Próbajegyző – jegyzőpróba 2008/2

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Vezércikk

Próbajegyző – jegyzőpróba 2008/2

X. évfolyam, 2. lapszám
Szerző(k):
Tóth Zoltán



Amikor először hallottam arról, hogy a jegyzőt próbaidőre kell felvenni a Ktv. módosítása alapján, akkor arra gondoltam, hogy ez egy vicc. Jóvicc.

 

Amikor arról hallottam, hogy néhány jegyző már próbaidővel megkezdte a munkáját, akkor azt gondoltam, hogy ez egy kodifikációs hiba.

 

Amikor azt hallottam, hogy ez a szabály nem tévedés, akkor azt hittem ez egy rossz vicc. Rosszvicc.

Amikor a dohánygyári ügynöktől azt hallottam, hogy ezzel a szabályozással letette névjegyét a közigazgatás asztalára, akkor azt gondoltam, bár csak maradt volna a dohánygyárban. (És lőn! 2 hónap múlva már ott volt, csak a névjegyét hagyta a magyar közigazgatás asztalán.)

 

Amikor már egyes polgármesterektől is azt hallottam, hogy ez nagyon jó megoldás, akkor elővettem a törvényszövegeket, mert ha a politikusoknak így tetszik valami, azt mindenképpen ellenőrizni kell!

 

Amikor azt olvasom egy feles törvényben, hogy módosít egy kétharmados törvényt (a Ktv. az Ötv-t), akkor arra gondoltam, hogy ezt majd az Alkotmánybíróság megsemmisíti. De még nem!

 

Amikor hallottam a pletykát, hogy ez nem is alkotmányellenes, akkor arra gondoltam, hogy vizsgáljuk meg közelebbről: Miért lehet pozitív a próbajegyző intézménye?!

 

A próbaidő alatt a próbajegyző megismerheti a polgármester erényeit:

  • panaszos ügyfelekkel való kíméletes és hosszúidejű foglalkozás;
  • felsőbbszintű párt- és állami vezetők kritika nélküli tömjénezése;
  • korrekt szakmai magatartás közbeszerzési és építési engedélyezési eljárásokban;

A próbaidő alatt a próbajegyző megismerheti a képviselőtestület azon tagjait:

  • akik szerint a Magyar Gárdának is van igazsága;
  • akik már születésük óta tagjai a Korrupció Ellenes Ligának,
  • akik szilárdan elhatározták, hogy megtanulnak írni és olvasni, de még nem volt idejük.

A próbaidő alatt a próbajegyző megismerheti a köztisztviselők pozitívumait:

  • a részrehajlásmentes ügyintézést;
  • a közjó érvényesítését a hatósági munkában;
  • a jó együttműködés módszereit a civil szervezetekkel.

Ekkor hasított belém a felismerés: A próbaidő intézményét más területekre is ki kell terjeszteni!

 

Be kell vezetni a próbaidő intézményét a polgármesternél. Ebből a célból próbaválasztásokat kell tartani, amelyet követően 3 hónap múlva lesznek az igazi választások.

 

Be kell vezetni a próbaidő intézményét a közigazgatási hivatalok vezetőinél, hogy a miniszter meggyőződhessen az alkalmasságukról.

 

Be kell vezetni a próbaidő intézményét a minisztereknél, hogy a miniszterelnök meggyőződhessen a szakmai és kommunikációs képességeikről.

 

Be kell vezetni a próbaidő intézményét a miniszterelnöknél, hogy a lakosság meggyőződhessen arról, hogy a kampányígéreteit betartotta-e?!

 

A dohánygyári ügynöknél a próbaidő eredménytelenül telt el. Gyorsan távozott is. De miért nem vitte magával a jegyző próbaidő intézményét is?! Talán azért, hogy emlékezzünk rá örökre.

 

Helyébe egy porszívó ügynök érkezik.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu