Új jegyző Zalaegerszegen 2004/5

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Portré

Új jegyző Zalaegerszegen 2004/5

VI. évfolyam, 5. lapszám
Szerző(k):
dr. Kovács Gábor



Az elmúlt év decembere óta új jegyző irányítja Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatalát.

 

A helyi születésű fiatalember Dr. Kovács Gábor számára nem ismeretlen a feladat, hiszen az államigazgatási főiskola elvégzését követően, 1994 óta az önkormányzatnál dolgozik.
Munkáját gyakornokként kezdte, majd megfordult a közigazgatási osztályon, a jogi irodán, 1996-tól a polgármester személyi titkárává nevezték ki, majd 1999-től az önkormányzati osztály vezetésével bízták meg. 1999-ben végzett Pécsett a jogi karon.
– Pályakezdőként kerültem a hivatalba, ahol először a közigazgatási osztályon szabálysértésekkel foglalkoztam, majd a jogi irodán főként a közgyűlések előkészítésének jogi feladatait láttam el. Önkormányzati osztályvezetőként pedig megismerkedhettem a titkársági munkával, a tisztségviselőkkel, közgyűléssel kapcsolatos feladatokkal és a hivatali gazdálkodással. Nagyon sok segítséget kaptam vezetőimtől, kollégáimtól. Támogatásuk nélkül aligha sikerült volna – fiatal koromra való tekintettel – előbbre jutnom. Ők is biztattak arra, hogy pályázzam meg a jegyzői állást. Nagy örömmel tölt el, hogy elfogadnak munkatársaim, sőt az önkormányzati képviselők is. Erre enged következtetni, hogy egyhangú szavazással választott jegyzővé a közgyűlés. Döntésemet nagyban segítette az a bizalom, amelyet a kollégák részéről érzékeltem.
– A jegyzői posztra benyújtott pályázatában milyen elképzeléseket fogalmazott meg a hivatallal kapcsolatban? Tervezett jelentősebb változásokat?
– Több pillérre építettem a pályázatomat. Ilyen a hivatali szervezet, a személyzeti politika, a közgyűlésekkel és bizottságokkal kapcsolatos munka, a klasszikus államigazgatási munka és a hivatali infrastruktúra. A hivatali szervezetet illetően nem terveztem jelentősebb változásokat, hiszen jól szervezett, jól működő hivatalt vettem át elődömtől, dr. Tóth Lászlótól. Mindössze egy ponton erősítettük meg a hivatali szervezetet: a minden önkormányzatot érintő kihívásokra felkészülve létrehoztuk a Városfejlesztési és Tervezési Osztályt, amely egy szervezeti egységen belül kezeli a főépítészi, az ingatlanhasznosítási, valamint a területfejlesztési feladatokat és a különböző pályázatokkal kapcsolatos teendőket. Mindezen túl pedig bizonyos feladatok – személyügy, belső ellenőrzés – közvetlen jegyzői irányítás alá kerültek. Minden intézkedés célja egyébként az, hogy erősödjön a hivatal már meglévő ügyfélcentrikus jellege. Nagy hangsúlyt szeretnék fektetni a bizottsági, közgyűlési munka előkészítésére is. A közgyűlés egyfajta kirakata a városnak, megmutatja, hogy milyen munka folyik a városházán. Nem tudok engedni tehát abból, hogy szakmailag jól és határidőre előkészített anyagok kerüljenek a képviselők elé. Más kérdés, hogy milyen eredménnyel végződnek a közgyűlésen a politikai viták, nekünk mindenesetre az a dolgunk, hogy jó döntési helyzetet teremtsünk, hiszen egy-egy határozat azokat is minősíti, akik az előkészítésben vállalnak részt. Nagy szerephez kell jutnia a jó szónak az ügyintézésekben, mert az akták mögött emberek állnak. Munkánkat jogszabályok határozzák meg, melyeken nem tudunk átlépni, ám akkor is emberekkel foglalkozunk, ha kötnek bennünket a szabályok. Minden területen, minden feladat ellátása során a szakmai és az emberi tisztesség az, amit elvárok.
– A hivatal élete nem ismeretlen Ön előtt, jegyzőként azonban új feladatokkal kell megbirkóznia. Mi volt eddig a legkülönlegesebb a jegyzői teendők ellátásában?
– Az első önkormányzati ülés, amelyen jegyzőként voltam jelen. Addig is részt vettem a közgyűléseken a háttérmunkában, de jegyzőként már a tűzvonalban kellett megvédeni az előterjesztéseket és válaszolni a képviselők kérdéseire. Szerintem ez igényli a legnagyobb felkészültséget, a legtöbb tapasztalatot.
– Mire jut ideje az esetenkénti esti elfoglaltságok, ünnepségeken, rendezvényeken való kötelező jelenlét mellett?
– Szeretem ezt a munkát a vele együtt járó nehézségekkel együtt. Nem tagadhatom azonban, hogy a korábbinál is több időt töltök jegyzőként a hivatalban, amit bizony megérez a családom. Hét közben, esténként egy-két órát tudok csupán velük lenni. Úgy gondolom, hogy egy új állás betöltésének kezdetén elkerülhetetlen a túlóra. A későbbiekben több tapasztalattal a hátam mögött, igyekszem majd úgy szervezni napjaimat, hogy jusson belőlem a hivatalnak, a város lakóinak, s nem utolsósorban a családomnak. Az igazi kikapcsolódást pedig a kosárlabda, az olvasás, a zenehallgatás és legfőképpen a családommal, kisfiammal töltött órák jelentik.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu