és területi államigazgatási szervek köztisztviselőinek jelentős része korszerű szakmai ismereteket sajátított el a továbbképzéseken illetve a professzionális személyiségfejlesztő tréningeken. Ezáltal a közigazgatás szereplői a munkavégzéshez szükséges új tudás birtokában képesek és készek az európai közigazgatási térben jelentkező szakmai kihívásoknak megfelelni illetve azokra a megfelelő választ adni.

 


Külön eredménynek tekintjük azt, hogy a kirendeltségünk az ismertetett programok végrehajtása eredményeként országosan is kiemelkedően jelentős számú jegyzőt és köztisztviselőt képzett ki az elmúlt három év során.
2005. év

 2006. év 2007. év 2008. év Sz.Sz. Bereg Megyében Összesen/
fő/turnus
Tanúsitványt kaptak: Turnus
szám: Tanúsitványt kaptak: Turnus
szám: Tanúsitványt kaptak: Turnus
szám: Tanúsitványt kaptak: Turnus
szám: 
406 fő

 14 1.099 fő 36 1.727 fő 62 568 fő 30 3.800/142
2005. évtől a fő hangsúly a ROP keretében szervezett kötelező központi programokra irányult. A képzéseket a köztisztviselők továbbképzési rendszerében volt szükséges elhelyezni hiszen, egy képzési struktúráról és intézményrendszerről volt szó. A ROP programok mindegyikére jellemző volt, hogy kötelező központi kiegészítő továbbképzési programként kerül be az éves tervekbe. Ez azt jelentette, hogy a közigazgatási hivataloknak és a kirendeltségeinek kötelessége volt felmérni a képzési igényeket (évenként országosan egységes táblázat alapján) és megszervezni az oktatást. A KSZK Programigazgatóság, mint képző központ köteles volt kifejleszteni a programokat, továbbá a lebonyolításhoz szükséges forrásokat a megállapodások alapján biztosítani a Program költségvetéséből, a jegyzők-vezetők pedig kötelesek voltak biztosítani, hogy a szakterületük szerint érintett köztisztviselők a továbbképzéseken részt vegyenek.
Legnépszerűbb programok
A Ket. 2 napos programon 668 fő vett részt; az 5 napos szakértői szintű Ket. képzést 631 fővel bonyolítottuk, ezáltal feltehető, hogy a Ket. bevezetése ezeknek is köszönhetően zavarmentes volt. Az ,,Esélyegyenlőség a Strukturális Alapok felhasználásában,, (202 fő); az ,,Európai Unió támogatási rendszerének joga és intézményrendszere,, (13o fő);  ,,A partnerség elve a Strukturális Alapok felhasználásában,, (130 fő); a ,,Jogalkotás hatáselemzése,, (186 fő); a ,,Hátrányos megkülönböztetés felismerése és kezelése,, (179 fő); a ,,Korrupció elleni küzdelem elvei és módszerei, a közszolgálati etika érvényesítése,, (163 fő); ,,Pénzügyi ellenőrzési ismeretek,, (131 fő); ,,Teljesítményértékelés és minősítés a közigazgatási szervek vezetésében,, (100 fő); az e-learning alapú nyelvi képzést sikeresen teljesítők száma 59 fő volt.
Új tipúsu képzések/ tréningek
A ,,Személyi és szervezeti hatékonyság fejlesztés keretében, a kommunikáció és konfliktuskezelési technikák elsajátítása,, (80 fő); az ,,Ügyfélorientált viselkedés,, (48 fő); az ECDL tanfolyamon  300 fő vett részt.
A képzéseken részt vettek aránya: 60% nő; 40% férfi.
Általános tapasztalat volt, hogy a képzéseken – annak ellenére, hogy folyamatosan ajánlottuk a részvételi lehetőséget – a területi államigazgatási szervek köztisztviselőinek aránya a helyi önkormányzatokéhoz képest alacsony volt a projekt egész időtartama alatt.
A ROP képzések szervezése, bonyolítása, a rendkívül sokrétű adminisztráció a biztosított humán erőforráson kívül jelentős munkaerő és munkaidő felhasználást igényelt a hivatal részéről. Szükség volt egy új szemléletre, egy új szervezői metodikára ilyen nagyszámú köztisztviselő képzésnek a megvalósításához, amely a feszített tempó, a nehézségek ellenére is rendkívüli prioritást élvezett a hivatal részéről.
A képzések szervezése kapcsán több problémával szembesültünk, így: Komoly problémát jelentett a területi államigazgatási szervek körében végbement regionális átalakulás, valamint a fenti szervek tekintetében bekövetkezett létszámleépítés, amely az előzetes igényfelmérés létszámait jelentősen módosította, így a kieső létszámot csak nagy erőráfordítással tudtuk pótolni. A Programigazgatóság csak késve tudta a szervezők rendelkezésére bocsátani számos meghirdetett program tananyagát. Több képzési program tananyaga nem készült el a Programigazgatóság által megjelölt határidőre. A ROP program havonkénti pénzügyi beszámolójának elkészítésekor koordinálni kellett a Közigazgatási Hivatal Pénzügyi Főosztálya, valamint a Kirendeltség munkatársainak együttműködését, mivel az elszámoláshoz szükséges dokumentumok a régióközpontban voltak megtalálhatóak. A kialakult jó munkakapcsolatnak köszönhetően gördülékeny volt a havi pénzügyi beszámolók elkészítése, de a plusz egyeztetési szint beiktatása mégis többletmunkát okozott. A Programigazgatóság, valamint az IH jelentős késéssel utalta a Kirendeltség számára a kifizetési kérelmekben kért, összegeket. A Programigazgatóság az elszámolási metódus megváltoztatásával, új módszerek kidolgozásával és bevezetésével felgyorsította a pénzügyi kifizetéseket, megteremtve ezáltal a képzések költségeinek finanszírozását. Jelentős többletmunkát igényelt a kirendeltség munkatársaitól a TEKTOR 2 rendszer feltöltéséhez szükséges adatok visszamenőleges feltöltése, a célcsoporttól történő bekérése. Pozitívumként meg kell említeni, hogy a ROP intenzív képzésszervezésre adott lehetőséget, az itt megszerzett rutint, gyakorlatot tovább tudjuk hasznosítani. Új típusú képzési igények kielégítésére nyújtott lehetőséget – amely eddig nem volt elérhető a köztisztviselők számára. Ezek a képzések további, kompetencia-fejlesztő képzések iránti igényt generáltak, melyek már beépültek a most elkészített képzési tervekbe.
Széleskörű kapcsolatrendszer alakult ki a piaci szféra képzéslebonyolítóival.
A ROP képzések több tekintetben alapozó képzésnek minősülnek, amelyekre tovább lehet építkezni (pl. ECDL – 4 modulos – résztvevők esetleg saját forrásból folytatták) tovább.
Jó gyakorlatnak mutatkozott a ROP programok kivitelezése során a modulrendszerben való gondolkodás, szervezés pl. az ECDL további 3 moduljának folytatására ad lehetősége.
A gyakorlatorientált, tréning típusú képzések iránti igénnyel való szembesülés.
Jó tapasztalatot szerzett a kirendeltség távoktatási módszer bevezetésével, amit célszerű tantermi oktatással is kiegészíteni.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu